Connect with us

Konserter

Mandag på Oslos brune palass: – Jørun Bøgeberg, Rebekka Bakken og Frode Alnæs

Published

on


(foto: Tove Andersson – fra venstre Jørun Bøgeberg, Rebekka Bakken og Frode Alnæs)

Skrevet av Tove Andersson

På Palace grill, vannhullet som har eksistert siden 1988, er det høyt, men intimt under taket. En mandag treffes en byoriginal, en skuespiller, verdens eneste eldola-spiller Jørun Bøgeberg og Rebekka Bakken, en internasjonalt kjent artist sist sett på NRKs programserie Hovedscenen. Bare to av dem skal delta i kveldens trio. 

– Helt topp, en fantastisk opplevelse - og overraskende sier skuespiller og styreleder i Norsk Jazzfestival Ellen Horn. Hun er min «nabo» i baren og forteller at hun oppdaget Rebekka Bakken i NRK-programmet. Det skal bli en kveld med musikk i humorsjangeren, og det finnes som kjent ikke humor uten en toppet skje alvor. 

Det er ingen entré, bak gitaren står tredjemann i trioen, Frode Alnæs. Han står også bak låta til 13-år gamle Odin som nylig vant velfortjent i Norske Talenter. Brillene seiler ned fra den blanke issen og Alnæs slår en roll-on-sponsorvits. Jørun Bøgeberg, bassisten som har utgitt egne plater, har spilt med Aha og med Junipher Greene som nylig feiret 50-års jubileum står bak invitasjonen til intimkonsert på mandagene.  


(foto: Thove Andersson – Jørun Bøgeberg)

Publikum deltar etter hvert med både allsang og plystring i det som starter med «Eleanor Rigby» (Lennon/McCartney) «Ah, look at all the lonely people» i en versjon perfekt til desembermørket som skal legge seg før publikum forlater vannhullet.  

Her er det bilder av bluesens forbilder på veggene, Diamond Teeth Mary blant andre, halvsøster av Bessie Smith, omtalt i den nye, norske boka om bluesens kvinner «Crazy Cryin` Blues» utgitt på Christer Falcks forlag.

Og Frode Alnæs tar gjerne en blues. – D-dur hvisker han til Bøgeberg. 


(foto: Tove Andersson – Jørun Bøgeberg og Rebekka Bakken)

Så kommer Rebekka, med et røft kroppsspråk som minner om bluesens damer – og en sjanger som beveger seg mellom jazz, vaudeville og blues – slik den hørtes ut i røykfylte buler tidlig på 1900-tallet. Rebekka Bakken, opprinnelig fra Frøya, er et nokså ukjent navn her hjemme, men har mange år bak seg som artist i utlandet.  

Hun opptrådte på Baloise  Session 1.november, en jazzfestival i Sveits, men navnet hennes er godt kjent i Tyskland. Det var på reise, blant annet i Nederland,  Jørun Bøgeberg og Frode Alnæs fikk ideen til et samarbeid. Nå har hun flyttet til Oslo. Hun synger slik at teksten går inn «I`m norwegian, I like my men on ice».  – Så unorsk, utbryter Ellen Horn. 

Er dette sangen din mor ikke liker så godt, spør vi med referanse til NRK-programmet. Rebekkas mor er prestedatteren Anne Marie Dranger.

– Ja, dette er den, ler hun og forteller at låta heter «Things you leave behind». 

Assosiasjonene til Beth Hart, en av de yngre damer i blues som stadig er å oppleve på norske festivaler, er nærliggende. Hart hadde en periode der hun søkte seg til et mer feminint uttrykk som hun blant annet fant gjennom sanger av Billie Holiday. Rebekka ser ut til å ha funnet sin stil. Retningen kalles skandinavisk improvisert musikk, men oppleves «Bakkensk». 

– Alle har en tone, alle har en klang, synger Alnæs og vil understreke julas budskap.

Det er variasjon, det er humor; ledningen flyr ut av den elektriske gitaren et par ganger, en bottleneck ruller ut på gulvet – og brillene dasker i gulvet. 

Jeg er i gang med en konsertforestilling om mitt liv med gitaren «Min dans med strenger», forteller han. Forestillingen handler om gitaren som venn, trøst, gledesspreder – og om fellesmenneskelige følelser. 

Bøgeberg har tatt fram en spesialdesignet eldola, verdens eneste blanding av fele og mandolin. Tonene, som innimellom kan minne om sitar, andre ganger en hardingfele, bringer tilhøreren til Telemark, mens Alnæs er i sin egen verden, nord for polarsirkelen. 

– Jeg blir så ivrig, har en tendens til å tråkke på ledningen, ler Alnæs etter konserten. 

Alnæs var som kjent i mange år gruppen Dance With a Stranger, som han var med på å danne 1984 og har etter hvert gjort Oslogutt av seg.  

I 2007 ble Rebekka Bakken tildelt den østerrikske musikkprisen Amadeus Austrian Music Award i klassen jazz/blues/folk for albumet «I keep my cool». Hun har utgitt sitt 5.te album «September» og det er enkelt å spå at hun har en fremtid i hjemlandet. 

– Og så fullstendig upretensiøst, utbryter Ellen Horn imponert over trioen som inviterte inn. 

Kveldens set-list var:

1. Tyrkisk Marsj av Wolfgang Amadeus Mozar

2. Eleanor Rigby

3. Dunmore Lassis

4. Soleil Soleil og Remember All The Times (Frode Alnæs)

5. Dying To Live, You Gotta Move, A Dog In This Life

6. Little Drop Of Poison (Bakken)

7. Whole Lot Of Angels (Bakken)

8. Things You Leave Behind (Bakken)

9. Spanish Jack

10. Gitarvise

11. Grocery Store, Only Love, Long December Night.

21. desember 2015 inviterer Bøgeberg Oslogutt og gitarist Knut Reiersrud:

Sted: Palace Grill, Solligata i Oslo #RMBLUES #RMFOLK

Continue Reading
Advertisement