Les historien om Ozzy Osbourne!

John Michael «Ozzy» Osbourne (62) er den engelsk fødte rockeartisten som ble inspirert tidlig på 60-tallet av The Beatles hitlåta  «Please Please Me» >, droppet ut av skolen som 15 åring, tok kallenavnet Ozzy og tatoverte selv sitt kallenavn med synål og blyantbly over knokene på sin venstre hånd. En tenåring som flere år senere skulle få tilnavnet «The Prince Of Darkness».

Med sin unike vokal startet han i sitt første band «Rare Breed» sammen med den gang unge Geezer Butler. Bandet hadde en kort levetid og brøt opp etter kun noen få liveopptredener. Etter en stund fant de igjen sammen og dannet et nytt band, denne gang under navnet «Blues Foursome, Polka Tulk» sammen med den unike gitaristen Tony Iommi og trommeslager Bill Ward. Noe som da skulle vise seg å bli starten til et av rockehistoriens viktigste band. Bandet skiftet navn etter kort tid, først til «Earth» og kort tid etter dette videre til «Black Sabbath».

Vinn billett og personlig møte med Ozzy: Trykk her >

Black Sabbath er et pionerband som sammen med Led Zeppelin og Deep Purple utviklet heavy metal sjangeren med røtter fra bl.a. blues rock og psykedelisk rock, der da selvsagt Ozzy Osbourne også innehar en viktig historisk rockehistorisk rolle som både en unik vokalist og låtskriver. Black Sabbath lanserte sitt debutalbum av samme navn godt timet til merkedagen fredag den 13 1970. Albumet regnes av mange som et av de viktigste album for utviklingen av den tunge metalsjangeren.

Allerede i juni 1970 gikk bandet på nytt i studio for å arbeide med deres oppfølgingsalbum som først var tiltenkt albumtittelen «War Pigs» etter låt med samme navn, men ble endret av plateselskapet til «Paranoid». Dette etter angivelig av frykt for å bruke samme albumtittel som låta «War Pigs» som er sterkt kritisk til Vietnamkrigen og for å unngå støy blant krigens tilhengere.

Albumet ble utgitt i september 1970 og ble en enorm salgssuksess som klatret raskt til topps på de fleste hitlister. På dette albumet  finner vi blant annet to av Black Sabbath`s mest kjente låter som «Iron Man» og «War Pigs» der begge låter er kreditert samtlige bandmedlemmer.

Bandet var inne i en svært aktiv, kreativ og produktiv periode og allerede 5 februar 1971 gikk bandet nok en gang i studio. 21 juli 1971 lanserte de albumet «Master Of Reality» som for mange regnes som det første stoner rock album.

Albumet fikk en lunken mottakelse av pressen men solgte allikevel meget bra og plasserte seg derfor raskt høyt opp på hitlistene. Etter å ha oppnådd hele 2 millioner solgte eksemplarer ble albumet sertifisert til dobbel platina. På albumet finner vi geniale låter som bl.a. «Sweet Leaf», «Children Of The Grave», «Into The Void». En rekke internasjonale store band har også fremført sine coverlåter fra dette albumet . Samtlige av bandmedlemmene kjører et beinhardt og rocka liv der også høyt misbruk av både alkohol og narkotiske stoffer var svært sentralt. I etterkant av deres «Master Of Reality World Tour»  i 1972 så tok bandet sin første pause på 3 år. «The band started to become very fatigued and very tired. We’d been on the road non-stop, year in and year out, constantly touring and recording. I think Master of Reality was kind of like the end of an era, the first three albums, and we decided to take our time with the next album” – Bill Ward

I juni 1972 gikk bandmedlemmene på nytt i studio for å jobbe med sitt neste album som etterhvert fikk albumtittelen:

Albumet skulle i ettertid vise seg også å bli «spiren» til slutten for den originale Black Sabbath line up. Innspillingsprosessen gjennomgikk en rekke problemer og uenigheter blant medlemmene der nok de økende rusproblemene hadde en stor del av skylden for dette. «Yes, Vol. 4 is a great album but listening to it now, I can see it as a turning point for me, where the alcohol and drugs stopped being fun.» – Bill Ward. På albumet merker man også at bandet eksperimenterer med den tunge lyden de hadde blitt kjent for. Blant annet på ballade låta «Changes» skrevet av Toni Iommi der piano med mellotron taes i bruk.

I etterkant av deres «Volume 4 World Tour» gikk bandet på nytt i studio, denne gang for å jobbe med oppfølgingsalbumet:

Bandet dro tilbake til det samme studio i Los Angeles hvor de også skapte albumet «Volume 4». Etter kort tid følte de lite kreativ skaperevne og valgt derfor å reise til England for å jobbe videre med albumet. I England fant de et passende studio og øvingslokale som de følte hadde de rette inspirerende rammer for ny skaperglede ved å leie slottet «Clearwell Castle» i Gloucesterhire.

Bandet plasserte seg dypt i slottets kjeller og fangehull for å skape den rette creepy stemningen. Det var nettopp, under disse skumle rammene at Tony Iommi ble inspirert og skapte de unike gitarriffen som vi finner på albumtittel låta «Sabbath Bloody Sabbath». Kanskje det også var her at Ozzy ble inspirert til tittelen «The Prince Of Darkness»? Slottet er forøvrig også brukt som studio og øvingslokale av kjente band som Led Zeppelin, Sweet, Deep Purple, Mott The Hoople og Bad Company.

For første gang fikk Black Sabbath strålende anmeldelser av en samlet mainstream pressen og albumet ble en gigantisk salgssuksess. Albumet ble utgitt i desember 1973 og bandet fulgte opp albumutgivelsen med en verdensturnè som startet januar 1974 og som de avsluttet som headliner på The Califonia Jam festival 6 april samme år. På samme festival spilte datidens storheter som Emerson, Lake & Palmer, Deep Purple, Earth, Wind & Fire og The Eagles. En festivale som hadde enorme ca. 200 000 tilskuere. Deler av festivalen ble også kringkastet via ABC Television slik at Black Sabbath på denne måten fikk vist seg frem for en enorm amerikansk publikumsbredde.

I februar 1975 starter bandet på arbeidet med sitt sjette studioalbum «Sabotage»:

«We could’ve continued and gone on and on, getting more technical, using orchestras and everything else which we didn’t particularly want to. We took a look at ourselves, and we wanted to do a rock album – Sabbath, Bloody Sabbath wasn’t a rock album, really.» – Tony Iommi, som også er ansvarlig produsent av albumet. Albumet inneholder en blanding av tunge kraftige låter som eks. «Hole In The Sky» og mykere eksperimentelle låter som eks. «Am I Going Insane (Radio)».

Black Sabbath albumet «Technical Ecstasy» som ble utgitt 25 september 1976 ble møtt med blandet kritikk og Ozzy Osbourne forlot også bandet rett før albumutgivelsen.

Ozzy kom derimot tilbake i januar 1978  for å delta i innspillingen av oppfølgingsalbumet «Never Say Die». Albumet ble ferdigprodusert i mai samme år og utgitt i 28 september.

Tiden for Ozzy til å skille lag med de øvrige bandmedlemmene var overmoden og han forlot også bandet i samråd med Tony Iommy i 1979. Ozzy Osbourne ble som kjent for de fleste senere erstattet med den unike legendariske vokalisten Ronnie James Dio > som dessverre døde 16 mai 2010. For Ozzy ble dette starten på en svært suksessfull solokarriere og så langt hele 10 soloalbum:

«Blizzard Of Ozz» (1980), «Diary Of A Madman» (1981), «Bark At The Moon» (1983), «The Ultimate Sin» (1986), «No Rest For The Wicked» (1988), «No More Tears» (1991), «Ozzmosis» (1995), «Down To Earth» (2001), «Black Rain» (2007) og «Scream» (2010).

Mange har også blitt kjent med Ozzy Osbourne og hans familie gjennom den crazy tv-serien «The Osbournes».

Vi som har fulgt Ozzy gjennom mange år stiller oss gang på gang det samme spørsmålet: «Hvor lenge klarer denne mannen å stå oppreist»?. Sannheten er at han i tillegg til å være en svært produktiv og dyktig låtskriver med en unik vokal, også er en stor entertainer og showman. Men…det er klart, med sine 62 hardt levde rockeår så er det jo alltid et spenningsmoment hvor lenge denne karen klarer å stå på sine to ben.

Ozzy Osbourne er en levende historisk rockelegende som alle musikkelskere bør oppleve live. Denne unike muligheten får du nå gamle «Quart-tomter» på den idylliske Odderøya i Kristiansand lørdag 6 august > . Har du muligheten til å ta turen dit så du ikke la denne sjansen gå i fra deg. Her vil man garantert få oppleve et unikt rockeshow med en setlist som inneholder mange av de unike Black Sabbath låtene og et spennende låtutvalg fra hans fantastiske og solokarriere.

You never know! Kanskje dette blir din aller siste sjanse? Be there!!

Billettsalget går unna og kanskje er det snart utsolgt? Trykk her for mer info om konserten og billettkjøp >

Lyst til å treffe Ozzy «live» og «face to face»?