Norske Airbag på turnè med Marillion!

Norske Airbag er hentet inn som support for det britiske legendariske prog rock bandet Marillion i forbindelse med deres skandinaviske del av deres Europaturnè. Supportkonsertene vil gjennomføres 27 juli i København, Danmark, 28 juli i Gøteborg, Sverige og 31 juli på Rockefeller i Oslo. Men allerede før dette er de booket til å spille på den legendariske tyske prog rock festivalen Loreley 8 juli.  Airbag er et særdeles dyktig Oslobasert progrock band som ble etablert første gang rett i etterkant av at de opplevde deres store inspirasjonskilde Pink Floyd live i Oslo i 1994. Etter ulike utprøvinger ble bandet Airbag offfisielt etablert i 1999. Bandet har arbeidet målrettet med å utvikle spennende låter og sin unike sound. I 2006 utgav de sin selvfinansierte 7 spors EP  med tittel «Sounds That I Hear». Senere fulgte bandet opp med en ny 4 spors EP med tittel «Safetree». Sistnevnte dannet også grunnlaget for deres debutalbum «Identity» som ble utgitt i etterkant at de signerte platekontrakt med Karisma Records i november 2008:

Bandet består i dag av Bjørn Riis (lead guitar), Asle Tostrup (vokal), Jørgen Grüner-Hagen (keyboard), Anders Hovdan (bass) og Henrik Fossum (trommer). Bandet er inspirert av band som bl.a. Pink Floyd, Marillion, David Sylvian, Talk Talk, U2, Porcupine Tree, Chroma Key og  A-ha.I 2011 lanserte bandet sitt andre studioalbum «All Rights Removed» som i disse dager også blir utgitt i en fantastisk dobbel 180 gr vinylutgave i et begrenset opplag:

En skikkelig «lekkerbisken» av et fantastisk norsk prog rock album som inneholder låtene: «All Rights Removed»,  «White Walls», «The Bridge»,  «Never Coming Home», «Light Them All Up» og «Homesick».

Det er nettopp denne type musikk som gir deg den ultimate lydopplevelsen, nettopp ved avspilling på vinyl.

Når nå selveste Marillion inviterer Airbag med på deler av deres European Tour 2012 så er dette selvsagt enormt stort både for bandet, men også for promotering av norsk rock i utlandet. Besøk Airbags offisielle nettside for mer informasjon: Trykk her >

Vi gleder oss til å følge den spennende prog veien fremover sammen med Airbag!

Rock On!