80 årige Carol Kaye gir Kiss bassist Gene Simmons privat gitarleksjon – Se videoklippet

(foto: Sally Stewart)

Skrever av Knut Eirik Myhre

Den amerikanske artisten Carol Kaye (80) er ukjent for de fleste, men som studiomusiker på 60 og 70-tallet bidro hun på en lang rekke betydningsfulle album og låter der hun med raus gitarhånd utviklet og ga vekk sine egne riff på både bass og elgitar. Hun har satt sitt personlige preg og innflytelse på store artister og videreutvikling av rockesjangeren, ofte uten en gang å bli kreditert for sitt arbeid.

Her gir Carol Kaye gitarleksjoner til Kiss gitarist Gene Simmons:

Startet allerede som 14 åring som gitarlærer

Carol Kay ble allerede som ung pike inspirert av sine musikalske profesjonelle artist foreldre til det som senere skulle vise seg å bli sitt livslange kjærlighetsforhold til musikk. Hun vokste opp under fattige kår i Port Angeles, Washington og begynte allerede som 14 åring og undervise i gitar for å spe på med sårt tiltrengte penger til en trang familieøkonomi. Etter hvert fikk hun også spillejobber som gitarist på en lang rekke nattklubber i Los Angeles. I 1957 ble hennes store talent helt tilfeldig oppdaget etter at hun hadde deltatt på studioarbeid med soulartist og singer/songwriter Sam Cooke. Sam Cooke regnes av mange som tidenes mest betydningsfulle soul artist som hadde hele 30 US Top 40 hit i perioden 1957 og frem til han døde i 1964 kun 33 år gammel. Noen år senere ble opptaket av Carol Kayes studioarbeid med Same Cook spilt for noen nøkkelpersoner i plateselskapet Capitol Records i Hollywood ble disse så imponert av det de hørte og inviterte henne inn som studiomusiker. En invitasjon hun takket ja til og som skulle vise seg å bli starten på en fantastisk musikalsk reiser der hun gjennom 60 og 70 tallet arbeidet med mange av tidenes mest betydningsfulle artister, deltok på over 10 000 låter og mange legendariske studioalbum.

Musikkhistoriens mest suksessfulle studiomusikere

Hun ble etter hvert medlem av den berømte studioartistgruppen The Wreckling Crew i Los Angeles som deltok anonymt på betydningsfulle plateinnspillinger. Gruppen regnes som musikkhistoriens mest suksessfulle studiomusikere som tidvis også var en del av den berømte og revolusjonerende studioartistgruppen til plateprodusent legenden Phil Spectors med navnet The Wall Of Sound Orchestra.

Ga vekk gitrariff til The Beach Boys

Et av Carol Kay sine største innflytelser gjorde hun i forbindelse med outtakes studioinnspilling av megahit låten Good Vibrations til det amerikanske rockebandet The Beach Boys, skrevet av Brian Wilson og utgitt i oktober 1966:

En av rockehistoriens mest betydningsfulle studiomusiker

Carol Kaye var bassist på mange Phil Spector og Brian Wilson produksjoner i 1960 og 1970. Hun spilte gitar på Ritchie Valens ‘»La Bamba» og er kreditert med bass spor på flere Simon & Garfunkel treff og mange filmmusikk av Quincy Jones og Lalo Schifrin. En av de mest populære albumene Carol bidro til var Beach Boys ‘Pet Sounds.

Se spennende klipp fra Carol Kaye dokumentar:

#RMROCK #RMPOP #RMBLUES #RMRNB #RMJAZZ

Har du noen tips til ukjente betydningsfulle artister som du mener fortjener hedersomtale og positiv oppmerksomhet?