Enorm samling av effekter etter den avdøde gitarguden Gary Moore skal selges på auksjon

(foto: Sam Scott-Hunter)

Skrevet av Knut Eirik Myhre

I et intervju med det engelske Guitarist Magazine forteller den mangeårige gitarteknikeren Graham Lilley om sitt unike samarbeid med bluesrock gitarguden Gary Moore som dessverre brått døde av hjerteinfarkt 6. februar 2011. I samme intervju informerer han også om at dødsboet etter Gary Moore har besluttet og auksjonerer bort mange av hans gitarer, forsterkere, skap og pedaler som han en gang brukte og engasjert Lilley til å organisere det hele.

Auksjonen vil bestå av mange unike og svært verdifulle samleobjekter fra Gary Moores mangeårige artistkarrierer.

– Noe av den enorme samlingen vil bli beholdt av boet, men det er en masse ting som vil bli lagt ut på auksjon, sier Lilley til Guitar Magazine. Noe kan finne veien til nettauksjoner slik at hvem som helst kan by på det – fans, for eksempel -. og få en liten bit av denne arven. Han fortsetter:  – Det er et godt, bredt utvalg. Det er ting som er dokumentert. som ble brukt av Gary, ting han ble fotografert med i pressebilder, nevnt i intervjuer, på album … En masse ting Gary kjøpt second-hand, så de hadde hatt litt av et liv før de kom til ham. Lilley legger til: – Ganske mye av innholdet i samlingen bitene har blitt sett av en av de store topp-end auksjonshusene.

Hva som konkret vil bli lagt ut for salg og hvor er foreløpig ikke klart. Det kommer nok å ta et par måneder bare for å få det hele katalogisert, så vi ser muligens på juni som en aktuell oppstartsmåned. Men det ville være ulike nivåer – de aller største og mest ettertraktete ting vil kanskje ikke være innenfor rekkevidde for alles lommebøker, men vi ønsker å gi alle en fair sjanse til å få noe.

Det kommer ikke til å være en av disse auksjonene der bare pengesterke folk har råd til å kjøpe noe fordi «det kan se bra ut på veggen, avslutter Lilley.

Her kan du se et utvalg av de unike effektene som skal selges:

Rockman vil informere så snart konkrete datoer og auksjonsteder blir offentliggjort.

Gary Moore (født Robert William Gary Moore) ble kun 58 år gammel og var en av tidenes største gitarister. En hel musikkverden fikk den sjokk da den plutselige og ufattelige triste meldingen kom via morgennyhetene søndag 6. februar 2011 om at han var blitt funnet livløs i sengen av sin kjæreste mens de ferierte på luksushotellet Kempinski Hotel Bahia, Estephona/Marbella i Spania. Dødsårsaken skulle vise seg å være hjerteinfarkt. Bare noen uker tidligere hadde Notodden Blues Festival med stor glede annonsert at Gary Moore var booket som en av hovedheadlinere.

Allerede som 8 åring startet Moore sin interesse for musikk og gitar. Han tvang seg selv til å spille høyrehendt på tross av å være venstrehendt. I ung alder lot han seg inspirere av bl.a. gitaristen Jimi Hendrix etter å ha opplevet han live i hjembyen Belfast. Moore ble i sin unge alder også påvirket av artister som John Mayall, Albert King, Elvis Presley, The Beatles og ikke minst gitarist og grunnlegger Peter Green i legendariske Fleetwood Mac.

Gary Moore startet sin musikerkarriere som 16-åring i bandet Skid Row. Han ble snart lagt merke til av flere irske musikerkollegaer, deriblant Phil Lynott i bandet Thin Lizzy. Lynott tok kontakt med Moore og forespurte om han kunne tenke seg å bli gitarist i bandet. De ble etter hvert nære venner og Gary Moore deltok som gitarist i Thin Lizzy i flere perioder, første gang i 1974 og senere i 2 perioder på 80-tallet. Gary Moore var meget sentral på Thin Lizzys største albumsuksess «Black Rose: A Rock Legend» som ble utgitt i 1979. Videre var Phil Lynott meget sentral på Gary Moores soloalbum «Back On The Street» (1979) og «Run For The Cover» (1985).

Gary Moore har vært den direkte inspirator til en rekke gitarister som bl.a. Kirk Hammett (Metallica), Vivian Campbell (Def Leppard) og Randy Rhoads (Ozzy Osbourne/Quit Riot) som alle har brukt deler av Moores gitarteknikk til å videreutvikle sin egen.

Moore har gjestet Norge ved flere anledninger, bl.a. under Norway Rock Festival 9. juli 2010 og ved Notodden Blues Festival i 2006. Hans siste Norgesbesøk skulle vise seg å bli under Norway Rock Festival der han gjennomførte en uforglemmelig og sterk opptreden. Som siste artist ut på hovedscenen skapte han en magisk atmosfære. Etter en lang dag med intens heavy metal og timevis med headbanging entret han scenen fritt for pyroeffekter og dundrende eksplosiver. Med sin gitar og følsomme gitarfingre skapte han en unik magisk gitarfeeling der selv de mest hardbarka rockere fikk hjertebank og tårer i øyekroken.

Del dine minner om Gary Moore

Skriv om dine konsertopplevelser, favorittåter, album osv. i kommentarfeltet nedenfor eller på Rockman facebookside

Kanskje du har noen kule Gary Moore bilder du vil dele med leserne? Dette kan være konsertbilder eller andre spennende Gary Moore-relaterte bilder.