Gregg Allman til Notodden Blues Festival!

«Årets sensasjon er et faktum: Rock-legenden Gregg Allman fra The Allman Brothers Band spiller på Notodden Blues Festival lørdag 2. august. Dette blir en historisk og svært etterlengtet Norgesdebut, og er festivalens mest eksklusive booking noensinne. Gregg Allman reiser aldri til Europa, men vi har fått dette til med hjelp av hans sønn Devon Allman som er blitt en stor Notoddenvenn etter flere tidligere festivalbesøk. Dette er større enn noe vi har fått til tidligere, og en nyhet som vil bli lagt merke til langt utover Norges grenser» , sier festivalsjef Jostein Forsberg.

Den 27. utgaven av Notodden Blues Festival har virkelig lykkes med det som bør være alle festivaler verdt sitt salts hovedoppgave, å bringe unike artister til Norge. Artister som ikke nødvendigvis har Norge på sin faste, årlige turnérute. Gregory LeNoir Allman, bedre kjent som Gregg Allman, har aldri tidligere spilt i Norge. På tross av at hans karriere strekker seg hele 49 år tilbake i tid, og  at navnet hans er synonymt med en egen sjanger i rockhistorien, sørstatsrock. Det var faktisk Gregg selv som myntet betegnelsen sørstatsrock, «southern rock», en på flere måter grensesprengende blanding av rock, blues og country. Sørstatsrocken ble definert av bandet som Gregg startet sammen med sin tretten måneder eldre bror, den legendariske slidegitaristen Duane Allman, og fire andre musikere, The Allman Brothers Band.

The Allman Brothers var, høyst uvanlig i sør, et integrert band med den afrikansk-amerikanske trommeslageren Jai Johanny Johanson,  og telte også trommeslager Butch Trucks, bassist Berry Oakley og gitarist Dickey Betts. Bandets første plater lente seg på bluesen. Ved siden av originalmateriale skrevet av Gregg, og etter hvert, Dickey Betts, gjorde bandet sanger av Muddy Waters, Willie Dixon, Elmore James, T-Bone Walker, Will Mctell og Willie Cobbs. Duane Allman hadde allerede solid bakgrunn som sessionmusiker i mytiske Muscle Shoals da han overtalte Gregg til å vende tilbake til Florida fra et halvhjertet forsøk på solokarriere i L.A. 1969, plasserte ham bak et nytt Hammond B-3-orgel og utnevnte ham til hovedsanger. Gregg skrev også fem av sangene på bandets selvtitulerte debut, inkludert «Whipping Post». Klassikeren som drøye tretti år senere skulle gi navn til et norsk Allman Brothers tribute band, bestående av medlemmer fra Hellbillies, Bigbang og Jaga Jazzist.

The Allman Brothers Band fikk sitt store gjennombrudd i 1971, med det doble livealbumet «At Fillmore East», der bandet på overlegent vis demonstrerte sin unike evne til å ekspandere sanger opp mot, og over, tyve minutter. Duane Allman hevdet at han var sterkt influert av Miles Davis «jazzrock» og ville gjøre det samme som ham, på et bluesfundament.

Duane Allman døde i en motorsykkelulykke bare tre måneder etter utgivelsen av «At Fillmore East», 24 år gammel. Bare ett år senere døde bassisten Berry Oakley, også han i en motorsykkelulykke, i bandets adopterte hjemby, Macon, Georgia. De fire gjenlevende musikerne bestemte seg for å fortsette, de erstattet Duane med pianisten Chuck Leavell (i dag pianist for Rolling Stones) og fikk sin største selger med albumet «Brothers and Sisters» i 1973. Samtidig slapp Gregg Allman sitt første soloalbum, «Laid Back», en tittel som også signaliserte en rockmusikalsk trend. Her viste Gregg opp sin kjærlighet til soulmusikken som også var allestedsnærværende på denne tiden. Plata inneholdt blant annet omarrangerte versjoner av Allman Brothers-sangene «Midnight Rider» og «Please call home». Herfra har Gregg Allman alltid holdt seg med en solokarriere ved siden av sanger/ organistposisjonen i The Allman Brothers Band. Han har laget åtte egne album, inkludert et duettalbum med sin daværende kone, Cher, i 1997. Hans siste album, «Low Country Blues», kom i 2011, var produsert av T-Bone Burnett, og ble nominert til en blues-Grammy. Albumet, som i alt vesentlig grad bestod av velvalgte blues-covers, fikk gjennomgående svært god mottakelse, og slo fast at soul/ blues-sangeren fortsatt var ved god stemme.

For to år siden kom Gregg Allmans selvbiografi, «My Cross to bear», som åpent fortalte om et dramatisk liv i rockens og bluesens tjeneste. Boka skal være grunnlaget for en kommende biografisk spillefilm om Greggs liv. Det faktum at Gregg Allman endelig finner veien til Norge og Notodden skyldes det gode forholdet Greggs sønn, Devon Allman, har utviklet til Notodden Blues Festival.

Tom Skjeklesæther

Den norske sørstatsbyen Halden, april 2014

For å bestille billetter + oppdatert informasjon om Europas feteste Blues & Rock festival – Notodden Blues Festival 2014: trykk her >