Afro-Cubanske rytmer fra ZZ Top`s Billy Gibbons: – Overrasker stort på sitt kommende solo debutalbum

(foto: Rockman Musikkmagasin – ZZ Top & Billy Gibbons under Notodden Blues Festival 2012 – klikk her for flere foto)

Skrevet av Knut Eirik Myhre

ZZ Top`s grunnlegger, gitarist og hovedlåtskriver Billy Gibbons slipper sitt debut soloalbum «Perfectamundo» i Norge 18. desember 2015 gjennom plateselskapet Concord Music Group/ Universal Music. På albumet med tittelen som oversatt fra spansk til norsk betyr «Perfekt Verden», har han satt sammen en spennende sammensetning av dyktige erfarne artister og kalt bandet for The BFG`s.

Dersom du nå setter deg ned i godstolen, eller kontorstolen for den saks skyld, lener deg tilbake og varmer opp «musikkørene» for å ta i mot et soloalbum med kjente Boggie Blues Rock ZZ Top rytmer så sier nok hele kroppen din raskt i fra, – HÆÆ! What????

– «Deep at the core of everything we do, either as ZZ Top or with the «Perfectamundo» aggregation, is the blues. That’s the diamond and we found a way to put it into a new, Afro-Cuban setting. It really does come from the same place» – Billy Gibbons

Jo da, du finner igjen de kjente ZZ Top rytmene, men…..wahoo….kom deg opp av stolen. Her får du afro- cubanske rytmer blandet sammen med hele Billy Gibbons livslange inspirerte musikkliv som startet for alvor på midten av 60-tallet gjennom psykedelisk bluesrock bandet The Moving Sidewalks. En artistkarriere som satt skikkelig fart på sakene når bandet ble hyret inn som oppvarmingsband for gitarguden Jimi Hendrix og hans band The Jimi Hendrix Experience under deres første USA-turnè. Gibbons og Hendrix ble i den forbindelse siden nære venner. Jimi Hendrix var svært imponert over Gibbons gitartalent og lærte han blant annet gitarintroen til den udødelige Hendrix-låta «Foxy Lady». Han gikk også offentlig ut i et tv-program og erklærte at Billy Gibbons fra en av de beste gitaristene i USA.

På slutten av 1969 dannet Gibbons ZZ Top som siden deres debutalbum med den velpassende albumtittel «ZZ Top`s First Album» i 1971 har utgitt totalt 15 studioalbum inkludert deres siste «La Futura» som ble utgitt i 2012. Bandet har igjennom flere tiår hatt enorm kommersielle suksess med et albumsalg på over 50 millioner og blitt innlemmet i Rock and Roll Hall of Fame i 2004.

Ideen om å gå i en Afro-Cubansk retning har Gibbons i et tidligere intervju med Rolling Stone magazine fortalt kom da hans venn og The BFG`s pianist Martin Guigui inviterte ham til å delta på Havana Jazz Festival 2014. Selv om ZZ Top sangeren ikke kunne delta på arrangementet, startet han med og fordypet seg i cubansk musikk. Han skrev så tittelsporet på albumet «Perfectamundo» og begynte deretter å eksperimentere med Latin-inspirerte covere av låter som bl.a. Slim Harpo og Lightnin ‘Hopkins, slik som hans versjon av albumlåta «Treat Her Right». The BFG `s består videre av organist Mike Flanigan, vokalist-bassist Alex Garza og trommis Greg Morrow, som alle spilt med litt hjelp fra Perfectamundo co-produsent Joe Hardy og gitarist Gary Moon. Gibbons bidrar også utover gitar på bass, orgel, piano, timbale og annen perkusjon på albumets sanger.

Hele sitt inspirerte musikkliv har han nå tatt med seg når han har skapt sitt første soloalbum. Det som peker seg ut som særdeles givende er at han går inn i dette prosjektet med et klart budskap om å skape noe nytt og spennende forankret i med mange forskjellige musikalske røtter. Dette er et album som du blir mer og mer glad i jo mer og flere ganger du lytter. De positive gode musikkopplevelsene bare vokser og vokser. Han har lykkes særdeles godt og det finnes svært masse høydepunkter.

Favorittlåter for øyeblikket er «Got Love If You Want It», «Baby Please Don`t Go» og «Pickin`Up Chicks On Dowling Street». Sistnevnte låt er så funky at du nærmest kan se for deg Prince i gitarsamspill med Gibbons. Hmmm, ja hvorfor ikke?.

Billy Gibbons har nylig også annonsert soloturnè sammen med The BFG`s som vil starte 27. november i Fort Lauderdal, Florida, via Texas, California, Oregon, Washington som avsluttes med hele 4 dager på Havana, Cuba 17. – 20. desember.

Kanskje vi får besøk i Norge neste år?

Forhåndslytting av albumlåtene:

Spor nr. 1 «Got Love If You Want It»