Musikkglede fra Dansk festival!

Musikkbloggeren Janne > her på Rockman har nettopp satt kursen for Danmarks smukkeste festival, Smukfest 2011 > og vil til stor glede for alle oss musikkelskere holde oss oppdatert med daglige spennende innlegg og stemningsfulle bilder fra årets festival som gjennomføres i perioden 10 – 14 august. Følge med på hennes musikkblogg her på Rockman: Trykk her >

Smukfest er en dansk veletablert musikkfestival som har holdt det gående i over 30 år. Historien startet tilbake en sommerdag i 1979 hvor grunnleggeren av festivalen Jan Christensen og JP P.V. Andresen fikk idèen til å starte en festival i Sanderborg dyrehage.

Jans far, Arne Christensen, var skogvokter i Skanderborg, og hadde aansvaret for skogen i Skanderborg Dyrehave, og dermed også ansvaret for Skanderborg Friluftsteater. En dag fortalte Arne Jan og JP, at det ærget han at friluftsscenen var ved å forfalle og at ingen hadde brukt denne siden 2. verdenskrig hvor det den gang ble oppført store skuespill på stedet. Jan og JP ble enige om at friluftsscenen var et perfekt sted å holde fest med litt rockemusikk. Dermed satte de i gang med å finne noen musikere og noen medhjelpere som ville hjelpe med å få en festival opp og stå. Det var vanskelig å overbevise de lokale rockeinterreserte om at idèen var holdbar. JP måtte sende en egen søknad til Skanderborg Kommune om å låne stedet. I søknaden påførte han venner og familiemedlemmer som avsender slik at det skulle se ut som at det var en stor gruppe mennesker som sto bak. Heldigvis lykkes de med å finne tre personer som «tente» på ideen, og det var dermed 5 personer klare til å avholde og stifte generalforsamling i Skanderborg Festival Klub. Foreningens vedtekter og formål ble formulert av JP og er fortsatt idag stort sett uendret.

Smukfest har utvilsomt etablert seg til å kunne titulere seg med tittelen Danmarks Smukkeste festival og har opp igjennom årene hatt besøk av en enorm mengde med store spennende artister som bl.a. Uriah Heep, Status Quo, T.Rex, Deep Purple, Alvin Lee, A-ha, Gary Moore, Robert Plant, ZZ top, Kaizers Orchestra, Pink, Pet Shop Boys, Beth Hart, Velvet Revolver, Alice Cooper, Motörhead, Sinead O`Connor, Volbeat, Mew osv. osv. Besøkstallet for festivalen i 2010 var på imponerende hele ca. 48 000.

Smukfest 2011 har spennende navn på plakaten som bl.a. Ozzy Osbourne, Robyn, D-A-D, Pendulum, The National og favorittartistene Beth Hart og Dana Fuchs fra Notodden Blues Festival: Fullt program >>

Gjør som musikkbloggeren Janne > og mange andre! Etabler din egen musikkblogg her på Rockman og kom i tett kontakt med artister og tusenvis av musikkglade mennesker. Her kan du bl.a. også skrive om din favorittmusikk, laste opp og vise frem dine konsert, festival eller andre stemningsfulle musikkbilder osv. Og det beste av alt….det er helt gratis!

For å lese mer om hvordan du etablerer din egen musikkblogg: Trykk her >