Peace & love from Texas

Amerikanske Carolyn Wonderland (39) fra Houston Texas, US var utvilsomt blant de virkelige spennende «nyoppdagede» artister som spilte under årets Notodden Blues Festival. Carolyn Wonderland er en multiinstrumentalist som behersker instrumenter som bl.a. gitar, slidegitar, mandolin, trompet og piano. I tillegg er hun også en unik vokalist og låtskriver.

Carolyn Wonderland startet som profesjonell artist i 1990 og har allerede høstet stor anerkjennelse samt mottatt en rekke utmerkelser som bl.a. Best Femal Vocalist 2012 & 2009 (Austin Music Awards), Best Blues Band 2009 (Austin Music Awards), Best Femal Vocalist 2000 (Houston Press Music Awards), Best Blues Songwriter Of The Year 1999 (Houston Press Music Awards). Sammen med sitt band Cole El Saleh (Keyboard/key-bass) og Rob Hooper (trommer) fremstår de som et knallsterk liveband. Med sin enestående tilstedeværelse under to fullstappede konserter på årets Notodden Blues Festival «smeltet» de musikkhjertene til et jublende publikum. Carolyn har klare referanser til bl.a. de legendariske Texasartistene Janis Joplin og SRV (Stevie Ray Vaughan) og fremførte blant annet en knallsterkt og spennende bluesy coverversjon av Joplinlåta «What Good Can Drinkin’ Do».

Men det som slår deg og virkelig gir deg et musikalsk «kick» når du opplever Carolyn Wonderland live er hennes fantastiske rå og ekte musikalske fremførelse. Det er faktisk slik at man kan kjenne «duften» av Woodstockfestivalen, peace, love & flower power helt tilbake på 60-tallet. Hun klarer gjennom sin musikk å ta vare på det rotekte musikalske og fremfører dette på sin egen unike måte. Så da er det kanskje heller ikke så rart at selveste Bob Dylan faktisk også er en av hennes fremste fans.

Carolyn Wonderland har utgitt 9 album og fikk sitt gjennombrudd med utgivelsen av albumet «Miss Understood» i 2008 som ble produsert av Ray Benson. På hennes siste album «Peace Meal» som ble utgitt i 2011 har hun i tillegg til Benson også tatt med seg Larry Campell som bl.a. er kjent som liveartist for Bob Dylan og Michael Nesmith som er kjent fra det legendariske bandet The Monkees. Albumet «Peace Meal» er et meget sterkt album som du absolutt bør lytte nærmere på. For å lytte til albumet: trykk her >

Iflg. bandet skal Carolyn Wonderland tilbake til Norge senere i år.

Sjekk ut deres offisielle nettside for oppdatert informasjon: trykk her >