Hedret omkommet venn under Norway Rock!

Vennegjengen til Eirik Egenes Støve (22) som så tragisk omkom under en stupeulykke på Feda i pinsehelgen tidligere i år, samlet seg for å bearbeide sorgen og hedre hans minne under årets Norway Rock Festival som ble gjennomført i perioden 7 – 10 juli.

Fædrelandsvennen: 22 åring omkom under stupeulykke >

Bilde over: Eirik Egenes Støve fra skatehallen ved Sarons dal som aktiv medlem i Kvinesdal Skateklubb

Eirik Egenes Støve hadde en stor plass i vennegjengen og var en av hovedpersonene og initiativtaker for å renovere og fikse opp en gammel campingvogn til en kul «rockevogn» som skulle bli vennegjengens store samlingsplass til å nyte god musikk i hyggelige og sosiale omgivelser under årets Norway Rock Festival i Kvinesdal.

«Til å begynne med reiv vi ut alt innvendig. Eirik og Andreas begynte med å tette taket mens resten av gjengen reiv ut det som var inni. Paul og Eirik laget benker. Eirik og Paul satt opp plater på vegger og i taket. Eirik var med på å tapesere og bidra med masse idèer om hvor TV, anlegg osv. skulle være. Etter hvert fikk bl.a. Eirik en idè om bl.a. å lage røde ølholdere ved siden av sofaen».

Rockevogna «Dusty» ferdig restaurert og innredet med bl.a. Eiriks ølholdere (til høyre i bildet) vel plassert på campen under årets Norway Rock

Restaureringsarbeidet som startet allerede i begynnelsen av mai fikk en brå stopp da sjokkmeldingen kom fra Oslo Universitetssykehus like før klokken 9 mandag morgen (13 juni) om at Eirik dessverre døde av skadene han ble påført etter stupeulykken som skjedde lørdag kveld (11/6) i Fedafjorden. Den ufattelige triste meldingen rammet både familie, venner og hele den lille bygda Kvinesdal hardt med stor sorg og fortvilelse.

Far til Eirik, Lars Olav Støve, som bl.a. er kjent for sitt mangeårige arbeid som en av de store ildsjelene bak både Kvinesdal Rockeklubb og Norway Rock Festival ble rørt over all støtte som familien har opplevd fra sambygdinger etter ulykken.

Fædrelandsvennen: Fullsatt minnemarkering for Eirik (22) >

«Vi ville hedre Eirik fordi han ikke fikk muligheten til å bli med på årets festival»

Kort tid etter sjokkmeldingen samlet vennegjengen seg i campingvogna som var under restaurering. Som en del av sorgarbeidet bestemte de seg for å ferdigstille rockevognprosjektet. Et prosjekt der jo deres gode venn Eirik allerede hadde lagt ned et betydelig arbeid. Campingvogna ble raskt ett felles samlingssted og arbeidet med å ferdistille prosjektet ble en god måte for disse å kunne bearbeide sin felles sorg over å ha mistet sin venn.

Se også egen film som er laget av vennene til minne om Eirik Egenes Støve: Trykk her >

» Vogna heter «Dusty» fordi Eirik het Støve til etternavn»

«Vi ville hedre Eirik fordi han ikke fikk muligheten til å ble med på årets Norway Rock Festival».

Det var sterkt men også en stor glede å få møte denne flotte vennegjengen. Å høre deres egne fortellinger og minner om sin avdøde venn gjorde stort inntrykk. Samtidig blir man også minnet om hvor viktig det er å ha et samlingssted for å bearbeide sorg. Men like viktig for å dyrke fellesskap og glede. Våre flotte musikkfestivaler som bl.a. Norway Rock Festival har i tillegg til å gi oss flotte musikkopplevelser nettopp slike viktige tilleggsdimensjoner. Bak de fleste festivaler står det mange ildsjeler og frivillige arbeidere. Deres drivkraft til å stå på år etter år er blant annet basert på gleden og den positive responsen som man opplever fra publikum. Norway Rock Festival har også gjennom årene bygget seg opp til å bli en viktig arena for rockemusikken både nasjonalt og internasjonalt. Ikke minst har festivalen stor betydning for det lokale samholdet i Listerregionen. Vi krysser derfor fingrene for at det blir «tent en ny flamme» for alle ildsjelene i dette lokalsamfunnet slik at det også i 2012 kan bli arrangert rockefestival på den idylliske Øyesletta i Kvinesdal.

Det er opprettet et eget minnefond for Eirik Egenes Støve som skal være med på å bedre forholdene for skating, BMX, klatring, wakeboard og andre ekstremsporter som var en stor del av Eiriks liv og interresser. Kontonummer til fondet er: 3080 33 58229.

I tillegg er det også opprette en egen minneside på facebook: Trykk her >

Bli en del av Norges største musikkvennegjeng: Trykk her > Del din musikkglede med egen musikkblogg på Rockman: Les mer >