Vinylskatt: «Peter Cetera»

Ny serie på Rockman!

Tiden er inne for å «grave» i vinylskattene folkens, og Rockman inviterer DEG  til å delta i «skattejakten»!

Først ute er Peter Cetera som utgav sitt debut soloalbum «Peter Cetera» i 1981 via plateselskapet Warner Bros. Record. Peter Cetera er kjent som vokalist og bassist i det suksessfulle rockebandet Chicago der han deltok allerede fra deres første albumutgivelse i 1967 og  t.o.m. albumet «Chicago 17», som var bandets 15 studioalbum og da 17 album totalt.

Peter Ceteras debut soloalbum «Peter Cetera» er et meget interresant album på tross av at albumet aldri fikk noen kommersiell suksess. Innholdet på dette albumet har en mye mer rocka stil enn hva bandet Chicago var kjent for på den tiden. Albumets desidert sterkeste låt er «Livin`In The Limelight» der han har fått med seg den unike gitaristen Steve Lukather kjent bl.a. fra Toto, Ringo Starr & His All Starr Band samarbeid med Larry Charlton og som soloartist. Gitarspillet og de kule tunge riffene fra Steve Lukather er i hovedsak det som bidrar til at denne låta er helt fantastisk. Steve Lukather er inspirert av bl.a. gitarlegendene Jimi Hendrix og Jimmy Page. På denne låta drar han gitarstrengene langt i retning av en periodevis heavy metal sound.

Albumet inneholder følgende låter:

1. «Living`In The Limelight»

2. «I Can Feel It»

3.»How Many Times»

4.»Holy Moly»

5. «Mona Mona»

6.»On The Line»

7.»Not Afraid To Cry»

8.»Evil Eye»

9.» Ivy Covered Walls»

Samtlige låter er skrevet av Peter Cetera bortsett fra låta «I Can Feel It» som er skrevet i samarbeid med Carl Wilson og Mark Williams. Produsent er Peter Cetera i samarbeid med delprodusent Jim Boyer. Følgende artister deltar på albumet: Steve Lukather: guitars (på «Livin`In The Limelight»), Carl Wilson: guitar, Michael Boddicker: synthesizer, Michael Botts: drums, Peter Cetera: bass, guitar, percussion, vocals, producer, Craig Doerge: keyboards, Rich Eames: keyboards, Kenny Edwards: guitar, Ricky Fataar: drums, Steve Forman: percussion, Bob Glaub: bass, Mark Goldenberg: guitar, Gary Herbig: saxophone, Craig Hull: guitar, Josh Leo: guitar, Tommy Morgan: harmonica, Carlos Munoz: piano, Chris Pinnick: guitar, David Wolinski «Hawk»: synthesizer, William D. «Smitty» Smith: keyboards, Mark Williams: percussion.  Albumcover er malt av kunstneren John Nieto

For å få den maksimale lydopplevelsen  (om du har mulighet) anbefales på det sterkeste avspilling via vinyl!

Hva er DINE vinyl eller albumfavoritter?

Skriv eller tips oss om dine vinyl/albumfavoritter nedenfor eller i kommentarfeltet på Rockmans facebook tilhengerside >.  Husk å skirve artist, albumnavn og favorittlåt(er). Har du mye på musikkhjertet om dette emnet, så send oss mer enn gjerne en mail via: rockman@rockman.no og merk emnefeltet: Vinylskatter. Omtaler og bidrag fra leserne vil jevnlig bli publisert her på Rockman fremover. Gled dere til mange spennende tips om spennende låter og fantastiske vinylskatter!

Rock On!