Albumanmeldelse Rolling Stones «Hackney Diamonds» – En rørende og mesterlig musikalsk reise

I morgen fredag (20. oktober 2023) slippes det som også kan bli et rørende og mesterlig farvel fra legendariske The Rolling Stones. Tidenes største rockeband som imponerende og helt utrolig nok tross deres høye alder med Mick Jagger (80), Keith Richards (79) og «minstemann» Ronnie Wood (76) på «slep» fortsatt holder det gående med høyt tempo og potent skaperevne.

Vi har forhåndslyttet på hele det kommende album og kan si det med en gang. Gled dere! Albumet «Hackney Diamonds» er som en mesterlig musikalsk reise med referanser fra bandet ble etablert i 1962 og frem til i dag. Rørende, fordi vi alle vet at alt har en ende. At «Hackney Diamonds» nok etter all sannsynlighet vil kunne bli bandets aller siste studioalbum utgivelse med eget nytt materiale. Regnestykket er for så vidt enkelt. The Rolling Stones har aldri sluppet album «på løpende bånd». Det tok 18 år siden deres forrige albumutgivelse «A Bigger Band» (2005) med nytt materiale. I desember fyller også Keith som Mick 80 år. Det er jo bare å begynne å regne…..

Med dette i «bakhodet» så får hver og en låt på deres nye album en egen dimensjon. Det at bandet også avslutter albumet med en «hyllestcover» av Muddy Waters låt «Rollin` Stone» som jo var selve inspirasjonen til bandnavnet er et annet moment. Bandets trommeslager Charlie Watts (80) som dessverre døde i august 2021 bidrar med stor glede på to av albumlåtene. Låta «Mess It Up» er en «popaktig» fengende låt. Keith Richards sier følgende om låta: – “I grew to like this one, but I always wonder what Charlie Watts would have made of it. I know Charlie. He’s not sure about that disco beat, but once he gets into it… Every time I listen to it I see the wry smile on Charlie’s face.”

Den andre låta der Charlie bidrar er på «Live by the Sword». På denne låta har de også hentet inn bandets grunnleggende bassgitarist Bill Wyman (86) som var medlem t.o.m. 1993. Og det låter fantastisk bra der man fort får «vibber» tilbake til bandets album som bl.a. «Some Girls» (1978), et album som for øvrig var det første der Ronnie Wood deltok som fullverdig medlem sammen med Mick, Keith, Charlie og Bill Wyman. På låta bidrar for øvrig også Elton John på piano noe han også gjør på låta «Get Close». Sistnevnte en typisk gjenkjennelig fengende Stones-låt.

Det er mange sterke låter på albumet. Blant det som kanskje imponerer aller mest er Mick Jaggers vokal som låter like sterk som om innspillingene skulle vært hentet fra et hvilket som helst tiår. Og selvsagt Keith Richards gjenkjennelige unike herlige gitariff der Ronnie Wood på en elegant måte «vever» inn og utfyller med sine gitartoner. M.a.o. det låter «The Rolling Stones» akkurat slikt det skal gjøre. Og det varmer med stor glede et musikkelskende «rockehjerte».

Skal man forsøke å trekke frem noen av albumets sterkeste låter så kan i tillegg til albumet første singel «Angry» som ble sluppet 6. september, «Depending On You» fort bli en favorittlåt hos mange. En nydelig låt med et nydelig refreng som føyer seg inn i rekken blant tidligere lignede låter som bl.a. «Following The River» fra det unike albumet «Exile On Main St» (1972).

En annen låt som bør fremheves er låta «Sweet Sounds Of Heaven» som ble sluppet som andre singel og som skaper nærmest en gospelaktig hellig glorie over albumet. På låta har de tatt med seg Lady Gaga som virkelig gjør en meget sterk vokalprestasjon. I tillegg bidrar Stevie Wonder som gjesteartist på keyboard og piano. Det råeste med denne låta er sluttpartiet. Låta tar egentlig slutt, men stemningen i studioet er «åndelig elektrisk» og det jammes derfor videre. Trommetakten fortsetter, Lady Gaga følger på, der Mick oppfordrer Stevie til å fortsette, før han og resten av bandet hiver seg med. Ekte jam og utrolig fett. Hør bare her (fra 5:15 og utover):

Kunne vært spennende å høre Lady Gaga steppe inn for Lisa Fisher live på «Gimme Shelter».

«Whole Wide World» er en annen sterk låt. En fengende «up-tempo» låt med punk vibe. Et knallbra refreng og fete riff fra Keith som jeg mer enn gjerne slenger inn på spillelista.

«Dreamy Skies» er albumets bluesy låt, som jo hører med på et helstøpt Stones-album. En nydelig låt som også inkluderer Mick Jagger på munnspill. Keith Richards sier bl.a. følgende om låta: – “I really like this one. It’s a beautiful ‘gimme a break’ song that Mick wrote: nicely done, nicely played, Mick singing it cool, taking his own advice and getting away from it all sometimes.”

«Driving Me To Hard» er nok en sterk rytmisk låt med bl.a. et spennende innehold med Ronnie Wood på B-Bender pedal steel gitar som gir låta innhold og preg av countryrock.

På låta «Tell Me Straight» får vi Keith Richards på vokal. Hører jo alltid også med på en Stoneskonsert. Fet låt. At Keith får tildelt en egen sang med vokal får også her tankene mot bandets mulige siste album. Når i tillegg tekstlinjen er Is the future all in the past?’. Sier ikke mer….

«Bite My Head Off» er kanskje albumets mest rocka låt med en god dose punkfeeling og med et kult element der Paul McCartney bidrar på bass. Et «nikk» til «The Fab Four» og Stones.

Slik er albumet spilleliste i riktig rekkefølge på albumet:

1. «Depending On You»
  2. «Whole Wide World»
  3. «Angry»
  4. «Sweet Sounds Of Heaven» (feat. Lady Gaga og Stevie Wonder)
  5. «Dreamy Skies»
  6. «Mess It Up»
  7. «Live By The Sword»
  8. «Driving Me To Hard»
  9. «Tell Me Straight»
  10. «Bite My Head Of»
  11. «Get Close»
  12. «Rollin` Stone» (cover av Muddy Waters)

Når album «Hackney Diamonds» nå slippes så er dette deres 31 studioalbum. D.v.s. tjuefjerde britiske utgivelse og tjuesjette amerikanske utgivelse da deres første albumutgivelser ble utgitt i ulike egne utgivelser for disse markeder. Totalt har bandet gjennom årene og nå inkludert deres kommende album spilt inn hele 434 låter. Det finnes knapt noen av dagens rockeband uansett sjangre som ikke på en eller annen måte direkte eller indirekte har blitt inspirert av The Rolling Stones. Kan jo være greit å ha i bakhodet når man nyter dette fantastiske albumet.

Albumet «Hackney Diamonds» anbefales på repeat. Det vokser og vokser…… Gled deg!

Del gjerne dine kommentarer

– Spesielt når du har fått anledning til å høre igjennom albumet