Connect with us

Ukens spilleliste

Derfor har vi musikkfestivaler i Norge!

Published

on

( photo: Woodstockfestivalen, Bethel, New York 1969)

Historiens første store rock/pop festival var Monterey Pop Festival som ble gjennomført på Monterey County Fairgarounds i California, USA 16 – 18. juni 1967. Festivalen ble til etter initiativ fra John Phillipp alias «Papa John» (vokalist, gitarist og låtskriver i bandet «The Mamas & Papas»produsent Alan Pariser og den britiske musikkjournalist og PR rådgiver Derek Taylor (kjent for bl.a. som presseagent for The Beatles). Festivalstyret besto videre av medlemmer fra The Beatles og The Beach Boys. Alle sammen mennesker med genuin interesse for musikk. Som plakaten viser nedenfor var hovedheadlinere for festivalen navn som Jimi Hendrix, The Who, Otis Redding,The Mamas And The Papas, The Jefferson Airplane, Simon And Garfunkel mfl. Alle senere legendariske navn innenfor den moderne musikkhistorien.

 Festivalen er blitt historisk ikke bare for å være den første pop/rock festival, men som også lanserte for første gang rocke ikonet Jimi Hendrix for et bredt amerikansk publikum. Jimi Hendrix ble booket til festivalen etter oppfordring fra Paul Mc Cartney og The Who. Festivalen ble en gigantsuksess der hele 200 000 mennesker samlet seg til et «musikalt fristed». Monterey Festivalen regnes også som forløperen til den kanskje mer kjente og enda mer legendariske rockefestivalen, Woodstock Festivalen.

17. juni 1973 ble en merkedag for en viktig kulturhistorisk begivenhet innenfor norsk film og musikk. Dette var dagen da den legendariske Ragnarockfestivalen ble gjennomført med stor suksess og samlet over 30 000 musikkglade ungdom som kom for å oppleve store norske og utenlandske artister live, under åpen himmel ved Besserudtjernet i Holmenkollen, Oslo. Ragnarockfestivalen sammen med Kalvøyfestivalen og Hortensfestivalen skulle vise seg i ettertid dermed å bli den indirekte inspirasjonskilden til dagens norske musikkfestivaler. Men hvordan startet det hele?

 

Woodstockfestivalen ble igangsatt etter initiativ fra Michael Lang (musikkprodusent, musikkpromoter og manager), John Roberts,Joel Rosenman (produsent) og Artie Kornfield (musiker og plateprodusent). Idèen var å skape en 3 dagers rockemusikkfestival basert på musikk, kunst og samhørighet.3 DAYS OF PEACE & MUSIC. Igjen baserer det hele seg på en festival som består av en festivalledelse som består av personer som både har erfaring og genuin interresse for musikk. Festivalen ble lagt til landlige omgivelser i den lille byen Bethel utenfor New York 15 ? 18 august 1969. Ingen hadde forestilt seg at suksessen skulle bli til de grader enorm. Arrangørene hadde forhåndsolgt ca. 186 000 billetter og håpet å nå ca. 200 000. Når festivalen åpnet, strømmet publikum til i mengder man ikke hadde forutsatt og aldeles ikke hadde forberedt seg på. I løpet av festivalen regnes det med at hele ca. 400 000 mennesker var innom festivalen. Spennende headlinere, forventninger, «munn til munn» markedsføring. Forventningen om et «fristed» der det kun er musikken og ingen ting annet som gjelder. Musikken skaper festen og dermed festivalen som igjen da selvsagt er selve musikkfesten. Verdens mest suksessfulle og historiske musikkfestival var dermed et faktum. På Festivalen deltok artister der flere av disse i dag fremstår som rock og musikk ikoner. Artister som deltok var bl.a. John Sebastian, Joan Baez, Santana, Canned Heat, Janis Joplin, Grateful Dead, Creedence Clearwater Revival, Sly & The Family Stone, The Who, Jefferson Airplane, Joe Cocker, Ten Years After, The Band, Blood, Sweat & Tears, Johnny Winter, Crosby, Stills, Nash & Young, Jimi Hendrix .

I august 1969 ble den legendariske Woodstockfestivalen arrangert på et jorde ved byen Bethel i New York. 3 days of peace & music skulle bli til hele 4 dager og overgikk arrangørenes alle forventninger der over 500 000 mennesker valfartet til festivalen. Ryktene spredde seg om denne unike hendelsen også til Norge, og året etter ble dokumentar og konsertfilmen lansert slik at vi kunne sette oss ned i kinosetet og få en ?touch? av stemningen og nyte det hele. 70-tallet har senere vist seg å bli det viktigste tiår for utvikling av den moderne rockemusikken og flere av artistene som deltok på Woodstockfestivalen som bl.a. Jimi Hendrix, The Who, Santana, Janis Joplin, Grateful Dead, Creedence Clearwater Revival, Jefferson Airplane, Joe Cocker, Ten Years After, The Band, Johnny Winter, Crosby, Stills, Nash & Young, Blood Sweat & Tears har senere blitt historiske musikklegender. Så kom Ragnarockfestivalen!

Woodstock Festivalen regnes derfor som forløperen og inspirasjonskilde til alle dagens festivaler innenfor populærmusikken både her hjemme og internasjonalt. Av store internasjonale suksessfulle festivaler som er inspirert og bygd opp under de samme viktige og grunnleggende  «pilarer» for en musikkfestival, musikk og samhørighet. kan man nevne festivaler som.   Isle Of Wight Festival (UK), Roskilde Festival(Danmark), Glastonbury Festival (UK), Sweden Rock Festival

NORSK MUSIKKFESTIVAL HISTORIE

Det er spesielt 3 historiske norske rockefestivaler som utpeker seg som grunnlegger av norsk festivalhistorie og som inderekte fortsatt er inspirator til mange av dagens norske musikkfestivaler.

KALVØYAFESTIVALEN

Gjennomført for første gang i 1971 på Kalvøya i Bærum. Kalvøya regnes også som forløperen til dagens Øyafestivalen som gjennopptok å gjennomføre festival på Kalvøya i 1999, to år etter at Kalvøyfestivalen ble nedlagt i 1997. Øyafestivalen flyttet fra Kalvøya til Middelalderparken i Oslo 2001. Kalvøyafestivalen klarte gjennom de år den ble arrangert å hente til Norge en lang rekke store spennende artister som bl.a. Frank Zappa, Iggy Pop, Peter Gabriel, Carlos Santana, Eric Clapton, U2, Nirvana, David Bowie, The Ramones, Rage Against The Machine, Pearl Jam m.fl. 

RAGNAROCKFESTIVALEN

Idèen bak festivalen var å skape en musikkfest der man knyttet tradisjonell folkemusikk og rock sammen. En genial idè som selvsagt bygger nettopp på det en festival skal bygges på, det ekte og det historiske tradisjonelle innenfor musikken. Folkerock ble dermed et kjent begrep også i Norge. 

I 1973, året da Ragnarockfestivalen ble arrangert, var vi inne i en radikal ungdomstid og med en lang rekke viktige både politiske og musikkhistoriske hendelser. Samme år annonserte den amerikanske presidenten Richard Nixon at fredsforhandlinger i forbindelse med Vietnamkrigen fører frem og at de Amerikanske soldater skal sendes hjem. Norges frihandelsavtale med EF trer i kraft. Franske atomprøvesprengninger blir foretatt i Stillehavet. Arbeidernes kommunistparti (AKP-ml) stiftes. Ulv og Bjørn totalfredes i Norge. Det besluttes at tobakksreklame blir forbudt med virkning fra 1975. Filmene ?Kjære Lille Norge? og ?Olsenbanden Går Amok? har stor suksess på norske kinoer og vi opplever den store oljekrisen der folkekongen Hans Majestet Kong Olav gjør som folket, tar trikken til Holmenkollen. På denne tiden var det også sparsomt med store musikkanlegg og det var nærmest luksus om det var i stereo. Platespiller med skikkelig stift og store deilige vinylplater med stort og flott cover var en nytelse. Å sitte med et stort plateomslag i hånden der enkelte album også hadde mulighet til å brette ut omslaget og kanskje t.o.m. ha vedlagt et eget teksthefte og bildebok. Ja da var det bare å drømme seg vekk i musikken og stemme opp ?luftgitaren?. Toppen av toppen på denne tiden var å eie en Tandberg Sølvsuper forsterker med bl.a. egen knapp for å kunne veksle mellom mono og stereo. Hadde du dette, ja da var du også ?kongen i gata?.

På tidlig 70-tallet levde fortsatt hippiekulturen, jentene kastet bh`n, gutta lot håret gro, olabukser med sleng (eller v-bukser som det også ble kalt) og t-shirt var det kuleste du kunne kle deg i. Jo lenger hår gutta hadde, jo mer rocka var man. Hadde du hår ned på skuldrene? Ja da var det ikke tvil for utenforstående. Alle med langt hår var hasjrøykere! Eller?var det egentlig slik? 

1973 var året da AC/DC ble etablert, Led Zeppelin utgav albumet ?House Of The Holy?, Paul Mc Cartney ble ilagt bot for å dyrke marijuana på sin gård i  Skotland og utgir med bandet Wings ?Band On The Rund?, Mike Oldfield utgir sitt mesterverk ?Tubular Bells?,Rolling Stones utgir suksesslåta ?Angie? på albumet ?Goats Head Soup?, Lynyrd Skynyrd utgir sin debutalbum ?Pronouced leh-nerd skin-nerd? slik at vi skulle lære å uttale bandnavnet riktig, Queen utgir sitt debutalbum ?Queen?, Bruce Springsteen utgir sitt debutalbum ?Greetings From Asbury Park, N.J.?, The Who utgir det legendariske konseptalbumet ?Quadrophenia? med nyskapende kvadrofonilyd, Deep Purple utgir et av tidens beste livealbum ?Made In Japan?, Nazareth utgir ?Razamanaz?, Jethro Tull utgir ?A Passion Play?, Bob Dyan utgir soundtrack fra filmen ?Pat Garret & Billy The Kid? med bl.a. den udødelige låta ?Knockin`On Heavens Door?, John Lennon utgir ?Mind Games?, Alice Cooper utgir både ?Muscle Of Love? og ?Billion Dollar Babies?, Pink Floyd utgir deres udødelige album ?Dark Side Of The Moon?, Black Sabbath utgir ?Sabbath Bloody Sabbath?, Uriah Heep utgir sitt livealbum ?Uriah Heep Live?, 10CC utgir sitt debutalbum med samme navn, Yes utgir ?Yessongs osv. osv. osv. 1973 er utvilsomt et av Rockehistoriens viktigste musikkår. Besøkte man en platebutikk i 1973, så ville utvalget over nyheter se omtrent slik ut:

Rockman kontakter ?mannen bak? Ragnarockfestivalen, Arne Philip Fraas for å få ?The History Behind? og vi finner raskt den hyggelige ?rocketonen? med mye felles musikkhistorisk interesse. 

Bergenseren Arne Philip Fraas (79) er i seg selv en spennende historie. Rett etter annen verdenskrig og som ung kreativ 21 åring bestemmer han seg for å reise ut i den store verden for å oppleve livet. Han bosetter seg i NYC (Brooklyn). Tanken var å jobbe som buntmaker, men han fant fort ut at det ikke fantes et slikt type arbeid for ham ?over there?. Ung og full av energi skifter han fokus og utdanner seg heller innenfor film og TV-produksjon ved bl.a. Television Workshop of New York.

Etter hvert skaper han seg en spennende karriere gjennom stillinger som Associate Producer,  Production Supervisor, Production Manager og Unit Manager ved selskapene CBS, ABC og NET. Det skal vise seg at han etter hvert høster anerkjennelse innenfor den amerikanske film og TV verdenen. Gjennom dette miljøet, musikkopplevelser på det legendariske konsertstedet Fillmore East og med kontakter i en kreativ musikkkrets i NY, kommer han også i kontakt med mange spennende musikere som bl.a. legendariske Procol Harum og Gary Brooker (vokal/keyboard) kjent for den udødelige låta ?A Wider Shade Of Pale?.

I964 ble et slags musikalsk og emosjonelt vendepunkt for Arne Philip når The Beatles gjestet New York. En arbeidsdag hører han store menneskemengder som i hysteri skriker og hyler bare noen kvartaler unna hans arbeidsplass i New York. Han blir fortalt at The Beatles var ankommet ?Big Apple? og bodde på et hotell kun noen kvartaler unna. Interessen for The Beatles ble dermed sterk og senere blir hans første rockealbum, The Beatles US album ?Yesterday and Today? kjøpt inn, noe som og påvirket ham så sterkt at det faktisk bidro til å skape et personlig vendepunkt i hans liv. 

I 1971 får Arne Philip nok av USA og velger å flytte hjem igjen til Norge der han etter hvert arbeidet med ulike oppdrag for Teamfilm. På dette tidspunkt hadde også rockegruppa Saft med bl.a. brødrene Thue fra Bergen kjempesuksess i Norge med låta ?People In Motion?. Arne Philip fikk i oppdrag av plateselskapet Polydor ved direktør Totto Johannesen å lage en film om bergensgruppa Saft. Arne Philip`s kreativitet endte med at han tok med seg Saftmedlemmene til Sogn & Fjordane og produserte filmen som etter hvert fikk tittel ?Sognesaft?. Kanskje også Norges aller første musikkvideo?

I 1973 får Arne Philip i oppdrag av Centralfilm i forbindelse med selskapets fokus på innovasjon å komme opp med noen spennende idèer.

Arne Philips sterke opplevelse med The Beatles og senere spennende samarbeid med rockegruppa Saft kan nok med rette få skylden for hans idè om å filme og gjennomføre en musikkfestival. Woodstockfestivalen har nok også ?surret rundt? i hans kreative hode.

På samme tidspunkt hadde bandet Saft innledet et spennende musikalsk samarbeid med folkemusikkartisten Sigbjørn Bernhoft Osa. Et eksperimentelt musikalsk samarbeid der man kombinerte folkemusikk med rockemusikk. Osa fikk mange skeptiske blikk fra det etablerte folkemusikkmiljøet, men dette kreative og spennende samarbeidet skulle etterhvert vise seg å bli svært populært blant publikum og dermed ble også den musikalske sjangeren folkerock etablert her hjemme i Norge. Idèen om å gjennomføre et filmprosjekt og en musikkfestival ble godt mottatt og dermed startet arbeidet med å forberede arrangementet av Ragnarockfestivalen. Headliner der bandet Saft og Sigbjørn Bernoft Osa skulle opptre sammen var allerede på plass, og arbeidet med å sette opp et fullstendig spennende lineup og artistprogram startet i høygir. Det ble bestemt at artistprogrammet skulle inneholde en kombinasjon av kjente norske og utenlandske artister. Arne Philip fikk bruk for sine gode kontakter der han bl.a. også forsøkte å få booket bandet Procol Harum. Disse ønsket å komme, men var dessverre allerede booket til et annet arrangement på samme tidspunkt som Ragnarock. Etterhvert ble den endelige lineup for festivalen bestående av Saft (NO) , Sigbjørn Bernhoft Osa (NO), Hvalsøspillemændene (DK),Merit Hemmingson (SE), Prudence (NO), Culpeper`s Orchard (DK), The Savage Rose (DK), Splash (SE), Skin Alley (UK), Mungo Jerry (UK), The Pretty Things (UK), Burken och Rockfolket (SE), Popol Vuh (NO). Aunt Mary (NO). På grunn av forsinkelser som oppsto fikk dessverre ikke Aunt Mary opptre under selve festivalen, men det ble gjort et opptak av bandet noen dager etter. Seansen ble åpningssekvensen i Ragnarockfilmen. Ragnarockfestivalen 73`avsluttes så med Popul Vuh og frontfigur Jahn Teigen før lyset slukkes og stillheten igjen kan senke seg omkring Holmenkollen. Heldigvis blir kulturminneskatten, Ragnarockfestivalen 73` tilgjengeligjort nå snart 36 år etter på DVD og CD. For noen år tilbake var det faktisk utrolig nok nære på at de verdifulle filmrullene fra festivalen kunnet havnet på søppeldyngen i forbindelse med en opprydding og på denne måten mistet for all fremtid. Filmrullene lå klare til å hentes av søppelbilen. Dette ble heldigvis avverget i siste liten. Arbeidet med å remastre og digitalisere lydbildet har vært et omfattende arbeid. Utgivelsen som nå lanseres inneholder Ragnarock 73`DVD med masse spennende ekstramateriale og eget faktahefte, artige gamle norske reklamefilmer, Saftfilmen ?Sognesaft? regissert av Arne Philip Fraas, Ragnarock 74`på CD og den original Ragnarock LP`en fra 1973 med bonusspor som skriver seg fra EP`en ?Saft/Osa?.

HORTENFESTIVALEN

Gjennomført første gang 5 juli 1975 på Lystlunden i Horten Hortenfestivalen har gjennom årene hentet til Norge en rekke spennende og store internasjonale artister og band som bl.a. Janne Schaffer, Jack The Lad, Bob Marley & The Wailers, Rory Gallagher, Jeff Beck, Pete Tosh, Rick Wakeman fra bandet Yes, Billy Cobham (en av verdens dyktigste jazzrock trommeslagere), Eric Andersson, Ian Dury & The Blockheads m.fl.

 «RASTAMAN VIBRATION»?..I HORTEN

2 juli 1978 skjer det mange ikke ville trodde var mulig kunne skje på den gamle slitte grus og fotballbanen, Lystlunden i lille Horten.

BOB MARLEY & THE WAILERS INNTAR HORTENSFESTIVALEN!

Den unge, entusiastiske og genuint musikkinteresserte «vennegjengen» fra Horten som 3 år tidligere satte seg ned og dannet foreningen Horten Musikkforum, for så å arrangere historien første Hortensfestivalen 5 juli samme år, og som videre drømte om å hente selveste The Rolling Stones til Horten, klarer det kunststykket å bringe selveste Bob Marley & The Wailers til Norge og Hortensfestivalen. «Vennegjengen fra Horten» skriver rockefestivalhistorie! Drømmen om «Satisfaction» og «Honky Tonk Woman» ble til «Rastaman Vibration» og reggae-rytmer.

Rockman tar kontakt med Hortensfestivalens festivalsjef, Wictor Faanes, og ber om et intervju om (publisert 19 juni 2008: «THE STORY OF?..HORTENSFESTIVALEN!  Her kommer jeg i kontakt med en spennende og svært hyggelig «gammel rocker». Wictor Faanes har vært tilknyttet festivalen siden 1976, sittet i festivalstyret siden 1977 og er fortsatt «still going strong» som festivalsjef gjennom de 10 siste årene. tillegg til dugnadsjobben som festivalsjef arbeider han til daglig som designer og driver egen skole, Idèfagskolen i Tønsberg.Når jeg forteller at jeg faktisk selv var tilstede og opplevde Bob Marley & The Wailers «live» på Hortensfestivalen i 1978, er vi straks på «fornavn» og «musikkpraten» og felles minner strømmer på.Festivalsjef Wictor Faanes er en av flere som har arbeidet tett med Hortensfestivalen helt fra starten. Han forteller med stor entusiasme om møtet med Bob Marley & The Wailers i 1978, men det hele starter allerede noen år tidligere. SAMHOLD, VENNSKAP OG GENUIN INTERESSE FOR MUSIKK! Hortensfestivalen har hatt en broket historie, som de fleste andre rockefestivaler. Det hele startet i 1975 når en vennegjeng i 18-års alderen bestemte seg for å arrangere en festival og dannet Horten Musikkforum27 mai 1975. 5 juli 1975 ble historiens første Hortensfestival arrangert, og da under navnet Horten Musikk-festival. Festivalen var tuftet på samhold, vennskap og genuin interesse for musikk og opplevelser i det fri. I dag er festivalen like viril og aktiv som i 1975. Den samme «spiriten» og mange av de samme personer er fortsatt med på å gjennomføre arrangementet.

Alle jobber frivillig og bruker mye av sin fritid gjennom hele året. Personlig økonomisk profitt er et ikke-tema. I dag er det Foreningen Hortenfestivalen som står bak Hortensfestivalen og som har som formål å la unge kunstnere få spille på en stor scene sammen med store kjente artister, i tillegg til å fremme nye stilarter og musikksjangere for et større publikum. Festivalen har aldri mottatt festivalstøtte fra staten, hvor den hvert år er definert som uaktuell innenfor budsjettrammen. Det ser tydeligvis ut til at Hortensfestivalen ikke hører hjemme i ordnede former.  Aftenposten omtalte festivalen for noen år siden som «Norges siste Hippiefestival».

TIDENES FØRSTE HORTENSFESTIVAL!  Jahn Teigen var konferansier ved den første festivalen i 1975. Han stilte også opp med sitt band Popul Ace som på den tiden var ansett som et av Norges mest populære band. Ole Paus stilte også velvillig opp, og det samme gjorde den lokale protestsanger Jan Hagen. Disse i tillegg til artister som Salt & Pepper, Hades, West Company, Sant Harlem og Zonora dannet dermed festivalens første festivalplakat og artistnavn.

HORTENSFESTIVALENS FØRSTE SCENE ANNO 1975!

Scenen i 1975 ble bygget opp av paller, plank, stilaser og presenninger fra Horten Verft. Inngangsbillett i 1975 var kr.15,- ??stor suksess!!!

«DUGNADSGJENG FRA 1975»

SUKSESSEN GIR MERSMAK?..!

En suksessfull «festivalfødsel» både musikalskt og økonomisk ga mersmak. Ny festival ble gjennomført i 1976 og festivalen tok dermed mot til seg i å investere i ny og flott miksepult.

Spennende artister ble booket, slik som den svenske jazzrock gitaristen Janne Schaffer, Bjørn J.Son Lind, Peps Blodsband, folk-rockbandet Jack The Lad, Ole Paus, Åge Aleksandersen, Frosk, West Company og Pythagoras. Konferansier dette året var Andreas Diesen.

JANNE SCHAFFER

Suksess igjen?..Hortensfestivalen er i siget!

SIKTER HØYT OG HYRER INN STORE ARTISTNAVN! 

Etter nok et vellykket festivalarrangement i 1976, sikter man høyt på artistbookingen for festivalen i 1977. Store artistnavn og headlinere som John Miles, Ian Gillan Band (ex Deep Purple), Michael Urbaniak Fusion, Champion Jack Dupree, Amon-Re-Amon, Folque og Snadder Band. Konferansier dette året var Ove Thue Hortensfestivalen hadde tatt steget opp på et høyere nivå innen konsert og festivalverdenen, og dette var året da også arrangørene fikk såkalte «raidere» av hittil ukjent format.

(raidere = lister over ting som artister forlanger skal legges tilrette ved arrangementer o.l.)

Ian Gillan hadde en «raider» som bl.a. inneholdt en A4-side med utførlig beskrivelse av en mengde snitter. Kyndige «snittemennesker» ble hyret inn og fikk alle smørrebrødene på plass. Når bandet ankom dukket det opp en «kontorrotte» med en sjekkliste og gikk grundig gjennom hele oppdekkingen.

«ALT OK!, da kan dere bare pakke det sammen igjen, vi spiser nemlig ikke snitter».

«IKKE MANGE TATOVERINGER Å SE HER»

John Miles gjorde en kjempekonsert og Ian Gillan drøyde i 2 timer før han gadd å gå på scenen. Nok en skikkelig festivalsuksess og det begynte å bli godt med penger i «festivalkassa».

 1978 – HORTENSFESTIVALEN «TAR HELT AV»??!

Hortensfestivalen hadde i løpet av festivalårene etablert god kontakt med Festivalsjef Leiv Skov ved Roskildefestivalen i Danmark som arrangerte sin festival samme helg. Den gang var det ikke lett å få store artister til Norden, men sammen kunne de få store navn og dele på kostnadene. Dette året ville skjebnen det slik at Bob Marley kom til Roskilde Festivalen for deretter å spille på Hortensfestivalen dagen etter.

«Kalvøyafestivalen bød oss mange penger for Bob Marley og de mente bestemt at dette måtte skje i Oslo og ikke i lille Horten» Men vi ville det annerledes??..!

BOB MARLEY

I juni 1978 gikk låta «Is This Love» høyt opp på hitlistene (Sjekk VG-lista), og folk vente nesa mot Horten! Den 2 juli 1975 brøt billettsystemet på Hortensfestivalen sammen når det passerte 10 000 solgte billetter til den nette sum av kr. 50,- pr. stk. Hvor mange som kom gratis inn vet ingen, men totalt ble det et sted mellom 15 ? 20 000 mennesker som besøkte festivalen og Bob Marley.REGNET PØSTE NED?..NÅR BOB MARLEY KOM PÅ SCENEN!

«Det striregna, men det var det ingen som la merke til». «Sjøl hadde jeg jobb som paraplyvakt for Bob Marley og måtte sørge for at det ikke under noen omstendigheter kom så mye som en dråpe vann i rastaflettene».

«Det gjorde det heller ikke». ETTER NOEN LÅTER LETTET REGNET OG SOLEN KOM?!

«Jeg tok opphold under scenen sammen med noen seriøse rastafari-mennesker». «Det var kaldt og vi vandret frem og tilbake i takt med musikken», «stakk hue frem en gang i blandt og glisa fonøyd utover et veiven de og dansene folkehav». «Siden den gang har reggae sittet i blod, marg og bein».

(original spilleliste som ble gjenglemt av Bob Marley på scenen etter konserten)

 Wictor bemerker: «Sjekk spillelista», «de skrev Oslo, de trodde de var i Oslo», og smiler bredt.

Bob Marley & The Wailers spilte alle ekstranumrene de hadde satt opp på spillelista og avsluttet med «Exodus» som ble laaaaaaang.

«EXODUS» «LIVE» 1980 I TYSKLAND

«ShipsNielsen i Horten hadde også klart å skaffe Jamaicahonning, slik som beskrevet i raideren». «Han fant den i London og fikk sendt den over med kurèr». «Vi plasserte den i garderoben sammen med norsk honning». Etter at BMW hadde reist, stod Jamaicahonningen igjen urørt, og all den norske honningen var fortært«

Bob Marley døde bare 3 år etter festivalen, 11 mai 1981. Hortensfestivalens festival-ledelse hadde dermed brakt et av populærmusikkhistoriens største legender og musikkikoner til Norge og lille Horten.

Et unikt kapittel i norsk rockefestivalhistorie ble dermed skrevet?.. for all fremtid!

«REDEMPTION SONG»

R.I.P. 

ROBERT «BOB» NESTA MARLEY

Andre spennende artister i 1978 var Janne Schaffer Group, (som også dette året ble utnevnt til æresmedlem i Horten Musikkforum),C.V. Jørgensen, Lion and the Lamp og ikke minst den legendariske bluesrockartisten Rory Gallagher som dessverre også døde for noen år siden, 14 juni 1995, 47 år gammel. R.I.P.

Konferansier dette året var forøvrig Trond Viggo Torgersen og Jon Skolmen.

«Rory Gallagher holdt en forykende konsert».

«På backstageområdet hadde vi plassert gutta på byen til å påse at alle som ville inn på sceneområdet hadde riktig scenepass i orden». «Det hadde ikke Rory Gallagher, og han ble stanset momentant». «Hadde ikke slept deg inn om du var Hep Stars en gang, var den klare meldingen fra «gutta på byen«. «I venteperioden blei vakta og Rory skikkelige godvenner og de fortærte en god del spiritous før de rette passene til Rory var på plass». «Da var Rory kommet i virkelig storsalg». «Det jeg minnes var at han hadde med seg 2 stk Fender Supertwin som lukta ordentlig muggent» «Grå, brune og jævlige»??»Men det låt KNALL!»

JEFF BECK?.PÅ FYLLA I HORTEN!

Hortensfestivalen viderefører suksessbølgen også i 1979. Headlinere dette året var artister som Jeff Beck, Stanley Clarke, Peter Tosh, punkebandet Eddie And The Hot Rods, Lake, Alphonse Monzon og Loudon Wainwright III. Nye tilleggselementer og tradisjoner ble lagt til i festivalkonseptet som nachspiel etter siste konsertslutt på Gamle Grand Hotel i Horten. Dette året stilte selveste Jeff Beck og Stanley Clarke opp på «nachspielscenen» og jammet sammen med noen guttunger fra Horten. Stemningen var enorm helt til svingdørene inn til kjøkkene spratt opp og kokkematrona på Grand sprang opp på scenen, stilte seg foran Jeff Beck og tordnet:

«Er det virkelig nødt til å spille så jævla høyt?!?!?!?,??der Jeff Beck svarer: «What??» Wictor forteller: «Vi fikk dem heldigvis til å fortsette en stund til, men gitaristen i Eddie And The Hot Rods kunne ikke dy seg og tok gitaren fra Jeff Beck». «Han var dritings og det låt like jævli som det gjorde på festivalen»

STINN FESTIVALKASSE OG VERDENSMUSIKERE I KØ!

Supersuksessen med Bob Marley & The Wailers i 78`og påfølgende suksessfulle år gav Horten Musikkforum sterk kapital og et godt rykte i det internasjonale musikkmiljøet. I tillegg var det gode samarbeidet med Rune Lem og Leiv Skov ved Roskilde Festivalen viktige medspillere. Festivalen jobbet i 1980 mye for å få på plass The Police som ble verdensberømte denne våren. Det glapp dessverre, det samme skjedde med Talking Heads,?.men det var nære! Det var ofte diskusjoner i foreningen om hvilke artister man ville ha. Det var blant annet høylytte diskusjoner om Fats Domino og Joe Cocker. Joe Cocker turde man rett og slett ikke å booke, han ble betraktet som gal og uberegnelig. Når det gjaldt Fats Domino, så mente flertallet at han var for gammel!? Det var heller ikke på denne tiden lett å drive rockefestival.

På lederplass i Gjengangeren, lokalavisen i Horten kan man den 4 juni 1980 lese:
;Gratis har man ikke kommet så langt som i dag. Man har kjempet mot dårlig fundert mistro og mot tvilende autoriteter, ikke minst innenfor den kommunale sektor»
«Kjepper er stukket i hjulene og mange ønsket hele festivalen dit pepper`n gror»

Men Hortensfestivalen «rocka» videre og booket nok en gang et imponerende program med store artistnavn som Rick Wakeman Band, (Verdenspremiere) med frontfigur Rick Wakeman kjent fra bandet Yes, The Beat, Billy Cobham with friends, The Los Angeles Blues Caravan, Stavangerensemblet, Sofamania, Eric Andersson. Konferansier dette året var Lars Mjøen og Knut Lystad.

RICK WAKEMAN

NOK EN GANG EN SUKSESSFULL FESTIVAL GJENNOMFØRES I HORTEN! 
MEN?..SÅ KOM REGNET!!!

Å??ENDA MERE REGN???!

SÅ HAVNET IAN DURY PÅ TANGEN SVEISEVERKSTED!

Dette var året som Hortensfestivalen dristet seg til å arrangere festivalen over 2 dager.

Mange artistnavn ble booket:

Ian Dury & The Blockheads, Specials, Toots and The Maytals, Band Manners, Delta Cross Band, Sneakers, Suzanne Fuhr Band, Pugh Rogerfeldt, Pelle Parafins Bøljeband, Olav Stedje, Lava, The Aller Værste, Tåm Box, Oss, Gjennomslag, Hoochie Coochie Band, Sky High, Clink, Fønix Cafe, Flax, Broadway News og eget program for barn.

Flere artister stod på «bookinglista», men noen ble vraket:

«Vi besøkte Pink Pop Festivalen i Nederland 8 juni 1981, noen uker før vår egen festival skulle arrangeres». «Langt nede på plakten sto U2 som vi ville sjekke ut om vi ville ha til Hortensfestivalen». «Vi synes det var noen skranglete greier og droppa dem»??Vi bomma skikkelig der gitt! «Samme året hadde vi avtale med Jannicke som kom med låta «Svake Mennesker» som toppet hitlistene». «Vi hadde skrevet ferdig kontrakten og sendte en mann til Hamar Festivalen hvor hun spilte». «Da Per, som han heter, kom tilbake fra Hamar var vi jo veldig fornøyd med bookingen, men Per mente noe annet» «Nei, hu sang som en hest og spelte gittar som en sjøsuk hval, så jeg ville ikke ha noe signatur av den dame, nei». «Jannicke blei hoppende gæærn, men Per hadde bestemt seg og dro hjem igjen». «

Det hører også med til historien at Per ikke hadde noe med bookingen å gjøre!??»

IAN DURY PÅ SEKKETRALLE!

Festivalens store headliner dette året, Ian (Robin) Dury var på sitt «hotteste» på denne tiden og var kjent for sine fengende Punk Rock/ New Wave låter med store hits som bl.a.«Sex And Drug And Rock And Roll» og «Hit Me With your Rhythm Stick». Ian Dury ble i en alder av 7 år rammet av polio og levde resten av sitt liv som funksjonshemmet. Dette skapte ingen hindring for Dury som liveartist. Han fant løsninger som gjorde at han kunne stå oppreist på scenen og opptre med full styrke. På Hortenfestivalen fant ble Ian Dury trillet opp på scenen i en sekketralle for å gjennomføre soundtest. Han hadde beina i skinner og ikke full kontroll. Så skjer det som ikke skal skje, Ian Dury ramler utfor scenekanten og bøyde metallet såpass at han blei uståeling. Det var umulig å få rettet ut beina igjen. Gode råd var dyre, da festivalarrangørene skjønta at mannen måtte på verksted. Det var umulig å få Dury inn i en vanlig bil da han ikke lot seg bøye. Løsningen ble å montere han på lasteplanet til en pickup og kjøre han til Tangen Sveiseverksted. Her stilte de opp, søndag som det var, og fikk retta ut mannen i en bøyebenk.  Ian Dury var igjen «still going strong» og konserten kunne gjennomføres.

«HIT ME WITH YOUR RHYTHM STICK»

 IAN DURY DØDE 27 MARS 2000. R.I.P.

NEDTUR OG DUNDERENDE UNDERSKUDD

Wictor forteller:

«På lørdag så fosset regnet ned og det var jordingsfeil i strømtilførselen til festivalen». «E-verket fant ut at feilen lå inne på Horten Verft et ste
d, og at det måtte brukes noe tid på å finne ut av det. 
«Den gangen betalte jo folk flest i porten, og når det ikke kom noen lyd så blei folk avventende» «De snudde i porten og ryktene gikk fort om at hele festivalen hadde klappet sammen». «Vi fikk jo det hele opp å stå etterhvert, men skaden hadde skjedd og festivalen gi dunderende underskudd». «Jeg hadde sjøl vært med å kausjonere i banken sammen med noe andre, hvilket betydde flere år med nedbetaling» «Søndag ettermiddag skjønte de fleste at dette gikk rett i dass, og trykket med folk som skulle ha penger for» ditten og datten» blei stort». «Til slutt måtte vi søke tilflukt under noen busker i parken sammen med økonomisjefen der vi hadde penger i en plastbøtte med lokk». «Det var måten det ble fraktet penger på rundt festivalområdet». «Mens sirkusfolk, artister og leverandører virra rundt og leita etter «mannen med penga», satt vi å telte penger under en busk å lurte fælt på hvordan dette skulle gjøres». «Dette var en helt ny situasjon for oss og særdeles vanskelig og ubehagelig». «Skikkelig skummelt, ikke å anbefale». «Vi fikk på ett eller annet vis ordnet opp i det meste, men noen måtte jo gi avkall på noe».

«Etter dette var det utenkelig å prøve igjen». «Vi skyldte penger og betalte gjeld». «Navnet Hortensfestivalen var hellig og ingen kunne arrangere en Hortensfestival etter dette uten at alle tidligere involverte var enige i at navnet ble brukt»

DET GIKK HELE 11 ÅR FØR NOEN PRØVDE SEG IGJEN!

I 1992 ønsket noen ungdommer fra Bromsjordet i Horten samt et par av de tidligere medlemmene i Horten Musikkforum å arrangere Hortensfestival. De fleste av «de gamle» mente at det var forsøket verdt og det ble booket inn diverse band fra Danmark og Norge. Bl.a. Marius Müller, Sanne Salomonsen, Jokke og Valentinerne, Mercury Motor, Bullmilk m.fl. Horten Kommune stilte en garanti på nærmere kr. 300 000,- , men det gikk dessverre ikke veldig bra. Dundrende underskudd og «sirkusfolka til Berner» på ny jakt etter «mannen med penga». Denne gangen ble han helt borte?..og kommunen måtte punge ut! Etter denne hendelse var det ingen som ville ha noe med festival å gjøre på flere år.

MEN??HORTENSFESTIVALEN GJENOPPSTÅR!

I 1998 kunne ikke Wictor Faanes dy seg lenger, «festivalhjertet» bare måtte?.! Det skulle ikke forbause meg om minnene om Bob Marley i 1978 og Marleylåta «Get Up Stand Up» forsiktig vokste sterkere og sterke i Wictors «musikkhjerte», og som teksten fortsetter «Stand up for your rights»! Vinteren 1998 startet Wictor planene om å arrangere ny festival for alvor. Sammen med personer fra det lokale musikkmiljøet gjenoppstår Hortensfestivalen gjennom Roserock der han fikk med seg noen lokale band fra Horten. Lørdag 1 august 1998 på Bueskytterbanen v/kanalen er en «sovende festivalspire» igjen vekket til live. Gjennom de 10 siste år har Hortensfestivalen igjen bygget seg opp til å bli en attraktiv, slagkraftig og spennende rockefestival. Basert på som alltid, ekte genuin musikkinterresse av mennesker som har musikken som drivkraft,

THE WAILERS VENDER TILBAKE TIL HORTEN!

I 2004, 26 år etter, er The Wailers tilbake til Horten og sterke minner vekkes både hos festivalarrangørene og i lokalbefolkningen. Alf Henriksen holdt en meget spennende tale før The Wailers entret scenen.  For å lese talen: Trykk her>>

http://www.roserock.no/Bands/AlfHenriksen/alfhenriksentale.htm

 

 

 

 

 

Hortenfestivalen gjennomføres i år 25 ? 26 juli med en rekke spennende headlinere og med festivalstemning slik en ekte rockefestival skal være

DEN GRUNNLEGGENDE OG GENUINE I EN ROCKEFESTIVAL

Personene i en festivalledelse ved en rockefestival MÅ bestå av personer med genuin interresse for musikk. En musikkfestival er basert på et festivalprogram satt sammen av disse personer og team/nettverk av disse med samme genuin interresse for musikk. Avviker man fra dette, så avviker man også fra selve «festivalhjertet». Å arrangere en musikkfestival er som en musiker som skaper musikk! Man kan sammenligne en musikkfestivalarrangør med en musiker og låtskriver som skal skape et album. Et album som inneholder unike låter, en festival som inneholder unike artister. Man må tenke som en musiker!  For en musiker gjelder de samme prinsipper som hos en festivalarrangør, hva er ditt publikum? og hvordan vil jeg nå ut til disse? Selve albumcoveret er som festivalplakaten, et uttrykk, en profil for hvem du er. Innholdet av låter i et album er som regel sammensatt av noen eksperimentelle, noen nyskapende, noen mer tradisjonelle og andre helt klare potensielle hits. Det samme gjelder for festivaler, det må inneholde noen store kjente headlinere og «krydres» med noen ukjente «up-coming» band og noe overraskelser. Da «pirrer» det av forventninger i alle «musikkhjertene». Noen «kule» sjokkerende hendelser omkring festivalarrangementet som skaper avisoverskrifter, skader heller ikke, det kalles PR. Slik blir det «snakkis» av og «munn til munn» markedsføringen funger da utmerket.

Continue Reading
Advertisement