Published
7 år agoon
By
Arkiv
Mountains products beskriver historien på en god måte:
Triumph. Harley. Indisk. Uansett hvilken merke du rir, er det en god sjanse for at du hører på en ting – Rock and Roll. Fra de lovløse, gjør den rike, sammenflettede historien til begge, et av de mest ikoniske parene i amerikansk historie. Hva handler det om Rock og motorsykler som gjør de to så uatskillelige?
I 1901 begynte Indian Motorcycle Company å produsere sin første motorsykkel, og i 1903 lanserte Harley sine sykler. Opprinnelig reservert for eliten få som hadde råd til dem, var det ikke før etter andre verdenskrig at motorsykler traff mainstream scenen og raskt utviklet seg i omdømme.
1950-tallet var den virkelige avlsmassen for motorsykkel og musikkuttrykk som ville parre de to sammen som det ultimate symbolet på opprør. Akkurat som amerikanske ungdommer handlet i deres «Hvor mye er det hunde i vinduet», for noe litt mer Chuck Berry i naturen, var frustrert og disenfranchised ungdom også gravitasjon mot likeså James Dean og Marlon Brando.
Blant å være symboler på uoverensstemmelse og edginess, var Brando og Dean også kjent for sin kjærlighet til den nye rockemusikken av deres tid og for deres kjærlighet til motorsykler. Før en ung og tragisk død, dean, som var kjent for å eie en rekke imponerende motorsykler, hadde vunnet over den amerikanske ungdommen med sine forestillinger om en ung og opprørsk utstødt.
Spesielt etter hans død skapte hans dårlige gutt, farlig omdømme en holdning som alle ønsket å etterligne. Dette inkluderte selvfølgelig følge hans trekk mot edgier musikk og tohjulstrekk som de følte speilet sin frykt og frustrasjon. 50-årene så en spredning av motorsykluskultur, og med oppfinnelsen av Fender-gitarer, transistorradioer og oppstart av radio-DJ’er, ville rock og roll følge med.
Tragiske sanger som Shangri-La’s «Leader of the Pack», som fortalte historien om en jente og motorsykkel-wielding kjæreste, steg for å bli betraktet som noen av de største sangene i amerikansk historie. På skjermen vil Marlon Brandos «The Wild One» bli en kultklassiker som var basert på en virkelig bikerforstyrrelse og ville male bildet av «biker» og «outlaw» med samme slag. Interessant nok, «The Wild One» krediteres med gjenåpningen den ikoniske svarte skinnjakken fra militærstandard til motorsykkelklammer.
Over dammen begynte Storbritannia å se fremveksten av Rockers og Café Racers som dannet sitt eget band for motkultur og anti-etablering. Disse proklamerte nomadene donned skinnjakker og smurt hår populært hos rockemusikere på den tiden, og redet strippet-down og raske sykler.
Gjennom 60- og 70-tallet ble både motorsykler og rockmusikk synonymt med kulturell agitasjon, motstand mot autoritet og en separasjon fra det vanlige. Hvis andre verdenskrig brakte motorsykkelen til massene, var forholdene rundt Vietnam katapulten som førte til symbolet som «annet enn».
Mens motorsykler og rock og roll var reservert for den utstrålede motkulturen på 50-tallet, så på sekstitallet et skifte som populært utfordret normer for den eldre middelklassen-generasjonen i større skala. En ny epoke med avvik og motstand mot tradisjonelle synspunkter ble bygget på å vise høy musikk og raske sykler.
Motorsykkelklubber som Hell’s Angels, The Outlaws og The Pagans hadde begynt å tiltrekke seg nasjonal oppmerksomhet da de stolt adopterte sin ‘one-percenter’ holdning. Deres djevel-kanskje-omsorg og nomadiske livsstil kan bare bli representert gjennom de forstyrrende stylingene av rock and roll.
Til gjengjeld hadde rock royalty tatt ved siden av motorsykkelen som uoffisiell modus for badass transport. Rockstjerner hadde begynt å bruke motorsykkel støvler og lærjakker på scenen, og legender som Led Zeppelin’s John Bonham ri gjennom gangene i Los Angeles-hoteller. Ved slutten av sekstitallet hadde The Rolling Stones til og med hyret den beryktede Hell’s Angels motorsykkelklubb for å gi sikkerhet for konsertene, som til slutt hadde katastrofale konsekvenser når en fan ble brutalt slått, knust og drept.
I løpet av 70-tallet skapte egendefinerte sykler som ble bygd av mani av 1968s «Easy Rider» et skifte fra europeiske produsenter til amerikanske og japanske sykler, foryngende nesten undervannsoperasjonen Harley Davidson og bringer en helt ny respekt til Honda. Som Harley så en gjenoppblomstring, så gjorde også ensomeren og forbudet stereotyper rundt bikers.
1970-tallet så kanskje den største mashupen av rock and roll og motorsykler i amerikansk historie. Alle fra Chicago til den legendariske dronninggitaristen, Brian May, satte merke til bikerfilmens mani. Meatlofs album «Bat Out of Hell» var en av de mest ikoniske kryssene, med en berømt motorsykkel solo i tittelsporet.
Siden begynnelsen av 70-tallet har nesten alle rockstjerner slått på scenen vist en takknemlighet for tohjulstransport. Fra sanger og albumfotografier til det virkelige livet for å ri gjennom hotell eller rase ned på Sunset Strip, har musikerne gjort sin rolle for å sikre at motorsykkelen fortsetter som det ultimate symbolet på rock n roll.
Etter hvert som årene har gått, og kulturen har endret seg, har meningene rundt både motorsykler og rock og roll skiftet. Langt borte er de dagene som motorsykler, lær og en liten rock og roll ses som tegn på en kriminell eller bandit. I dag, når vi kjører nedover motorveien og hører lyden av en gammel to-takts cruising bakfra, viser vi opp hvilken rockestasjon som er innenfor rekkevidde, ser tilbake i bakspeilet og setter pris på den ikoniske duoen med høy musikk og rask sykler.