Europa omfavner nytt norsk metal album!

Det norske bandet Teodor Tuffs siste albumutgivelse «Soliquy» har åpnet øyne og ører til både norske og europeiske rockeelskere. Deres nye studioalbum imponerer stort. Et helstøpt bunnsolid mesterverk med bl.a. sterk vokal, tunge gitarriff, melodiøse låter og meningsfylte tekster som ved flere anledninger tar for seg relevante og aktuelle temaer forankret i virkeligheten.

– «Låta «The Last Supper» handler om Bibi Aisha i Mountain Rose. Jenta fra Afghanistan som fikk skåret bort nese og ører fordi hun ikke ville la seg misbruke av en eldre ektemann, men ble fanget og vannsiret for livet av sine egne da hun forsøkte å rømme. Selvmord i «Hymn (for an Embattled Mind)», Midt-Østen i «Heavenly Manna», Kina i «Deng’s Dictum» og, til slutt, overgrep i den katolske kirke i «Tower of Power» (se musikkvideo >). Med andre ord, det er ikke alt som er like lystig i tekstene.» – Knut Lysklætt

Bandet har siden deres førsteutgivelse i 2009 gjennomgått en markant forbedret musikalsk forandring. Bandets grunnlegger, Knut Lysklætt (gitar, komponist og hovedlåtskriver) har beholdt sin trommeslager Knut Hellem, men hentet inn Terje Harøy (vokal), Christer Harøy (lead gitar) og Rayner Harøy (bass). Bandets nye medlemmer bringer utvilsomt inn en eksplosiv «pakke» med fantastiske musikalske elementer der hver og en av disse setter sitt sterke prek på bandets musikalske videreutvikling.

Prøvelytt samtlige albumlåter fra «Soliloquy»:

– «Det har vært befriende å jobbe med de nye medlemmene Christer Harøy (sologitar) Rayner Harøy (bass) og Terje Harøy (vokal), som hele tiden har kommet med kreative innspill. Den nye platen er mye mer et teamarbeid. I denne prosessen har også Jacob Hansen, som har mikset platen, spilt en viktig rolle. På forrige plate var det jeg som skrev alt. Både tekst og musikk. Denne gang har Christer bidratt med fire låter, noe som gjør at vi får et mer nyansert lydbilde» – Knut Lysklætt

På albumet deltar også en rekke dyktige og spennende gjesteartister som får følgende kommentarer fra Knut Lysklætt:

Jeff Waters, regnes som en av metalens fremste gitarister. Etter utgivelsen «Alice In Hell» 1989 med Annihilator, så Waters seg aldri tilbake, og har står som en bauta i metalhistorien. En ekstremt dyktig gitarist, med en enorm teknikk og en utrolig tone. Mattias IA Eklundh, et unikum av en svensk gitarist. Har i en årrekke frontet Freak Kitchen som vokalist og gitarist, og har en helt unik spillestil. Er sykt teknisk begavet, og drar sirkus-stunts ut av gitarhatten sin. Martin Buus, er leadgitarist i fremgangsrike Mercenary fra Danmark. En fantastisk giarist det også, som spiller melodier ut av en annen verden, og krydrer med frekke tekniske detaljer. Ida Haukland er i ferd med å bli metallens førstedame. Har en helt vanvittig power i stemmen, men behersker også de mykere tonene. Som frontfigur i Triosphere, har hun solid erfaring, og alt hun gjør er ultrasolid. Tonje Harøy er søster til bandmedlem Terje Harøy som synger som en gudinne. Hun har en sårhet, i tillegg til trøkk i stemmen, som gir henne en særegen klang; nesten litt soulaktig. Eskild Kløften spiller  sammen med Christer Og Rayner i Divided Multitude, og har et vanvittg godt øre for musikk; og er en mester i å legge smakefulle keyboards. Han har en lekenhet, og finner lydbilder og muligheter som ingen av oss andre ser.  Jacob Hansen er mannen som kan alt, ikke minst å synge. Vi ville ha noen korstemmer som var high-pitched i tillegg  til de som allerede var lagt. Og Jacob med sin bakgrunn fra Invocator, Anubis Gate og Beyond Twilight var helt klart rette mann å spørre for å gjøre dette. I tillegg er han jo en superb produsent, og det var uten tvil et riktig valg å la Jacob gjøre miks og mastering på «Soliloquy».

Vi gleder oss til å kunne oppleve Teodor Tuff  live på scener både i Norge og utlandet i tiden fremover!

Hva synes DU om Teodor Tuffs nye album?

Del dine kommentarer nedenfor eller på Rockmans facebook tilhengerside >