John Lennon 75 års jubileum: – Se hans barndomshjem!

Av Knut Eirik Myhre

Artisten John Lennon vil for evig og alltid vil bli stående i de musikalske historiebøkene som en av tidenes største artist og låtskriver. Først som medlem av den legendariske The Beatles og senere som soloartist. Dessverre ble han skutt og drept av den mentalt forstyrrede Mark David Chapman utenfor sin leilighet i Dakotabygningen i New York, USA 8. desember 1980, kun 40 år gammel. I dag 9. oktober 2015 ville han ha fylt 75 år.

John Lennon (fødenavn John Winston Lennon) ble født 9. oktober 1940 i Liverpool, England og oppkalt etter sin bestefar John «Jack» Lennon og Winston Churchill. Som lite barn ble omsorgen for Lennon overtatt av morens søster Mimi (Mary Elisabeth) og hennes mann George. Lennon vokst opp hos sin tante og onkel som også introduserte han for populærmusikken ved å spille låter fra bl.a. Elvis Presley.

John Lennon sammen med sin tante Harriet utenfor deres hus i Menlove Avenue, Liverpool

Lennons såre forhold til sin mor og far ble formidelt i flere av hans kjente sanger som blant annet Mother. Låta starter med tunge kim av kirkeklokker for å varsle om død. Teksten og ikke minst Lennons hjerteskjærende vokal gjør dette til en av tidenes feeling låt:

I 1957 fikk John Lennon en gitar av sin mor Julia under betingelse av at gitaren skulle stå i hennes hjem. Lennons tante Mimi hadde ikke på samme måte som moren tro på at musikken skulle bli et levebrød for han og var mer opptatt av at han skulle få seg en god utdannelse. På tross av dette kjøpte senere også hun en gitar til John Lennon som han selv valgte ut til den nette pris av 17 pund.

Bilder nedenfor viser John Lennons barndomshjem:

John Lennons soverom (photo: Liverpool Echo)

Stue: (photo: Liverpool Echo)

Stue: (photo: Liverpool Echo)

Kjøkken: (photo: Liverpool Echo)

Bad: (photo: Liverpool Echo)

John Lennon var stadig ukonsentrert under sin skolegang og oppnådde så vidt å komme inn på College. Ved hans studier ved Liverpool College Of Art ble han etter hvert kjent som klassens klovn der han forstyrret klassene og latterligjorde lærerne. Noe som til slutt endte opp med at han ble kastet ut av skolen. Han konsentrerte seg dermed alt om musikken og bandet The Quarrymen som han startet opp i mars 1957 kun 16 år gammel. Bandet The Quarrymen holdt en konsert 6. juli 1957 der han kom i kontakt med Paul McCartney som ble spurt om å bli med i bandet. I 1958 ble George Harrison medlem etter anbefaling av McCartney. Videre tok Lennon med seg sin studiekamerat fra Liverpool College Of Art, Stuart Sutcliffe. Etter hvert endret de navn på bandet som til slutt ble til The Beatles.

Gjennom The Beatles, et av tidenes absolutt viktigste band innenfor populærmusikken, skapte John Lennon sammen med Paul McCartney, kreditert under Lennon/McCartney et av historiens mest suksessfulle låtsamarbeid.

John Lennon giftet seg 23. august 1962 med Cynthia Powel som han traff under studietiden ved Liverpool College Of Art etter at hun ble gravid. Sammen fikk de sønnen Julian. 8. november 1968 ble de skilt etter at Lennon møtte den japanske artist og kunstner Yoko Ono som allerede hadde to ekteskap bak seg. Deres første møte var under Yoko Onos kunstutstilling i galleriet Indica Gallery i London 9. november 1966. Yoko Ono skulle vise seg etter hvert å ha stor innflytelse på Lennon. I forkant av intervju med Paul McCartnet i Life magazine november 1969 var spenningen mellom bandmedlemmene store. Både i forhold til at de hver på sin kant jobbet med ulike soloprosjekter, men også Lennon og Onos ufravikelige og intense forhold til hverandre skapte kunstnerisk irritasjon. Dette blant annet fordi Lennon stadig tok med seg Ono til studio hvor The Beatles arbeidet med albumet Let It Be på tross av at medlemmene i alle år hadde jobbet med et ufravikelig prinsipp om at ingen koner eller kjærester skulle delta i studio. I intervjuet med Life magazine kunngjører Paul McCartney at The Beatles blir oppløst. Bandet fullfører innspillingen av deres siste studioalbum Let It Be og filmen med samme tittel. Sistnevnte har blitt spesielt berømt for sin sluttscebe der The Beatles spiller på taket av det legendariske Apple Studios i London og med Lennons siste strofer i etterkant av avslutningslåta Get Back:

I`d like to say thank you on behalf on our group and ourselves, and I hope we passed the audition – John Lennon

Et slags punktum for The Beatles, et av tidenes absolutt største og mest betydningsfulle artister/band gjennom alle tider innenfor populærmusikken.

Del dine John Lennon minner!