Tenacious D «funket som fjell» – Les anmeldelse og se bilder fra konserten i Oslo Spektrum

Tekst: Ingrid Annett Salomonsen – Foto: Alex Hoel

Etter en liten halvtime med omrigging etter Crusade, er det klart for Tenacious D. Spektrum er fylt til randen med folk. Scenen er delvis opplyst men tom for folk, og det spilles en bit av soundtracket til “In the pick of Destiny” som intro. Denne er svulstig og orkestral og koret gjentar bandnavnet “Tenacious D” helt til gjengen kommer inn og finner plassene sine. Gitarriffene til låta “kickapoo” setter I gang, og Jack Black synger. Publikum jubler og synger med fra første ord. Gass og Black synger til hverandre som om de skulle være med i en musikal. Musikken deres er kjent for å være veldig dramatisk og teatralsk. To digre skjermer viser oss gutta på nært hold, og bildekvaliteten er upåklagelig. Stemningen er på topp

Tenacious D har et særdeles godt innøvd show, hvor alle detaljer fremføres sømløst. Hvor enn absurd musikken kan oppleves innimellom, så er dette artister med dype røtter I showbusiness og skuespilleri. Alt er nøye planlagt. Setlisten er full av gode gamle slagere, med små innslag av nyere materiale som for eksempel “Video games” og “The Spicy Meatboll Song”.

Dette er kanskje først og fremst en kveld for de nostalgiske blodfans, og for dem som kanskje ikke har opplevd bandet før. Med unntak av guttas tydelige aldringstegn, kunne dette like godt vært for atten år siden. Låten “Beelzeboss (The final showdown)” er fortsatt en teatralsk rockebattle mellom den liksom-demonbesatte el-gitaristen, Gass og Black. Det fremføres så og si helt likt som om det skulle vært 2006. Likeså er det for eksempel med “Dude, I Totally Miss you” hvor duoen liksom-krangler og Gass annonserer i mikken at han har fått nok og slutter. Deretter går han av scenen, og en tårevåt Black setter i gang låta hvor deretter hele Spektrum fylles med lys fra flere hundre mobiltelefoner. Rett etter kommer han tilbake og dem er venner igjen. Dette er også nøyaktig slik det ble fremført for atten år siden.

Selv om ting er som de alltid har vært, så er publikum storfornøyde og veldig engasjerte.

Tenacious D flyter godt på gammel suksess, så hvorfor endre det som fortsatt funker som fjell..?
Dette er en mimrefest uten like, men veldig spennende er det ikke akkurat.