Iron Maiden til Norge 2023

Iron Maiden bekreftes nå til Norge i 2023 via egen pressemelding

Konserten er en del av Iron Maidens nye turnèkonsept «The Future Past» som vi skrev om tidligere her på Rockman, og som vil inneholde tidligere ufremførte sanger fra bandets siste studioalbum «Senjutsu» sammen med fokus på det ikoniske «Somewhere In Time» albumet fra 1986 pluss andre klassiske klipp. Konserten som blir den eneste i Norge, blir gjennomført på Bergenhus Festning, Koengen i Bergen onsdag 7. juni 2023. «The Future Past» turneen later til å bli en runde av det helt spesielle slaget. Etter å ha spilt for mer enn tre millioner publikummere på den gigantiske «Legacy of the Beast» er tiden inne for å bytte tema.

Ordinært billettsalg starter fredag 4. november kl. 09.00.

Trykk her for å bestille dine billetter trygt i samarbeid mellom Ticketmaster og Rockman

Iron Maiden er viden kjent som et av de viktigste hardrockbandene i historien. På sin ferd fra
puber og klubber i Londons East End til de største stadionene i verden, har gruppen solgt over
100 millioner plater, vunnet høythengende priser og spilt for flere publikummere enn de fleste
andre band og artister kan drømme om. Album som «The Number of the Beast«, “Powerslave”, “Somewhere in Time” og “Brave New World” har vært lærebøker for en drøss av dagens største heavy metal-stjerner, inkludert Avenged Sevenfold, Slayer og Metallica i den tidlige fasen. Det hjelper også på at bandet fremdeles leverer konserter med et show og en energi band som har halvparten så lang fartstid sliter med å holde tritt med. I 2021 slapp bandet sin siste plate, «Senjutsu», til stor jubel fra både fans og kritikere. Denne fikk av årsaker vi alle kjenner aldri en egen turné da den kom. Det betyr ikke at platen er glemt. «Senjutsu» inneholder noen mastodont-låter som skriker etter å bli fremført live, og det har Iron Maiden tenkt å ta til etterretning.

På menyen neste sommer står flere av disse, men de kommer ikke alene. For å tenke litt nytt,
har bandet bestemt seg for å børste støvet av en av de store juvelene i katalogen, nemlig «Somewhere in Time» fra 1986. En storfavoritt blant fanskaren og en plate som ikke har fått like mye scenetid som de andre klassikerne.

Bandets grunnlegger og hovedlåtskriver, Steve Harris, sier i en pressemelding: – «Siden vi allerede åpnet siste del av «Legacy of the Beast»-turneen med en «Senjutsu»-avdeling, tenkte vi at vi måtte finne på noe nytt. Da bestemte vi oss for å avlegge «Somewhere in Time» et besøk. Denne turneen var aldri en del av de retrospektive historieturneene vi har gjort tidligere, som i all hovedsak var basert på konsertfilmer fra 80-tallet. Dessverre ble denne «Somewhere on Tour»-runden aldri filmet. Mange fans har etterlyst låter fra denne platen opp gjennom årene og nå skal vi faktisk spille den. I tillegg gleder vi oss veldig til å spille noen av de episke låtene fra Senjutsu»

Er du klar for konsert med Iron Maiden?

– Har du vært på Iron Maiden konsert tidligere? I tilfelle hvilke?
– Har du noen bilder og filmsnutter fra tidligere Maiden konserter?