Vi vil ha mer David Bowie!

Den britiske artisten David Bowie (64) er en av musikkhistoriens største kreative og skapende artister. Som artist, låtskriver, produsent og skuespiller har han på sin unike måte skapt musikk som har påvirket og inspirert både musikkelskere og artister gjennom flere tiår. Bowie er kjent for å være en stor kreativ innovatør som aldri har vært redd for og utforske eller å ta i bruk nye elementer med sin musikalske skaperevne. I 1969, under rockens største progressive og psychedelic tidsperiode, lanserte David Bowie sin fantastiske låt «Space Oddity» noe som også skulle vise seg å bli hans gjennombrudd som artist til et stort bredt publikum og starten på en fantastisk kreativ «musikkreise»

Flere utvalgte store Bowie låtutgivelser:  » The Man Who Sold The World», «Changes», «Life On Mars?», «Ziggy Stardust», «All The Young Dudes» (skrevet av Bowie for Mott The Hoople), «Rebel Rebel», «Young Americans», «Fame» (i samarbeid med John Lennon), «Ashes To Ashes», «Under Pressure» (i samarbeid med Queen), «Cat People (Putting Out Fire)», «Tonight» (feat. Tina Turner), «Thursday`s Child». «Slow Burn», «Sound And Vision», «1984».

Dersom du har sett den sterke og gripende filmen Christiane F. som ble utgitt i 1981, har du også hørt Bowielåta «Heroes» i en «setting» som garantert griper deg så sterkt følelsesmessig at du nærmest blir merket for livet. Filmen er bygget på en sann skildring av den 13-år gamle Christiane Felscherinow som bor sammen med sin mor og lillesøster i en liten leilighet i en typisk betong boligblokk i et dystert nabolag i utkanten av Vest-Berlin. Hun er lei av å leve der og mangler ting å gjøre. Hun hører om «Sound», som er navnet på et nytt diskotek i sentrum, det nyeste og mest moderne i Europa. Selv om hun er langt under aldersgrensen så klarer hun sammen med en venn fra skolen å komme inn på diskoteket ved hjelp av sminke og kle seg i høye hæler. På diskoteket møter hun Detlef, som er litt eldre. Han er i en klikk der alle eksperimenter med ulike medikamenter. Først tar hun piller og LSD, men blir gradvis trukket dypere inn i narkotika der hun til slutt ender opp som en heroin-misbruker og prostituert. Filmen skildrer også det mørke og skitne miljøet omkring jernbanestasjonen Berlin Zoologischer Garten (Bahnhof Zoo) hvor hun også blir en del av en notorisk gruppe narkomane tenåringer og prostituerte (av begge kjønn) som bruker dette stedet som sitt tilholdssted. Denne gripende filmen sammen med David Bowies fantastiske musikk griper tak i dine følelser og lar deg nærmeste føle og kjenne på deres mørke og dystre helvete. En film som også minner oss sterkt om hvor trist og forferdelig tragisk det er når unge mennesker ved tilfeldigheter havner ut i et narkotikahelvete. Et helvete som hverken disse stakkars mennesker eller andre,  frivillige ønsker å være en del av. Dersom du ikke har sett denne filmen så anbefales denne på det sterkeste.

Det har vært stille fra den unike artisten David Bowie siden han siste studioalbumutgivelse «Reality» (2003) og påfølgende Reality Tour der han siste konsert under denne turneen ble holdt 25. juni 2004 i Tyskland. Turneen skulle i utgangspunktet vært inneholdt ytterligere 15 konserter og avsluttet 23. juli 2004, men Bowie måtte innstille konsertene av helsemessige årsaker. Siste norgeskonsert med David Bowie ble holdt 18. juni 2004 under festivalen Norwegian Wood. Vi vil ha mer av David Bowie og lever fortsatt sterkt i håpet om både nytt album og ny verdensturnè.

Skjer dette i 2011/2012?

Johnny Rønning er en av Norges største David Bowie fans og har fulgt artisten gjennom mange år. Gjennom årene har han bygget seg opp en betydelig og unik Bowiesamling av album og musikkvideoer. Besøk Johnnys Bowieblogg her på Rockman for å lese mer om den spennende historien om David Bowie. Her kan du også holde deg oppdatert på siste Bowienytt: Trykk her >

Skriv gjerne noen kommentarer nedenfor og del din musikkglede om artisten David Bowie.

Eller …..Gjør som Johnny! Etabler din egen musikkblogg og/eller din egen fanblogg om dine favorittartist eller ditt favorittband her på Rockman og kom i tett kontakt med artister og tusenvis av musikkglade mennesker for å dele din musikkglede. Her kan du bl.a. også skrive om din favorittmusikk, legge ut musikkvideoer/klipp som du finner på youtube, laste opp og vise frem dine konsert, festival eller andre stemningsfulle musikkbilder osv. Og det beste av alt….det er helt gratis!

For å lese mer om hvordan du etablerer din egen musikkblogg: Trykk her >