Offisiell videopremiere fra Heyseed Dixie!

Det amerikanske bandet Heyseed Dixie opplever en sterk voksende popularitet i Norge. Bandet er sammensatt av fire amerikanske musikere som er kjent for å spille en blanding av hard rock coverversjoner og egne komposisjoner i en unik sjangerblanding av bluegrass og rock. Bandet har en solid dose humor og skaper stor stemning under sine konserter. De er egentlig fullstendig uvitende om at det i det hele tatt finnes musikksjangere. For og allikevel sette bandets musikk i en slags «sjangerbås», så er de anerkjent for skaperne av den musikalske sjangeren «Rockgrass». Opprinnelig var deres bandnavn AC/Dixie, men de ble tvunget av advokater fra Sony Music som representerer AC/DC til å endre navnet. Bandet består av medlemmene Barley Scotch (vokal, gitar, fiolin), Don Wayne Reno (banjo), Dale Reno (mandolin, gitar) og Jake Byers (bass).

Siden 2005 har Hayseed Dixie turnert Norge hele 6 ganger og spilt over 50 konserter fra små rockeklubber til store festivaler i alle kriker og kroker av Norge. Bandet har siden 2011 spilt over 1000 konserter i USA og Europa. De har spilt på nesten alle de store festivaler i Europa. Blant annet spilte de på hovedscenen under Glastonbury festivalen i England 2005.

Hele bandet foruten Barley Scotch har insistert på å kjøre rundt i en liten van når de har turnert i Norge. Scotch har, uansett vær, fulgt «turnebussen» på motorsykkel. Bandet følte raskt en sterk tilknytning til Norge både fordi de selv kommer fra fjellrike områder, og fordi de respekterer sterk individualisme.

Bandet legger nå ut på en ny Norgesturnè og har bekreftet foreløpig følgende konserter: Onsdag 5. oktober, Driv (Tromsø), Torsdag 6. oktober, Oktoberfest (Oslo), fredag 7. oktober, Harley Davidson Club (Sandvika), lørdag 8. oktober, Bathusteateret (Fredrikstad), mandag 10. oktober, Oktoberfest (Trondheim), tirsdag 11. oktober, Voss kafe (Voss), onsdag 12. oktober, Hulen (Bergen), torsdag 13. oktober, Kick (Kristiansand), fredag 14. oktober, Harvest (Kvinesdal), lørdag 15. oktober, Parkbiografen (Moss).

“Both the people and the landscape in Norway remind us a lot of where we come from – Norwegians are the hillbillies of Europe: they’re independent people, free-spirited, hard partying people but with a deep Geist.” – Barley Scotch

Videopremier: Dagen derpå!

Vokalist Barley Scotchs favorittkunstner er Edvard Munch, og derav albumtittel på deres siste album «Sjt. Munchs Drikkeklubb Band» som ble lansert tidligere i år der låtene består stort sett av norske tekster.  Studio til Hayseed Dixie i Nashville har vært dekorert fra vegg til vegg med Munchs malerier siden bandet startet opp i 2000. Munchs kunst har satt stemningen for innspillingen av alle deres åtte studioplater. Men sett bort ifra alt over: Hvorfor vil et internasjonalt vellykket band fra statene, et band som er vant med å spille i 30 land hvert år, lage en plate for et lite skandinavisk land med et innbyggertall lavere enn halvparten av bandets hjemstat, Tennessee?

“Everybody in the music business said we were crazy to record an album mostly in the Norwegian language, and I guess it doesn’t make any business sense, but this band has never made business sense . . . business sense is boring.  We’re on an experience quest, and besides, these are all great songs!” – bassist Jake Byers.

Sammen med ni coverlåter – alle definitivt gode låter av norske artister som bandet møtte i løpet av turneene i landet – så er det på plata tre originale låter som ble skrevet av Barley sist han var i Norge, sommeren 2010. “It’s a love letter to a country that we feel a lot of love for . . . just a simple song that I wrote between beers to document everything that had happened on the tour,” – Barley Scotch.

Slik deltar du i konkurransen:

Svar på spørsmålet:

– Hvilken kjent artist er avbildet som sjeik på albumcoveret som henger bak på veggen i siste sekvens av videoen «Dagen derpå»?

Send inn ditt svar via mail til: rockman@rockman.no. Husk også å skrive ditt navn og din postadresse.

Vi trekker ut 3 heldige vinnere som får tilsendt hvert sitt signerte eksemplar av albumet «Sjt. Munchs Drikkeklubb Band»!

Siste frist for å delta i konkurransen er mandag 17. oktober 2011.

Vinnere blir kontaktet via e-mail og navn på vinnere blir publisert her på Rockman i løpet av uke 42.

Spennende nyhet! Etabler din egen musikkblogg her på Rockman: Trykk her> Musikkbloggen kan du bl.a. bruke til å dele din musikkglede, skrive om din favorittmusikk, favorittartister eller spre spennende informasjon om ditt eget band til tusenvis av musikkglade mennesker. Og det beste av alt….det er helt gratis. For å følge Rockman på facebook: trykk her >