Hun ble hatet av alle!

(foto over og nedenfor: http://iamyokoono.com/ )

– Flashback er tittel på vår nye spennende serie som tar utgangspunkt i ulike store musikkhistoriske hendelser fra populærmusikkens store univers.

Først ut er historien om ex. Beatles John Lennons kone, Yoko Ono som ble det universelle hatobjekt etter at hun ble beskyldt for å ødelegge det kunstneriske forhold mellom et av musikkhistoriens største låtskriver og komponistsamarbeid Lennon/McCartney, og den direkte årsaken til oppløsningen av The Beatles.

8. desember i år blir det 35 år siden en av tidenes viktigste artist og låtskriver, John Lennon (født John Winston Lennon) ble skutt 4 ganger i ryggen av Mark David Chapman utenfor sin leilighet i Dakotabygningen i New York, USA og erklært død ved ankomst til sykehuset. John Lennon som ble født 9. oktober 1940 ble kun 40 år og ville derfor også snart ha feiret sitt 75 års jubileum. Han ble født i Liverpool, England og oppkalt etter sin bestefar John «Jack» Lennon og Winston Churchill. Som lite barn ble omsorgen for Lennon overtatt av morens søster Mimi og hennes mann George. Oppveksten hadde han hos sin tante og onkel. Det var også disse som introduserte han for populærmusikken ved å spille plater fra bl.a. Elvis Presley. Lennons såre forhold til sin mor og far ble formidlet i flere av hans kjente låter som blant annet «Mother». Låta som starter med tunge kim av kirkeklokker for å varsle om død, teksten og ikke minst Lennons enorme hjerteskjærende vokal gjør dette til en av tidenes feelinglåt, utgitt på albumet «John Lennon/Plastic Ono Band» 11. november 1970.

Gjennom The Beatles, en av tidenes absolutt viktigste band innenfor populærmusikken, skapte John Lennon sammen med Paul McCartney et av historiens mest suksessfulle låtskriver og komponistsamarbeid (Lennon/McCartney). John Lennon giftet seg 23. august 1962 med Cynthia Powell som han traff under studietiden ved Liverpool College Of Art etter at hun ble gravid. De fikk sammen sønnen Julian. 8. november 1968 ble de skilt etter at Lennon møtte den japanske artist og kunstnerYoko Ono som allerede hadde to ekteskap bak seg. Deres første møte var under Yoko Onos kunstutstilling i galleriet Indica Gallery i London 9. november 1966. Yoko Ono skulle vise seg etter hvert å ha stor innflytelse på Lennon.

I forkant av et intervju med Paul McCartney i Life magazine i november 1969 var spenningen mellom bandmedlemmene store. Både i forhold til at de på hver sin kant jobbet med ulike soloprosjekter, men også Lennon og Onos ufravikelige og intense forhold til hverandre skapte kunstnerisk irritasjon. Dette blant annet fordi Lennon stadig tok med seg Ono til studio hvor The Beatles arbeidet med albumet «Let It Be» på tross av at medlemmene i alle år hadde jobbet med et ufravikelig prinsipp om at ingen koner eller kjærester skulle delta i studio. I intervjuet med Life magazine kunngjører Paul McCartney at The Beatles blir oppløst. Bandet fullfører innspillingen av deres siste studioalbum «Let It Be» og filmen med samme tittel. Sistnevnte har blitt spesielt berømt for sin sluttscene der The Beatles spiller på taket av det legendariske Apple Studios i London og de siste strofer (se nedenfor) rett i etterkant:

– I`d like to say thank you on behalf on our group and ourselves, and I hope we passed the audition? – John Lennon

Et slags punktum for bandet The Beatles og samtidig en eksplosiv start på en hatbølge mot Yoko Ono fra fans over hele verden som mente dette ene og alene var hennes skyld.

Eller var det nå egentlig hennes skyld?