Van Halen bekrefter nytt album og turnè!

Det legendariske amerikanske bandet Van Halen bekrefter nå nytt album og påfølgende turnè. Bandet som ble etablert i 1972 feirer i år 40 års jubileum og blir dermed også nok et eksempel på at musikkåret 2012 vil bli meget spennende.

Timingen for å avsløre selve coverart for deres nye album var tydeligvis meget godt planlagt og timet der det var rigget opp en gigantisk led storskjerm på Times Square i New York som da lyste opp samtidig som store tv-kanaler som CNN og abc sendte direkte fra konserten med Justin Bieber og Carlos Santana som fremfører The Beatles låta «Let It Be» under årets nyttårsfeiring:

Albumcoveret viser bilde av et togsett fra New York Central System som ble brukt på 1800-tallet. Tittel på albumet og nøyaktig lanseringstidspunkt er foreløpig ikke bekreftet, men tallet «2.7.12», festet på bildet antas å være lanseringsdato for albumet og da sannsynlig også albumtittel. Det som gjør dette studioalbumet særdeles spennende er at dette albumet også markerer bandets aller første studio utgivelse med deltagelse av vokalist David Lee Roth siden det legendariske albumet «1984» som ble utgitt i desember 1983 og inneholder de store hitlåter som bl.a. «Jump» og «I`ll Wait». David Lee Roth valgte å forlate bandet i 1985. Van Halen har forøvrig solgt totalt over 80 millioner album og er blant tidenes mestselgende band. Deres nye album blir utgitt av Interscope Records som eies av Universal Music.

Den første singelen fra deres nye album er ventet å komme ut 10. januar sammen med premieren av tilhørende musikkvideo. Ved at vokalist David Lee Roth nå er tilbake i Van Halen, så består dermed bandets linup nå nesten som originalbesetningen i tillegg til David Lee Roth (vokal), geniale Eddie Van Halen (gitar) og Alex Van Halen (trommer). Bassist Michael Anthony som i dag spiller i bandet Chickenfoot er erstattet av Wolfgang Van Halen (sønn av Eddie Van Halen).

Bekreftelser av spilledatoer for deres forestående tour forventes å bli offentliggjort om kort tid. I førsteomgang blir nok dette datoer for konserter i USA, men vi håper selvsagt også på datoer for Europa og Norge.

Gleder du deg til nytt album og turnè fra Van Halen?

Del din musikkglede i kommentarfeltet nedenfor eller på Rockmans facebook tilhengerside >