Sinead O`Connor: «I`m Not Bossy….»!

Den irske vokalist og låtskriver Sinead O`Connor (47) slipper nytt studioalbum «I`m Not Bossy, I`m The Boss» 11 august 2014!

I forbindelse med arbeidet med sitt tiende studioalbum som opprinnelig skulle få albumtittel «The Vishnu Room», ble Sinead O`Connor så inspirert av den pågående #banboss (banbossy.com) kampanjen som ble lansert i 2014 og gjennomføres via TV, radio, magasiner, youtube og sosiale medier med målsetning om å fjerne/eliminere bruken av ordet «sjefete» fra det engelske språket. Bakgrunn er at ordet oppfattes som skadelig påvirkning på unge kvinner. Kampanjen er primært frontet av Sheryl Sandberg, LeanIn.org, Girl Scouts, fremtredende kvinner og ulike sponsorer som oppfordret folk til å ikke bruke ordet Bossy.

Se video som inspirerte Sinead O`Connor >

Artisten Beyonce har uttalt følgende:

«When a little boy asserts himself, he’s called a “leader.” Yet when a little girl does the same, she risks being branded “bossy.” Words like bossy send a message: don’t raise your hand or speak up. By middle school, girls are less interested in leading than boys—a trend that continues into adulthood. Together we can encourage girls to lead».

Sinead O`Connor som fikk sitt store internasjonale gjennombrudd i 1990 med albumet «I Do Not Want What I Haven’t Got» og suksesslåta «Nothing Compares 2 U >» skrevet av artisten Prince, har gjennom de påfølgende år fremstått en rekke ganger med sine svært kontroversielle ytringer og blitt både hatet og elsket. Blant de mest kjente kontroversielle handlinger er hennes opptreden under programmet «Saturday Night Live» 3 oktober 1992 der hun synger Bob Marley låta «War» og avslutter med å river i stykker et bilde av paven som en protest mot de seksuelle overgrep av barn i den katolske kirken. (se klippet her >). Når man i ettertid, flere år etter, har sett hva slags grufulle seksuelle overgrep mot barn som har kommet frem fra den katolske kirken, så viser det seg da også hvor ekte og dyptgående  Sinead O`Connors protester er forankret.

I forbindelse med Sinead O`Connors kommende album «I`m Not Bossy, I`m The Boss» så fremstår hun stilmessig på coveret med en helt ny stil, både rocka og røff. Det blir spennende å følge fremover om også låtmateriale og lydbilde blir i samme stilen.

For å holde deg oppdatert for mer informasjon om dette og flere spennende albumnyheter: trykk her >