Knut Reiersrud og souljuvelen Mighty Sam McClain har igjen gått i studio sammen. De rakk å spille inn «Tears of The World» før Sam McClain, født 15 april 1943, gikk bort 16.juni 2015 – og dermed tok med seg en del av det svarte Amerikas historie. McClain, fra, Monroe, Louisiana har ikke ufortjent blitt sammenlignet med store stemmer som Solomon Burke.
– Ingen synger disse sangene som Sam McClain,sier Knut Reiersrud i omslaget på «Tears of The World».
Sam McClains stemme er noe man stanser opp for – det har Reiersrud gjort – og det har resultert i en god del samarbeidsprosjekter. De har blant annet sammen vært nominert til Spelemannprisen i kategorien blues med «One drop is Plenty». De som kjenner låta, vet at gospel lå McClains hjerte nær. Tittelsporet lover godt med Stax-følelse i en deilig saxofon og fortsetter i en soul-groove.
På «Tears of The World» har Reiersrud skrevet vakre «Promised Land», en gospellåt som McClains fløyelsrøst faller mykt inn i. Låtmaterialet på albumet er bredt i den forstand at her er nyskrevet musikk av Reiersrud/Wasserman og skatter fra Sams musikalske liv. Et innslag av det mer kuriøse er en bluesversjon av Doris Days Que Sera Sera som undertegnede ikke gjenkjenner Sam i, men på «Somebody Help Me» (Sam McClain/George Papageorge) er han tilbake slik vi kjenner ham, med en selvopplevd tekst:
«13 years old I left my home/And I felt a lot of pain/ In My life»
Tretten år gammel forlot han stefaren og en haug søsken og beveget seg ut i parkene i Pensacola. Vakre «Things Ain`t What They Used To Be» som noen vil kjenne fra «Sledgehammer Soul And Down Home Blues» har beholdt en funky innpakning. Den 3. Låten «Jewel» er signert Reiersrud og Kirkelig Kulturverksteds leder Erik Hillestad, en låt som minner om samarbeidet med persiske Mahsa Vahdat i sin rofylte åpning, men som overrasker med Reiersrud på munnspill. Sammen med sin gode venn Pat Herlehy som produserte «Too Much Jesus (Not Enough Whiskey)», har Sam skrevet låta med den talende tittelen «Friends»
«Mighty» Sam McClain begynte å opptre så tidlig som i 1958, ga ut 18 album og mottok en rekke priser. Sam, som i en periode av livet levde som hjemløs i Pensacola og senere fikk en hit med tittelsporet «A New Man In Town» i TV-serien Ally McBeal, har sagt at han kan takke Notodden Bluesfestival for mye.
Han har de siste årene vært ansett som en av de fremste sangere av klassisk soul. Likevel hadde han mer på hjertet. I desember i fjor ble han diagnostisert med kreft. I april kom et enda større tilbakeslag. Den mektige sangeren fikk slag som lammet halve kroppen. McClain har blitt sammenlignet med Solomon Burke og Percy Sledge, og er en av de siste soul og gospelgiganter som opplevde borgerrettighetsbevegelsen i 1964. På Bolkesjø hotell fortalte McClain at hadde opplevd rasismen – etter at han giftet seg med en hvit kvinne, Sandra, kvinnen som har stått ved hans side og har vært hans ledsager på de mange turneene. I et YouTube-intervju forteller han hvordan han har opplevd diskriminering helt opp i våre dager.
Man kan på mange måter si at det var Notodden Bluesfestival, samarbeidene med Knut Reiersrud og Kirkelig Kulturverksted som fikk mannen med fløyelsrøsten tilbake på blueskartet. Det er imidlertid ikke McClains første «rodeo». Allerede i 2010 ble han nominert for beste Soul/Blues Album «Betcha Didn`t Know» under Blues Music Award. Kirkelig Kulturverksted utgir «Tears of the World» som en hyllest. Som de selv skriver: til Mighty Sam McClains vokalkunst og til et langvarig samarbeid mellom to artister som på hvert sitt kontinent er kjent og bejublet for sine tydelige signaturer innen samme sjangere. Samarbeidet begynte med «Scent of Reunion» i 2009, en duettplate med Mahsa Vahdat og Mighty Sam McClain, der Knut Reiersrud var arrangør. Flinke musikere har vært med på eventyret: David Wallumrød keys, Nikolai Hængsle Eilertsen bass, Bjørn Holm gitar, Andreas Bye trommer og saksofonisten Håkon Kornstad.
( foto: Tove Andersson)
Sam McClain har nå ristet av seg smerte og sorg. «I am a man with a song and I’ve got a message for you», sang han- og det gjør han fortsatt.