Ny headliner til Notodden Blues Festival!

Den amerikanske blues rock legenden Delbert McClinton (73) headliner årets Notodden Blues Festival som erstatter til amerikanske Gregg Allman (tidl. The Allman Brothers Band) som har blitt syk og dessverre må avlyse sin planlagte reise til Norge.

At Gregg Allman avlyser er selvsagt en stor skuffelse for både publikum, festivalledelsen og ikke minst for Gregg Allman selv

«Unfortunately due to unforeseen circumstances, I am unable to meet my fans in Norway in August.  I am disappointed and will make plans to see you all in the near future.  Get ready for what promises to be a killer set from Delbert and Royal Southern Brotherhood» – Gregg Allman

Men når sykdom rammer er det lite man kan gjøre. At festivalledelsen gjennom sitt solide nettverk på rekordtid klarer å finne en fantastisk og spennende erstatning står det stor respekt av. Å få oppleve den tre doble Grammy vinnende legendariske blues rock artisten Delbert McClinton vil bli en unik opplevelse, spesielt med tanke på at hans opptreden blir (på samme måte som det var lagt opp til med Gregg Allman) sammen med supergruppa Royal Southern Brotherhood. Det albumaktuelle bandet som fortiden gjør megasuksess og består av legendariske Cyril Neville (vokal, perkusjon), kjent fra soul/funk/rhytm & blues supergruppa Neville Brothers, Devon Allman (gitarist og vokalist), som er sønn av nevnte Gregg Allman, Miko Zito (gitar) som bl.a. har blitt nominert til Blues Music Award med sitt album «Gone To Texas» i klassen for beste Rock Blues Album Of The Year i 2012, Grammy vinner Yonrico Scott (trommer) som har vært en mangeårig medlem av The Derek Truchs Band og Charlie Wooton (bass). Delbert McClinton har tidligere besøkt Notodden Blues Festival der han spilte for utsolgte hus både i 2005 og 2007.

«Vi ble veldig glade da meldingen fra McClinton var: «I would love to do it.» Konserten blir nå bestående av et heksebrygg av musikalske elementer fra Florida, New Orleans, Louisiana og Texas. Slik bevarer vi både sørstatsrocken og det eksklusive for Notodden-publikummet i denne konserten. Bare det å høre sangstemmene til Cyril Neville og Delbert McClinton sammen blir en opplevelse for historiebøkene. Musikerne kjenner hverandre fra før og gleder seg til å spille sammen for første gang,» – Jostein Forsberg, festivalsjef

Delbert McClinton fikk sitt store gjennombrudd når han spilte munnspill på Bruce Channels låt «Hey Baby» som ble utgitt i 1961 og ble en megahit med topp-plassering på hitlisten både i USA og Europa. Låta har et fremtredende munnspill riff som i ettertid har skapt både stor oppmerksomhet. Riffet inspirerte selveste John Lennon som tok kontakt med Delbert McClinton for å få hjelp til å kopier og siden brukte på den legendariske låta «Love Me Do» bl.a. utgitt på debutalbumet «Please Please Me» med The Beatles:

Delbert McClinton har vunnet Grammy hele tre ganger, første gang for duetten Good Man, Good Woman med Bonnie Raitt i 1991 og for hans album Nothing Personal i 2001 og Cost Of Living i 2006. Kjente låter fra Delbert McClinton inkluderer favoritter som Leap Of Faith, Two More Bottles Of Wine, I’m With You, When Rita Leaves og, ikke minst, B-Movie Boxcar Blues som i alle år har vært en sikker vinner på repertoaret til The Blues Brothers:

Notodden Bluesfestival 2014 blir garantert årets musikk-happening!!!

Hvilke artister gleder du deg aller mest til?

Delta i årets kuleste avstemming og delta automatisk i konkurransen om å vinne gratis festivalpass, signerte album fra Royal Southern Brotherhood og (som en trøst.) fete DVD & Blueray med konsert og doku.film om Gregg Allman & The Allman Brother!

For å delta i avstemming og konkurranse: Trykk her >