Historien om Guns N`Roses!

I 1985 besluttet medlemmer fra de to California baserte hard rock band, Hollywood Rose (Axel Rose, vokal, Izzy Stradlin, rythm gitar) og L.A. Guns (Tracii Guns, gitar, Ole Beich, bass, Rob Gardner, trommer) og etablere hard rock bandet, Guns N` Roses. Bandnavnet ble skapt ved at man satt sammen deler av bandnavnene, som da ble Guns N` Roses. bandet har foruten sin musikk, blitt kjent for alle sine endringer av bandmedlemmer der linup fra etablering i 1985 og frem til i dag har blitt skiftet hele 16 ganger. Axl Rose er beryktet for sin eksentriske personlighet og oppførsel. At han i dag er eneste bandmedlem som har vært medlem fra bandet ble etablert, sier nok også sitt. Endringene startet allerede før bandet hadde rukket å spille sin første gig der gitarist Tracii Guns valgte og slutte kun få måneder etter at bandet ble etablert.Tracii Guns valgte heller og reetablerer bandet han forlot, L.A. Guns, og bandet eksisterende den dag i dag. Tracii Guns ble dermed erstattet med gitaristen Saul Hudson, kjent under artistnavnet Slash. Axl Rose (lead vokal) og Slash (lead gitar) er utvilsomt de artister i Guns N` Roses som fremstår som de fremste frontfigurer slik vi liker å kjenne Guns N` Roses.

Axl Rose (født: William Bruce Rose) er født 6. februar 1962 i Lafayette, Indiana, US. Axl vokste opp i Indiana under vanskelige kår. Hans kjærlighet og forhold til musikken startet som liten da han i sin oppvekst sang i kirken, deltok i skolekor og samtidig tok pianotimer. Axl var allerede som tenåring en villstyring og havnet ofte i problemer. Ofte dreide dette seg om voldsepisoder i kombinasjon med alkohol, og han ble arrestert over 20 ganger for disse forholdene. Til slutt endte dette med at han som 20 åring valgte å flytte hjemmefra og reiste i 1982 til Los Angeles. I L.A. startet han sin hard rock karriere som medlem i en rekke lokale rockeband. Til slutt resulterte dette i at han etablerte bandet Hollywood Rose sammen men bl.a. gitarist Izzy Stradlin. Izzy Stradlin var medlem av Guns N` Roses i perioden 1985 – 1991 og er forøvrig også en av hovedlåtskriverne i denne perioden. Eksempler på sterke låter er bl.a. «Paradise City» skrevet av Stradlin, Rose, McKagan, Slash, «Mr. Brownstone» skrevet av Stradlin og Slash, «Think About You» og «Patience» skrevet av Stradlin osv. Axls eksentriske personlighet har neppe endret seg i stor grad fra tenårene frem til i dag.  Han er beryktet for å komme i konflikt både med egne bandmedlemmer og andre fremtredende personer innenfor musikkbransjen. Man kan godt betegne Axl som en villstyring som ingen klarer å styre. Han gjør hva han vil, når han vil og skaper derfor stor usikkerhet og uforutsigbarhet hos personer som omgås han. Uansett, Axl fremstår som en meget unik vokalist og låtskaper som har en stort vokalregister fra baryton, bass til tenor og er utvilsomt blant de ypperste vokalister av rockeartister fra 80-tallet og frem til i dag. Som låtskriver er Axl enten delaktig som medlåtskriver eller som låtskriver alene bak de fleste av Guns N`Roses største hit. Låta som er hans første låt skrevet alene og som nok har vekket størst oppsikt, er låta «One In A Million» og som finnes på albumet «G N`R Lies» fra 1988. Oppsikt og mye negativ omtale kom på bakgrunn av teksten i låta som ble oppfattet sterkt støtende både som rasistisk og homofobisk.

I etterkant måtte Axl gi sin beklagelse og forklare at teksten ikke var ment å støte noen, men var basert på blant annet en episode han opplevde ved Greyhound busstasjon når han ankommet Los Angeles.

Axl i intervju vedr. teksten «One In A Million»:

Slash (født: Saul Hudson) er født 23. juli 1965 i Hampstead, London, England. Slashs sin mor er afroamerikansk og hans far er av engelsk opprinnelse. Inntil han var 11 år bodde han i byen Stoke on Trent, Staffordshire, England før familien valgte å flytte til Los Angeles, California. Etter en stund ble hans foreldre separert og Slash ble boende med sin mor. Nicknavnet Slash fikk han av sin tante, Seymour Cassel fordi han alltid hadde dårlig tid og stadig var på farten fra det ene til det andre. Opprinnelig ønsket Slash å spille bassgitar, men endret på dette da han hørte en musikklærer ved Fairfax Music School spille The Rolling Stones låta «Brown Sugar». Etter dette bestemte han seg for at gitar var hans instrument. I et intervju med musikkmagasinet Rolling Stone har Slash forklart seg slik for hvordan han virkelig fikk ørene opp for rockemusikken:

«My big awakening happened when I was fourteen. I`d been trying to get into this older girl`s pants for a while, and she finally let me come over. We hung out, smoked some pot and listened to Aerosmith`s Rocks. It hit me like a fucking ton of bricks. I sat there listening to it over and over, and totally blew off this girl. I remember riding my bike back to my grandma`s house knowing that my life had changed. Now I identified with something». – Slash

Slash etablerte sitt første band Road Crew sammen med sin barndomsvenn Steven Adler. Etter en stund ble bandet oppløst og han ble så medlem av et lokalband med navn Black Sheep. Dette bandet delta agent med Axl Rose sitt band Hollywood Rose, og Slash ble sammen med Steven Adler senere invitert av Axl Rose til å bli medlem av Guns N Roses. Slash regnes som en av de ledene gitarister innenfor rockesjangeren og har utvilsomt både som gitarist og låtskriver en stor del av æren for den store suksessen til Guns N` Roses. Slash er delaktig som låtskriver på Guns N`Roses store hit som bl.a. «Welcome To The Jungle», «Paradise City» og «Sweet Child o`Mine». Blant sine gitarsoloer er han berømt for blant annet denne:

Under perioden med Guns N`Roses etablerte Slash også et sideprosjekt under navnet The Snakepit. I 1996 valgte han å slutte i Guns N`Roses og heller da fokusere på sitt prosjekt Snakepit. Det vanskelige forholdet til den esentriske Axl Rose var nok en medvirkende årsak. Slash er også en ettertraktet studiomusiker og har arbeidet sammen med en rekke artister som bl.a. Alice Cooper, Ronnie Wood, Bad Company, Ray Charles, Stevie Wonder og Michael Jackson. Med sistnevnte deltar han på albumet Dangerous og de to hitlåter «Black Or White» og «Give In To Me«.

I dag fokuserer Slash hovedsakelig som soloartist og utgav sitt siste soloalbum «Apocalyptic Love» tidligere i år.

Over 100 millioner solgte album!

Guns N`Roses er et av tidenes mestselgende rockeband og har solgt mer enn 100 millioner album. Starten på det hele ble deres suksessfulle debutalbum «Appetite For Destruction» som ble utgitt 21 juli 1987.

Albumet ble en enorm suksess og regnes av mange som bandets absolutt beste og er også ved en rekke avstemminger rangert høyt over lister blant tidenes beste rockealbum. Albumet haralene solgt ca. 28 millioner kopier og toppet en rekke hitlister verden over. Blant annet har den nådd førsteplass på albumlisten Billboard 200 hele 2 ganger (1988 og 1990). Mange av albumets låter har også nådd topplasseringer på singellistene verden over. På albumet finner store hit som «Sweet Child O`Mine», «Welcome To The Jungle» og «Nightrain».

Deres andre studioalbum «G N`R Lies» ble utgitt: 29 november 1988. Også dette albumet ble en salgsuksess med ca. 12 millioner solgte kopier. I tillegg til låta «One In A Million» med den omtalte teksten (ref. omtale ovenfor) finner vi bl.a. den sterke akustiske balladelåta «Patience» og Aerosmith coverlåta «Mama Kin».

GNRs neste studioalbumutgivelse «Use Your Illusion I» og «Use Your Illusion II» ble  utgitt 17 september 1991. M.a.o. hele 3 år skulle det gå før Guns N`Roses skulle utgi sitt tredje studioalbum og fjerde studioalbum. Til gjengjeld ble det utgitt hele 2 album samtidig, eller som mange velger å se dette som, et dobbelt album. Mange av låtene som finnes på disse album er skrevet allerede i perioden før deres debutalbum, men som det ikke deng ble funnet plass til. Albumene er delt i 2 sjangere, Use Your Illision I som inneholder heavy låtsjangere, mens Use Your Illusion II inneholder mer mykere og bluesinspirerte låter. Totalt sett en lang rekke spennende låter fra albumenes kanskje største hit «November Rain» til Paul & Linda McCartney coverlåta «Live an Let Die».

Deres femte studioalbum «The Spagetti Incident?» ble utgitt 23 november 1993. Albumet er spesielt på den måten at samtlige låter på albumet inneholder kun coverlåter fra 70 og 80-tallet. Albumet har nok aldri blitt noe favorittalbum fra Guns N`Roses fansen, og markerte også en dårlig slutt på bandets suksessfulle periode fra debutalbumet «Appetite For Destruction» i 1987 og frem til Slash forlater Guns N`Roses i 1996.

«Chinese Democracy» er deres sjette og så langt det siste studioalbum som ble utgitt i november 2008 på Geffen Records. Det er bandets første studioalbum siden «The Spaghetti Incident?» og deres første album av originalt studiomateriale siden utgivelsene av Use Your Illusion I og II i 1991. Albumet fikk blandet positive anmeldelser fra musikk-kritikere. Albumet oppnådde internasjonal suksess og har solgt over en million eksemplarer bare i Europa. Albumet er det dyreste albumet som noensinne er produsert, med produksjonskostnadene i overkant av $ 13 millioner (ca 78 millioner NOK) .

Hva er dine Guns N`Roses favorittlåter?

Sjekk ut om du finner dine favorittlåter på listen over tidenes beste rockelåter: Trykk her >