TNT knallsterkt tilbake med Tony Harnell på Tons Of Rock – Les vår anmeldelse og se fete bilder

Photo credit: Petter Stene/ ScanBike/ Rockman - Tony Harnell, TNT at Tons Of Rock 2023

Denne saken er skrevet av Tommy Lund Pettersen

Smått legendariske TNT er på veien med Tony Harnell på vokal. Det er med han de hadde sine største hits, så det ser lovende ut for mimring til det beste fra norsk puddelrock TNT går rett på med rockeren «As Far As The Eyes Can See». Jeg kan allerede fra første låt konstatere at stemmen til Tony Harnell fortsatt holder mål. Det gjør definitivt også soloene til Ronni Le Tekrø.

Photo credit: Petter Stene/ ScanBike/ Rockman – Ronni Le Tekrø, TNT at Tons Of Rock 2023

Noen roligere partier skaper litt dynamikk i låta. De har med kordamer. Det er kanskje litt 80-talls, men det er i grunnen musikken også. Det er mye high pitch vokal på «She Needs Me». En fengende hårmetal-låt. «Tonight I’m Falling» har en roligere start, men tar seg fort opp. Le Tekrø varter opp med den feteste gitarsoloen til nå.

Bandet får med seg publikum på et ååååhh-refreng. Harnell skriker som om han ikke har holdt på med det i 30 år, men det har han. Du vet det blir bra når «My Religion» starter med solo fra Le Tekrø. En ganske direkte og hardslående låt som ikke er så hårete i metallen. Det er derimot «Downhill Racer». Tony holder seg høyt i registret og Ronni drar en fet solo. Han er virkelig i form. Det er en nytelse å se en så god gitarist vise seg fram. «Invisible Noise» starter med pyro, og det fortsetter det utover låta. En heftig rocker med mye pyro og en hvinende Ronni-solo.

Den største overraskelsen er «Northern Lights». Låta starter rolig og i de roligere partiene i låta er lyden i Ronnis gitar i landskapet til Terje Rypdal. Det fuzzes på i refrenget på denne seige powerballaden. Tony får virkelig vist frem stemmen sin her og Le Tekrø er helt sjef med glitrende gitarspill og soloer på rekke og rad. Det er lekkert å høre på og imponerende å se. Det er like mye trøkk i den skrikende vokalen til Harnell på «Forever Shine On» som det var i Chris Cornell. Gitarveggen bak er tidvis massiv. I de roligere partiene får Le Tekrø vist frem enda en teknikk. De avløses av en hvinende, buldrende solo, mens takten holdes stødig av trommis Diesel Dahl.

Photo credit: Petter Stene/ ScanBike/ Rockman – Diesel Dahl, TNT at Tons Of Rock 2023
Photo credit: Petter Stene/ ScanBike/ Rockman – Roger Fitzwilliam Gilton, TNT at Tons Of Rock 2023

Publikum klapper igang «Intuition». Låta er fengende mid-tempo puddelrock. Harnell drar med seg publikum på allsang. «10.000 Lovers (in One)» toppet listene da den kom. Den er fortsatt deres mest populære sang. Det er allsang og god stemning fra første tone. Gitarsoloen er der, men er ikke så lang. Denne klassikeren skaper elektrisk stemning på Ekebergsletta.

Stemningen blir ikke dårligere når TNT avslutter med «Seven Seas». Låta starter med Ronnis riff. Det er allsang og Tony når de tonene vi andre ikke når. Fet solo fra Le Tekrø der han schredder gitaren. De gir på med fullt kjør i den siste store utblåsningen.

Var du på TNT konserten?

– Har du vært noen av deres tidligere konserter?

Del dine kommentarer og konsertbilder/filmsnutter på Rockman facebook (her)