W.A.S.P. på Tons of Rock – Les vår anmeldelse og se bilder/ filmklipp

Denne saken er skrevet av Tommy Lund-Pettersen

Rockelegendene W.A.S.P. starter med den rocka «Blind In Texas». Det er litt sleezerock, litt puddelrock og ganske hardt. «L.O.V.E. Machine» er mer melodiøs og har et allsangvennlig refreng. Låta er kuul og har blitt spilt på mange fester i min ungdomstid. Den rocker bra og det er selvfølgelig plass til en gitarsolo her, og den skal hvine høyt. En helt unødvendig og uinteressant trommesolo avslutter en ellers god låt.

Under The Who coveren «The Real Me» virker stemmen til Blackie Lawless litt spak. Den drukner litt gitarveggen. Han har likevel en autoritær figur der han messer linjene sine. Før siste låt får høre at grunnen til vokalisten sitter i ro er to brudd i ryggen. Ifølge legen burde han ikke vært på turné, sier han. Løping rundt på scenen har vel ikke akkurat hjulpet på stemmen til Axl Rose og Paul Stanley heller, og Blackie er eldre enn førstnevnte. Der stemmen svikter litt, så spiller bandet veldig bra. «The Idol» starter rolig med snakkevokal og utvikler seg til en god, gammeldags. Det ganske lekker gitar i mellomspillet, men låta lever ikke helt opp til gårsdagens beste, Metallicas «Nothing Else Matters». Denne er også litt for lik flere andre power ballader jeg har hørt. De veier det litt opp med en kuul gitarsolo. De avslutter låta med en laang outro.

«Chainsaw Charlie (Murders In The New Morgue)» har en av tidenes rockeintroer med motorsaglyder og galopperende gitarer. Blackie sliter litt med å nå opp på vokalen. Ellers er det steintøft. På storskjermen viser de bilder av en av verdens skumleste menn, Donald Trump. Låta har et fengende, allsangvennlig refreng. Sammen med de galopperende gitarene løfter det låta. Det er ikke bare jeg som liker dette. De mottar jubel fra sletta også. Med tittelen «Miss You» skjønner man nesten at dette er en power ballade. Låta starter ganske rolig, med Blackies inderlige vokal i sentrum. Gitarsoloen på denne er fet og bandet drar etter hvert ganske mye på så det tilslutt låter rimelig tøft.

Godlåta «Wild Child» har en rolig start, men tar seg opp og høres ut som den klassikeren den er. Fengende og flott metal, dette. W.A.S.P. avslutter med den heftige rockelåta «I wanna Be Somebody». Bandet rocker bra fra seg med showing, gitarsoloer og fete riff. Allsang på refrenget er et tegn på at de avslutter på topp. Her er kveldens spilleliste:

01. «Blind in Texas»

02. «L.O.V.E. Machine»

03. «The Real Me (The Who cover)»