Se Gary Moores siste filmede liveopptreden!

Tidligere i år døde bluesrocklegenden og en av tidenes største gitarister Robert William Gary Moore. En hel musikkverden fikk den sjokkerende og ufattelige triste meldingen via morgennyhetene søndag 6. februar om at Gary Moore var blitt funnet livløs i sengen av sin kjæreste mens de ferierte på luksushotellet Kempinski Hotel Bahia, Estephona/Marbella i Spania. Dødsårsaken skulle vise seg å være hjerteinfark. Bare noen uker tidligere hadde Notodden Blues Festival med stor glede annonsert at Gary Moore var booket som en av hovedheadlinere til årets festival.

Allerede som 8 åring startet Moore sin interesse for musikk og gitar. Han tvang seg selv til å spille høyrehendt på tross av å være venstrehendt. I ung alder lot han seg inspirere av bl.a. gitaristen Jimi Hendrix etter å ha opplevet han live i hjembyen Belfast. Moore ble i sin unge alder også påvirket av artister som John Mayall, Albert King, Elvis Presley, The Beatles og ikke minst gitarist og grunnlegger Peter Green i legendariske Fleetwood Mac. Gary Moore startet sin musikerkarriere som 16-åring i bandet Skid Row. Han ble snart lagt merke til av flere irske musikerkollegaer, deriblant Phil Lynott i bandet Thin Lizzy. Lynott tok kontakt med Moore og forespurte om han kunne tenke seg å bli gitarist i bandet. De ble etter hvert nære venner og Gary Moore deltok som gitarist i Thin Lizzy i flere perioder, første gang i 1974 og senere i 2 perioder på 80-tallet. Gary Moore var meget sentral på Thin Lizzys største albumsuksess “Black Rose: A Rock Legend” som ble utgitt i 1979. Videre var Phil Lynott meget sentral på Gary Moores soloalbum “Back On The Street” (1979) og “Run For The Cover” (1985).

Gary Moore har vært den direkte inspirator til en rekke gitarister som bl.a. Kirk Hammett (Metallica), Vivian Campbell (Def Leppard) og Randy Rhoads (Ozzy Osbourne/Quit Riot) som alle har brukt deler av Moores gitarteknikk til å videreutvikle sin egen.

Moore har gjestet Norge ved flere anledninger, bl.a. under Norway Rock Festival i fjor og ved Notodden Blues Festival i 2006. Hans siste Norgesbesøk skulle vise seg å bli under fjorårets Norway Rock Festival der han gjennomførte en uforglemmelig og sterk opptreden. Som siste artist ut på hovedscenen fredag 9. juli skapte han en magisk atmosfære. Etter en lang dag med intens heavy metal og timevis med headbanging entret han scenen fritt for pyroeffekter og dundrende eksplosiver. Med sin gitar og følsomme gitarfingre skapte han en magisk stemning med sin unike gitarfeeling der selv de mest hardbarka rockere fikk hjertebank og tårer i øyekroken. Konserten på Norway Rock Festival i 2010 skal da nå i ettertid vise seg å bli et sterkt uforglemmelig minne fra en av tidenes største bluesrockartister som vi dessverre aldri mer vil kunne oppleve live.

Kun 3 dager tidligere spilte han på den legendariske Montreux Jazz Festival i Sveits som en del av hans Summer Of Rock Tour der han hadde satt sammen et unikt liveband (samme besetning som spilte under Norway Rock Festival) bestående av Neil Carter (Keyboards/gitar/vokal) kjent fra Wild Horses/UFO,  Jon Noyce (bass) kjent fra (Jethro Tull) og Darrin Mooney (trommer) kjent fra Primal Scream. Gleden var derfor enorm når da det viser seg at konserten med Gary Moore under Montreux Jazz Festival ble filmet og nå nylig har blitt utgitt på DVD. En fantastisk «gave» til alle oss som elsker Gary Moore og som kjenner savnet, sorgen og smerten hver gang vi spiller noen av hans geniale låter.

Gary Moore – Live At Montreux 2010:

Set list: «Over The Hills And Far Away», «Thunder Rising», «Military Man», «Days Of Heroes», «Where Are You Now?», «So Far Away/ Empty Rooms», «Oh Wild One», «Blood Of Emeralds», «Out In The Fields», «Still Got The Blues», «Walking By Myself», «Johnny Boy», «Parisienne Walkways»» + bonustracks fra 1997 «One Good Reason», «Oh Pretty Woman», «Still Got The Blues», «Walking By Myself».

3 heldige lesere vinner hver sin Live At Montreux 2010 DVD!

Hvordan delta i konkurransen? Enkelt og greit! Registrer deg på Rockman så er du med i konkurransen: Trykk her>

Vinnerene blir trukket ut blant alle registerte Rockmanlesere søndag 30.10.11 og navn på vinnere blir annonsert her 31.10.11!

Etabler din egen musikkblogg allerede i dag! og kom i tett kontakt med artister og tusenvis av musikkglade mennesker for å dele din musikkglede. Her kan du bl.a. også skrive om din favorittmusikk, legge ut musikkvideoer/klipp som du finner på youtube, laste opp og vise frem dine konsert, festival eller andre stemningsfulle musikkbilder osv. Og det beste av alt….det er helt gratis! For å etablere din egen musikkblogg: Trykk her> Følg også Rockman på facebook: trykk her >