All Time Best Cover Song?

Det legendariske rockebandet Led Zeppelin ble hedret under det årlige Kennedy Center Honors 26. desember 2012 for sitt livslange bidrag til amerikansk kultur gjennom utøvende kunst. I den anledning fremførte søstrene Ann & Nancy Wilson (kjent fra rockebandet Heart) sammen med Jason Bonham på trommer (sønn av den avdøde Led Zeppelin trommeslager John Bonham), med fullt orkester og to kor den fantastiske Led Zeppelin låta «Stairway To Heaven» under den påfølgende gallaforestillingen i ærverdige Kennedy Center Opera House.

Det kreves enormt mot å styrke av en artist å fremføre en av tidenes mest fantastiske låter, live og foran opphavsartistene. Når man ser fremførelsen for første gang så er det nesten slik at man blir litt bekymret på vegne av artistene som skal fremføre låta. Når man fort oppdager at vokalpartiet faktisk er fantastisk, så slapper man litt av. Men begynner da straks å grue seg til gitarsolopartiet som jo tross alt er skapt av selveste Jimmy Page, en av tidenes beste gitarister. Når du da også vet at han sitter i salen, på hedersbalkongen og garantert følger spent med på det samme. Ja da tenker man ….«Dette kan vel ikke gå bra??».

MEN.….det gjør det så absolutt. Jason Bonham bærer under fremførelsen bowler hatt til ære for sin avdøde far. På slutten av låta kommer også The Joyce Garrett Youth Choir frem på scenen, også i kledd bowlerhatter til ære for John Bonham. Det mektige koret «løfter» låta ytterligere på en fantastisk måte. Når t.o.m. Robert Plant mot slutten av låta tårer i øynene av pur musikkglede, ja da kan man ikke si annet at dette vel må være en av tidenes beste coverlåt fremførelser. Eller hva mener du?

For å lese den spennende historien om Led Zeppelin: trykk her >

Samtlige Led Zeppelin albumutgivelser finner du på den ultimate albumlisten: All Times Best Albums >