Årets musikkfest på Notodden er igang!

«For en liten stund tilbake var jeg med stor glede her på Notodden for å åpne det flotte nye kulturbygget Bok og Blueshuset. Siden den gang har jeg gledet meg til å komme tilbake for å åpne årets 27th. International Notodden Blues Festival«

– Thorhild Widvey, Kulturminster

Use this google translate button to read this review in your language:

Årets Notodden Blues Festival ble i år åpnet av kulturminister Thorhild Widvey (bilde over) som gjennomførte en flott og veltalende åpningstale der hun blant annet la stor vekt på den store verdien av de frivilliges store innsats og det brennende engasjementet som skapes for å gjennomføre Notodden Blues Festival. Hun fremhevet videre stoltheten som både den frivillige og alle de andre som er nært knyttet til festivalen nok også føler ved å kunne delta i arbeidet med å skape et stort og vellykket arrangement. Ikke minst delta i å skape verdier for å markedsføre sin egen by og bygd.

«Det er ikke så mange politikere som er flinke til å tale, men det kan jaggu du»

– Jostein Forsberg, Festivalsjef (som lystig kommentar til kulturministeren)

Medlemsforeningen Notodden Blues Festival (MNBF) bidrar på oppdrag fra Stiftelsen Notodden Blues Festival (NBF) i planlegging, gjennomføring og opprydding av festivalen og stiller med ca 600 frivillige som legger ned mer enn totalt 30 000 arbeidstimer. Det imponerende arbeidet består i bl.a. opp/nedrigg av festivalen sin infrastruktur, salg av rekvisita, billetter, mat og drikke, transport/forpleining av artister, rettledning/service for festivalens gjester, pressehåndtering. Nok en gang har disse fantastiske entusiaster og musikkelskere lagt ned et formidabelt arbeid i planlegging og opprigging slik at startskuddet kunne «smelle av» presis kl. 18.00 med et fantastisk gratis åpningsshow – for alle!

Årets åpningsshow besto i tillegg til den offisielle åpningen av kulturminister Thorhild Widvey, tale av Notoddens Ordfører Jørn Christensen og fantastisk opptreden av et utvalgt av årets artister som bl.a. Keb’ Mo’, Rita Engedalen, Nick Moss Band, Grainne Duffy, JT Lauristen m.fl.

Den ærverdige årlige utgivelsen av Bluesprisen ble som vanlig utdelt under festivalens åpningsshow.Bluesprisen 2014 gikk til artist og arrangør Jan Tore Lauritsen.

Juryens begrunnelse:

Årets prisvinner har gjennom mange år vist en evne til å støtte opp om og engasjere seg for å fremme bluesmusikken på mange plan. Prisvinneren har markert seg fordelaktig både på lokalt, nasjonalt og internasjonalt nivå. Prisvinneren har gjennom målrettet arbeid markert seg stadig sterkere som scene- og plateartist både hjemme og i utlandet. Vinneren er både komponist, sanger, multiinstrumentalist og bandleder. Gjennom omfattende turnering har vinneren skaffet seg et publikum både i Norge, ute i Europa, i Australia og i bluesens hjemland USA.

Årets mottaker av Notodden Blues Festivals Bluespris er også en mangeårig arrangør av konserter og festivaler både på land og til sjøs, samt av turneer med utenlandske artister til god hjelp for arrangører over hele Norge. Spesielt har han vært en god markedsfører av Norge ved å hjelpe til med at utenlandske artister har kunnet spille på Dark Season Blues på Svalbard og oppleve Norges villeste natur.  Notodden Blues Festivals Bluespris 2014 går til artisten som egenhendig har sørget for at trekkspillet har et velfortjent godt rykte i norsk blues: Jan Tore Lauritsen.

For å lese mer om bakgrunn for utgivelse av Bluesprisen og tidligere prisvinnere: trykk her >

Torsdagskveldens konserter på festivalens hovedscene Hovigs Hangar er: Rita Engedalen & Backbone, Keb`Mo og Rival Sons.

Værmelding for festivaldagene fremover er strålende og fantastiske artister står i kø for å skape god stemning!