Her er den nye gitarfavoritten!!

( pressefoto)

Den amerikanske mestergitaristen Steve Vai regnes som en av verdens ledende gitarister. Som 12 åring i 1973 plukket han opp gitaren for første gang. Straks begynte han å ta lærdom fra Joe Satriani (en annen verdensledende gitarist). I tillegg har han hentet stor inspirasjon fra storheter som Jimi Hendrix, Jeff Beck og Brian May (Queen). Stor inspirasjon fikk han også fra unike Frank Zappa som fullverdig medlem av Zappas band i 1980.  Vai ble rask en svært ettertraktet gitarist og har deltatt på albuminnspillinger med artister og band som bl.a. Alcatrazz, Whitesnake, David Lee Roth, Alice Cooper og Ozzy Osbourne. Han startet sin solokarriere med utgivelsen av albumet «Flex-Abel» i 1984 og har totalt spilt inn og utgitt åtte studioalbum og åtte livealbum. Steve Vai får stadig spørsmål om hvilken unge fremadstormende nye gitarister som er blant hans favoritter.

Vel, nå løfter han bladet fra munnen:

«Hey Folks, I`m often asked who is my favorite new young guitar player. Well, here he is, Daniele Gottardo. He`s Italian and I have been following him for quite some time now. He has an elegant touch, stunning intonation, innovational style and he honors the melody« – Steve Vai

Steve Vai trekker frem dette klippet som et eksempel:

Daniele Gottardo er en italiensk gitarist, komponist, arrangør og pedagog. Han har utgitt to soloalbum «Non Temperato» (2014) og «Frenzy Of Ecstasy» (2010).

Han begynte å spille gitar i en alder av 14 etter å ha blitt fasinert av sin fars røde Fender Stratocaster som den dag i dag er hans primære gitar. Det som startet som en uskyldig og uformell musikknysgjerrighet ble til slutt en lidenskap. En av hans store drivkraft er og utforske harmonier og tonespekteret. Han var besatt av bandet Kiss og i starten så lærte hans seg Kissgitaristen Ace`s sin gitarsolo kun ved å lytte. Han husker fortsatt den første Kisslåta som han hørte: «Let Me Go Rock And Roll». Siden begynte han å lære seg låter fra Led Zeppelin, Iron Maiden og andre klassiske rock og metal band. Ganske så umiddelbart begynte han også å skrive sine egne låter. Etter og forsøkt seg som tekstforfatter gikk han etter hvert over til å fokusere utelukkende på instrumentalmusikk. Etter ca. et år med å spille instrumentalmusikk oppdaget han nye spillestiler ved å bli inspirert av instruksjonsvideoer fra store gitarister som Yngwie Malmsteen, John Petrucci og Steve Vai. Med disse funnene oppdaget han også massive nye inspirerende utfordringer.

Her kan du se han opptre i gitaridolfinalen 2009 for andre år på rad:

For å sjekke ut mer om denne fantastiske unge gitaristen og kommende konserter: Sjekk hans offisielle nettside

Har du tips om andre dyktige ukjente gitarister?