Connect with us

Musikk

Ragnarock 73` – Da Woodstock festivalen kom til Norge!

Published

on

Foto: Fra filmen om Ragnarock 73 med tillatelse fra produsent Arne Philip Fraas

17. juni 1973 ble en merkedag for en viktig kulturhistorisk begivenhet innenfor norsk film og musikk. Dette var dagen da den nå legendariske Ragnarockfestivalen ble gjennomført med stor suksess og samlet over 30 000 musikkglade ungdom som kom for å oppleve store norske og utenlandske artister live, under åpen himmel ved Besserudtjernet i Holmenkollen, Oslo. Ragnarockfestivalen sammen med Kalvøyfestivalen og Hortensfestivalen skulle vise seg i ettertid dermed å bli den indirekte inspirasjonskilden til dagens norske musikkfestivaler.

Mandag 20 april 2009 lanseres en unik remastered og digitalisert DVD og CD utgave av filmen fra Ragnarockfestivalen i 73` med et lydbilde i 5.1 surround. Utgivelsen er et samarbeidsprosjekt mellom Universal Music og Nasjonalbiblioteket. En unik utgivelse som vil bli en fryd for alle norske musikkglade mennesker. Men………hvordan startet det hele?

I august 1969 ble den legendariske Woodstockfestivalen arrangert på et jorde ved byen Bethel i New York. 3 days of peace & music skulle bli til hele 4 dager og overgikk arrangørenes alle forventninger der over 500 000 mennesker valfartet til festivalen. Ryktene spredde seg om denne unike hendelsen også til Norge, og året etter ble dokumentar og konsertfilmen lansert slik at vi kunne sette oss ned i kinosetet og få en «touch» av stemningen og nyte det hele.

70-tallet har senere vist seg å bli det viktigste tiår for utvikling av den moderne rockemusikken og flere av artistene som deltok på Woodstockfestivalen som bl.a. Jimi Hendrix, The Who, Santana, Janis Joplin, Grateful Dead, Creedence Clearwater Revival, Jefferson Airplane, Joe Cocker, Ten Years After, The Band, Johnny Winter, Crosby, Stills, Nash & Young har senere blitt musikklegender.

I 1973, året da Ragnarockfestivalen ble arrangert, var vi inne i en radikal ungdomstid og med en lang rekke viktige både politiske og musikkhistoriske hendelser. Samme år annonserte den amerikanske presidenten Richard Nixon at fredsforhandlinger i forbindelse med Vietnamkrigen fører frem og at de Amerikanske soldater skal sendes hjem. Norges frihandelsavtale med EF trer i kraft. Franske atomprøvesprengninger blir foretatt i Stillehavet. Arbeidernes kommunistparti (AKP-ml) stiftes. Ulv og Bjørn totalfredes i Norge. Det besluttes at tobakksreklame blir forbudt med virkning fra 1975. Filmene «Kjære Lille Norge» og «Olsenbanden Går Amok» har stor suksess på norske kinoer og vi opplever den store oljekrisen der folkekongen Hans Majestet Kong Olav gjør som folket, tar trikken til Holmenkollen.

På denne tiden var det også sparsomt med store musikkanlegg og det var nærmest luksus om det var i stereo. Platespiller med skikkelig stift og store deilige vinylplater med stort og flott cover var en nytelse. Å sitte med et stort plateomslag i hånden der enkelte album også hadde mulighet til å brette ut omslaget og kanskje t.o.m. ha vedlagt et eget teksthefte og bildebok. Ja da var det bare å drømme seg vekk i musikken og stemme opp «luftgitaren». Toppen av lykke på denne tiden var å eie en Tandberg Sølvsuper forsterker med bl.a. egen knapp for å kunne veksle mellom mono og stereo.

Hadde du dette?, ja da var du også «kongen i gata».

(foto: fra filmen om Ragnarock 73`)

På tidlig 70-tallet levde fortsatt hippiekulturen, jentene kastet bh`n, gutta lot håret gro, olabukser med sleng (eller v-bukser som det også ble kalt) og t-shirt var det kuleste du kunne kle deg i. Jo lenger hår gutta hadde, jo mer rocka var man. Hadde du hår ned på skuldrene? Ja da var det ikke tvil for utenforstående. Alle med langt hår var hasjrøykere! Eller…var det egentlig slik?

(Foto: fra filmen om Ragnarock 73`)

1973 var året da AC/DC ble etablert, Led Zeppelin utgav albumet «House Of The Holy», Paul Mc Cartney ble ilagt bot for å dyrke marijuana på sin gård i  Skottland og utgir med bandet Wings «Band On The Run», Mike Oldfield utgir sitt mesterverk «Tubular Bells«, Rolling Stones utgir suksesslåta «Angie» på albumet «Goats Head Soup», Lynyrd Skynyrd utgir sin debutalbum «Pronouced leh-nerd skin-nerd» slik at vi skulle lære å uttale bandnavnet riktig, Queen utgir sitt debutalbum «Queen», Bruce Springsteen utgir sitt debutalbum «Greetings From Asbury Park, N.J.», The Who utgir det legendariske konseptalbumet «Quadrophenia» med nyskapende kvadrofonilyd, Deep Purple utgir et av tidens beste livealbum «Made In Japan», Nazareth utgir «Razamanaz», Jethro Tull utgir «A Passion Play», Bob Dylan utgir soundtrack fra filmen «Pat Garret & Billy The Kid» med bl.a. den udødelige låta «Knockin`On Heavens Door», John Lennon utgir «Mind Games», Alice Cooper utgir både «Muscle Of Love» og «Billion Dollar Babies», Pink Floyd utgir deres udødelige album «Dark Side Of The Moon», Black Sabbath utgir «Sabbath Bloody Sabbath», Uriah Heep utgir sitt livealbum «Uriah Heep Live», 10 CC utgir sitt debutalbum med samme navn, Yes utgir «Yessongs» osv. osv.

Så…kom Ragnarockfestivalen……

Rockman kontakter «mannen bak» Ragnarockfestivalen, Arne Philip Fraas for å få «The History Behind» og vi finner raskt den hyggelige «rocketonen» med mye felles musikkhistorisk interesse.

(foto: Arne Philip Fraas i samtale med frontfigur Ray Dorset i Mungo Jerry under Ragnarock 73`)

Bergenseren Arne Philip Fraas (79) er i seg selv en spennende historie. Rett etter annen verdenskrig og som ung kreativ 21 åring bestemmer han seg for å reise ut i den store verden for å oppleve livet. Han bosetter seg i NYC (Brooklyn). Tanken var å jobbe som buntmaker, men han fant fort ut at det ikke fantes et slikt type arbeid for ham «over there». Ung og full av energi skifter han fokus og utdanner seg heller innenfor film og TV-produksjon ved bl.a. Television Workshop of New York.

Etter hvert skaper han seg en spennende karriere gjennom stillinger som Associate Producer,  Production Supervisor, Production Manager og Unit Manager ved selskapene CBS, ABC og NET. Det skal vise seg at han etter hvert høster anerkjennelse innenfor den amerikanske film og TV verdenen.

Gjennom dette miljøet, musikkopplevelser på det legendariske konsertstedet Fillmore East og med kontakter i en kreativ musikkkrets i NY, kommer han også i kontakt med mange spennende musikere som bl.a. legendariske Procol Harum og Gary Brooker (vokal/keyboard) kjent for den udødelige låta «A Wider Shade Of Pale». 1964 ble et slags musikalsk og emosjonelt vendepunkt for Arne Philip når The Beatles gjestet New York. En arbeidsdag hører han store menneskemengder som i hysteri skriker og hyler bare noen kvartaler unna hans arbeidsplass i New York. Han blir fortalt at The Beatles var ankommet «Big Apple» og bodde på et hotell kun noen kvartaler unna. Interessen for The Beatles ble dermed sterk og senere blir hans første rockealbum, The Beatles US album «Yesterday and Today» kjøpt inn, noe som og påvirket ham så sterkt at det faktisk bidro til å skape et personlig vendepunkt i hans liv. The Beatles albumet «Yesterday and Today» er forøvrig et meget ettertraktet og verdifullt samleobjekt. Albumet er utgitt i 2 ulike albumcover versjoner. «The Butcher Cover» som ble mottatt svært kontroversielt på bakgrunn av småbarnsdukker og blodige kjøttstykker som senere ble erstattet med et mer «snilt» og ordinært cover.

I 1971 får Arne Philip nok av USA og velger å flytte hjem igjen til Norge der han etter hvert arbeidet med ulike oppdrag for Teamfilm. På dette tidspunkt hadde også rockegruppa Saft med bl.a. brødrene Thue fra Bergen kjempesuksess i Norge med låta «People In Motion». Arne Philip fikk i oppdrag av plateselskapet Polydor ved direktør Totto Johannesen å lage en film om bergensgruppa Saft. Arne Philip`s kreativitet endte med at han tok med seg Saftmedlemmene til Sogn & Fjordane og produserte filmen som etter hvert fikk tittel «Sognesaft». Kanskje også Norges aller første musikkvideo?

I 1973 får Arne Philip i oppdrag av Centralfilm i forbindelse med selskapets fokus på innovasjon å komme opp med noen spennende idèer. Hans sterke opplevelse med The Beatles og senere spennende samarbeid med rockegruppa Saft kan nok med rette få skylden for hans idè om å filme og gjennomføre en musikkfestival. Woodstockfestivalen har nok også «surret rundt» i hans kreative hode.

På samme tidspunkt hadde bandet Saft innledet et spennende musikalsk samarbeid med folkemusikkartisten Sigbjørn Bernhoft Osa. Et eksperimentelt musikalsk samarbeid der man kombinerte folkemusikk med rockemusikk. Osa fikk mange skeptiske blikk fra det etablerte folkemusikkmiljøet, men dette kreative og spennende samarbeidet skulle etterhvert vise seg å bli svært populært blant publikum og dermed ble også den musikalske sjangeren folkerock etablert her hjemme i Norge. Idèen om å gjennomføre et filmprosjekt og en musikkfestival ble godt mottatt og dermed startet arbeidet med å forberede arrangementet av Ragnarockfestivalen. Headliner der bandet Saft og Sigbjørn Bernoft Osa skulle opptre sammen var allerede på plass, og arbeidet med å sette opp et fullstendig spennende lineup og artistprogram startet i høygir.

(foto: Sigbjørn Bernhoft Osa og Saft under Ragnarockfestivalen 73`)

Det ble bestemt at artistprogrammet skulle inneholde en kombinasjon av kjente norske og utenlandske artister. Arne Philip fikk bruk for sine gode kontakter der han bl.a. også forsøkte å få booket bandet Procol Harum. Disse ønsket å komme, men var dessverre allerede booket til et annet arrangement på samme tidspunkt som Ragnarock. Etterhvert ble den endelige lineup for festivalen bestående av:

Saft, Sigbjørn Bernhoft Osa, Hvalsøspillemændene (DK), Merit Hemmingson (SE), Prudence, Culpeper`s Orchard (DK), The Savage Rose (DK), Splash (SE), Skin Alley (UK), Mungo Jerry (UK), The Pretty Things (UK), Burken och Rockfolket (SE), Popol Vuh. Aunt Mary.

(foto: Mungo Jerry fra filmen om Ragnarock 73`)

På grunn av forsinkelser som oppsto fikk dessverre ikke Aunt Mary opptre under selve festivalen, men det ble gjort et opptak av bandet noen dager etter. Seansen ble åpningssekvensen i Ragnarockfilmen.

(foto: Prudence fra Ragnarockfilmen 73`)

(foto: The Savage Rose fra Ragnarockfilmen 73`)

(foto: The Pretty Things fra Ragnarockfilmen 73`)

(foto: Popul Vuh fra Ragnarockfilmen 73`)

Ragnarockfestivalen 73`avsluttes så med Popul Vuh og frontfigur Jahn Teigen før lyset slukkes og stillheten igjen kan senke seg omkring Holmenkollen. Heldigvis blir kulturminneskatten, Ragnarockfestivalen 73` tilgjengeligjort nå snart 36 år etter på DVD og CD.

For noen år tilbake var det faktisk utrolig nok nære iflg. Fraas på at de verdifulle filmrullene fra festivalen kunnet havnet på søppeldyngen i forbindelse med en opprydding og på denne måten mistet for all fremtid. Filmrullene lå klare til å hentes av søppelbilen. Dette ble heldigvis avverget i siste liten. Arbeidet med å remastre og digitalisere lydbildet har vært et omfattende arbeid. Utgivelsen som nå lanseres inneholder Ragnarock 73`DVD med masse spennende ekstramateriale og eget faktahefte, artige gamle norske reklamefilmer, Saftfilmen «Sognesaft» regissert av Arne Philip Fraas, Ragnarock 74`på CD og den original Ragnarock LP`en fra 1973 med bonusspor som skriver seg fra EP`en «Saft/Osa».

Var du på Ragnarockfestivalen i 1973?

Eller har du noen spennende minner fra 70-tallet?

Del dine kommentarer på Rockman facebookside

 

Continue Reading
Advertisement