Connect with us

Musikk

Festivalrapport: Pulterkammer  –  Musikalsk roterom av høy kvalitet

Published

on

Foto: Merete Byre-Haakensen, MesaVerde, Delvoid og MEER på Pulterkammer 2025

Denne saken er skrevet av Merete Byre-Haakensen

For 3.år på rad arrangerte Hamar-bandet MEER i samarbeid med Hamar teater denne 2-dagers progressive musikkfestivalen. Pulterkammer skal etter det man kan lese i informasjonen om festivalen bety «rom (særlig loft) hvor skrot og skrammel legges vekk». Intensjonen med festivalen er å «lage et herlig roterom av en festival for deg som liker musikk som både overrasker, behager og gir deg en på trynet.» Jeg kan love at det var akkurat dette som skjedde, både for meg og alle de jeg snakket med!

Foto: Merete Byre-Haakensen, Pulterkammer 2025

Det var en fantastisk line-up av band, både fredag og lørdag – virkelig noe for enhver prog-smak og andre smaker. Hamar teater er også en helt super venue, med konserter fra 3 ulike scener: Festiviteten, Teatersalen og Festsalen. Det ble både fest og teater! Det kunne gjerne vært mer publikum, men de som var til stede, storkoste seg. Det var nok flere utlendinger enn hamarsinger, og det kan man jo undre seg over når man får servert så mye høykvalitetsmusikk nær sagt rett utenfor stuedøra… Om man ikke i utgangspunktet digger prog, kan man i det minste nyte lyden og synet av folk som virkelig kan traktere instrumentene sine! De var det mange av.

Det var folk fra Sverige, Finland, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Nederland og selvfølgelig Norge – og kanskje andre land også. Alle jeg snakket med var vilt begeistret for arrangementet. Flere hadde vært på Pulterkammer alle tre år, og en vennegjeng fra Sverige og Nederland hadde til og med på seg egendesignede T-skjorter laget for anledningen!

Fra venstre: Ilse Le Mair, Torbjørn Holm, Stefan Larson, Åsa Ree, Mats Lillehaug, Jaap Le Mair, Ole Gjøstøl, Johanne Kippersund Nesdal, Morten Strypet, Ingvild Nordstoga Eide, Johannes Skyberg, Marius Westling, Anne Larsson, Eivind Strømstad, Angelica Holm på Pulterkammer 2025 på Hamar Teater. 

Det var totalt 11 band som entret en av de tre scenene i løpet av fredag og lørdag, ett svensk og resten norske. Slik sett blir det umulig å dypdykke ned i og bedrive kritisk analyse av de ulike opptredenene. Det er heller ikke poenget. En stemningsrapport fra denne flotte festivalen må være hovedfokus!

Fredagen ble sparket i gang fra scenen i Festsalen, og vi vet at Eivind Strømstad, gitarist i MEER og uoffisiell festivalsjef, var spesielt tilfreds med scenen og atmosfæren i rommet.

MesaVerde
Foto: Merete Byre-Haakensen, MesaVerde, Pulterkammer 2025

Det var den Oslo-baserte kvartetten MesaVerde som fikk æren av å starte ballet. De har eksistert i ca 10 år og består av erfarne og dyktige musikere som skaper kreativ og melodisk musikk i et progrock/pop-landskap. Det opplevdes litt nølende i starten, kanskje pga den uvante scene-konstellasjonen der musikerne sto med ansiktet mot hverandre i en slags sirkel.

Dette skapte kanskje litt mer avstand mellom publikum og band enn ønskelig, i stedet for den intime stemningen man kunne ønsket.

The Windmill
Foto: Merete Byre-Haakensen, The Windmill på Pulterkammer

I Teatersalen gjorde The Windmill seg klare til markeringen av sitt 25-årsjubileum som band. Bandet er godt etablert, både i Norge og Europa.

De spiller klassisk progrock med melodiøse og til dels pompøse verk med stor variasjon i tempo, styrkegrad og stemning. I kveld fremførte de alle de lengste verkene sine, ett fra hvert av de 4 albumene de har gitt ut, akkurat som de gjorde på årets We Låve Rock-festival. Fansen vet hva de får når man går på konsert med The Windmill.

Delvoid
Foto: Merete Byre-Haakensen, Delvoid på Pulterkammer 2025

Etter en nesten 2 timer lang økt i Teatersalen, var det på tide å finne veien til årets 3.scene under PulterkammerFestiviteten. Dette er en av Hamars hovedscener for rockekonserter og det ligger i samme bygg som resten av scenene.

Her ventet Delvoid fra «the outskirts of Oslo», som de skriver på facebooksiden sin, og nå ble det betraktelig mer liv og trøkk på scena! Selv om prog-folket ikke er de som havner oftest i moshpitter, noe som heller ikke skjedde her, fikk bandet rista litt mer liv i publikum, og det var tendenser til headbanging, eller i alle fall hodenikking! Frontmann Alex Delver bidro i aller høyeste grad til festivitetene, godt fulgt av de andre i bandet. Befriende!

Westerhus & Dahlen
Foto: Merete Byre-Haakensen, Stian Westerhus og Erland Dahlen

Siste post på fredagens program skal jeg innrømme at jeg var veldig spent på hvordan jeg ville like. I Teatersalen skulle 2 av Norges fremste jazzmusikere sette hverandre stevne. Stian Westerhus er en norsk gitarist som er kjent for sin eksperimentelle og improvisatoriske spillestil, og utfordrer hele tiden musikalske sjangere. Han har samarbeidet med en rekke kjente musikere. Det har også Erland Dahlen, en norsk trommeslager og perkusjonist som har medvirket på en hel rekke med plateinnspillinger og har vært nominert til flere Spellemannspriser.

Det borget for topp kvalitet, det er sikkert! Og jeg, som trodde jeg kom til å forlate salen etter noen låter, ble sittende hele konserter, bergtatt og med øyenbrynene innunder hårfestet! Det å se disse to herrene i intenst samspill, med en innlevelse av en annen verden, trylle fram toner og musikk som jeg bare kan beskrive som magisk, var en voldsom opplevelse for både øyne og ører. Modig og helt riktig gjort av Pulterkammer-arrangørene å invitere dem til festivalen! Et verdig punktum for første festivaldag – kunne dag to måle seg med dette?

Trio Oro
Foto: Merete Byre-Haakensen, Trio Oro på Pulterkammer 2025

Allerede klokka 14.00 på lørdag braket det løs på Hamar Teater. Som på fredag tok første konsert plass i Festsalen, og også her hadde arrangøren tatt en modig valg ved å invitere Trio Oro, som jeg tror ganske få kjente til fra før. Trioen består av meget skolerte musikere som trakterer blåseinstrumenter, primært fløyter, strengeinstrumenter/gitar og slagverk-instrumenter, bl.a djembe. En ikke helt klassisk progbesetning altså. De skriver selv at de prioriterer underholdningsverdi og at alt de gjør er designet for å holde publikum på tærne. Og det greidde de! Jeg tror de tok alle på senga med sin fantastiske spilleglede og musikalske overskudd – det smittet helt tydelig over på publikum, for stemningen i rommet var veldig god! Det ble trampeklapp og ekstranummer måtte til. En god start på lørdagens program!

Infringement
Foto: Merete Byre-Haakensen, Infringement på Pulterkammer

Oslo-baserte Infringement må sies å være et mer klassisk progrock/metall-band, både i besetning og spillestil. De er kjent for sine komplekse taktarter og symfoniske arrangementer og har nok en forkjærlighet for konseptalbum med et gjennomgående tema. Spesielt vokalist og frontfigur Hans Andreas Brandal, med sine ulike kostymer og teatralske innlevelse, gjør at konserten nesten fikk et snev av musikal over seg. En flott opplevelse!

Glo
Foto: Merete Byre-Haakensen, Glo på Pulterkammer 2025

Hamarbandet Glo, med bl.a Morten Strypet fra arrangørbandet MEER på bass, var klare til å overta stafettpinnen på Festiviteten. Bandet skriver låter med norske tekster, og blir beskrevet som et sjangeroverskridende band. For anledningen hadde de henta fram sine mest «progga» låter, men det var umiskjennelige elementer av både blues og funk å høre også. Svingte bra gjorde det!

Åsa Ree
Foto: Merete Byre-Haakensen, Åsa Ree på Pulterkammer 2025

Åsa Ree er kanskje aller mest kjent som fiolinist og korist i MEER, men denne dama kan forsyne meg langt mer enn som så! Lørdag stilte hun med eget band på scenen i festsalen, og endelig et band med overvekt av damer! Åsa Ree trakterte både gitar og keyboard på en glimrende og svært overbevisende måte, og på toppen av det kom hennes nydelige stemme også til sin fulle rett. Jeg antar at hun også er hjernen bak låtene, som var både intrikate, melodiøse og bød på uventede harmonier og nydelig flerstemt vokal.

Publikum fikk også anledning til å synge med. Konserten var nedpå, litt melankolsk og veldig stemningsfull, og skapte en god mulighet for å roe litt ned i et ellers heftig konsertprogram. Jeg tror mange med meg gikk fra konserten med en følelse av å ha opplevd noe spesielt og vakkert.

Quantum
Foto: Merete Byre-Haakensen, Quantum på Pulterkammer 2025

Det var imidlertid ikke ro og fred spesielt lenge, for i Teatersalen gjorde svenske Quantum seg klare til å riste liv i oss igjen! Bandet har eksistert i snart 10 år. De er inspirert av alt fra klassiske progband som Genesis og King Crimson, til ekstrem-metallband som The Dillinger Escape Plan, til jazz-fusion, og dette høres på musikken. Det blir aldri kjedelig for du greier ikke helt å forutsi hvordan låtene utvikler seg. Bandet gjorde ikke skam på sin svenske musikkarv, det låt tight og bra!

Dim Gray
Foto: Merete Byre-Haakensen, Dim Gray på Pulterkammer 2025

Norske Dim Gray var neste band ut. Medlemmene kommer fra ulike musikalske bakgrunner, alt fra black metal, progressiv rock, blues, folkemusikk og filmmusikk, og fusjonen av disse sjangrene gjorde at de begynte å utvikle sin egen distinkte og unike sound. Bandet har gjort suksess som oppvarmingsband for selveste Marillion, og de har turnert Europa sammen med Big Big Train, begge store navn innen progrock-sjangeren. Forventningene var store for min del, og de ble innfridd!

MEER
Foto: Merete Byre-Haakensen, MEER på Pulterkammer 2025

Årets finale var det selvfølgelig arrangørene selv, MEER, som sto for. Teatersalen var nesten fullsatt med publikum og med-musikere. Forventningene var til å ta og føle på. Noe av det som har vært spesielt med MEER, er samspillet mellom de to vokalistene, søskenparet Johanne og Knut Kippersund Nesdal, begge to med helt fantastiske stemmer. Bandet annonserte i juli i år at det framover bare blir en vokalist, Johanne, fordi Knut ønsker å satse fullt på en musikalkarriere.

Det er ingen tvil om at Johanne Kippersund Nesdal har en stemme som også står seg veldig bra alene, og det er i tillegg flere dyktige sangere i bandet. De startet sin konsert med «Today Tonight Tomorrow», som på siste plateutgivelse «Wheels within wheels» kanskje ble signaturlåten til Knut.

Foto: Merete Byre-Haakensen, MEER på Pulterkammer 2025

Man kan lure på om det var et bevisst valg å starte akkurat med denne, for etterpå var det ingen i publikum som var i tvil om at også søster Johanne mestret denne til fulle!

Foto: Merete Byre-Haakensen, MEER på Pulterkammer 2025

Resten av konserten ble en triumfferd, mer er det egentlig ikke å si! Strykerekka var doblet for anledningen, og det låt saftig! Hele bandet så ut til å storkose seg på scenen, og Johanne, i sin knallrøde dress, var det naturlige midtpunktet.

Foto: Merete Byre-Haakensen, MEER på Pulterkammer 2025

Stemningen i salen var skyhøy – takk og pris for den gode takhøyden i salen! Det var stående applaus – velfortjent – og ekstranummer. En fabelaktig avslutning på en fabelaktig festival som hadde fortjent mye større oppslutning!

Det er også på sin plass å berømme lydkvaliteten på absolutt alle konsertene, for ikke å snakke om gjestfriheten til alle på Hamar Teater! Og chili con carne`n da gitt….. Etter tilbakemeldingene fra de som faktisk kom på Pulterkammer 2025, er det bare å starte planlegginga for neste års festival!Trykk her for flere bilder fra Pulterkammer

Her er flere spennende bilder fra årets Pultenkammer:

Var du på årets Pulterkammer?

Opplevd noen av bandene live tidligere?

Del dine kommentarer og gjerne bilder/ filmklipp på Rockman facebook tilhengerside (her)