Saxon med seige fete gitariff på Tons of Rock – Les vår anmeldelse

Denne saken er skrevet av Tommy Lund-Pettersen

Første låta er litt i retning puddelrock, men nærmere Iron Maiden enn TNT i uttrykk. Nå er også Saxon et band som har holdt på like lenge som Iron Maiden og kom sammen med Maiden, Judas Priest som en bølge kalt New Wave Of British Metal rundt 1980. «Hell, Fire And Damnation» er en tøff låt med høyfrekvent vokal som minner om de andre nevnte bandene. Under «Motorcycle Man» går vokalisten ut på en utstikker og mange hilser han med rocketegnet i været. Imens spiller gitaristen en hvinende og tøff solo. Både logoen og tekstene er preget av britisk middelaldersk ridderkultur. Noe som går igjen hos mange power metal-band. Det beste eksemplet her er «Power And The Glory». Selv om gutta i Saxon drar på årene, så rocker de fortsatt bra fra seg. De er også gode på å få med seg publikum. De har kanskje lært noen triks på over 40 år. Ikke alt er gammelt i kveld. «Madam Guillotine» er fra deres siste plate. Den har litt roligere tempo enn de gamle låtene. En hvinende gitarsolo blir gradvis overdøvet av et hoppende komp som minner om Iron Maiden. Jeg må innrømme at dette er ganske tøft.

«Heavy Metal Thunder» lever opp til tittelen og er hardest til nå. Trommingen er så vill at noe må fikses underveis i låta. Et fint gitarriff innleder «Strong Arm of The Law». Folk klapper takta og resten av bandet kommer inn. Mange på Ekebergsletta kjenner denne godt. Et seigt gitarriff hviner og trommene er harde. Vokalen låter mindre godt her fordi vokalisten presser på mer enn han klarer. Bassen er dyp nok til å vende om på magen. Denne låta er veldig power metal. De spiller en låt som ikke gir meg så mye. En bom er lov.

«Denim And Leather» har tøff riffing og gitarsolo. De prøver seg på allsang, men responsen er ganske laber, tross et fengende refreng. Jeg synes dette funker fint. Som seg hør og bør får vokalisten låne en denimvest etter låta.  «Wheels Of Steel» er fengende, men har et boogieriff som minner mer om Toto enn metal. Med skrikende vokal virker låta litt rufsete fremført, men de får med seg publikum. Saxon avslutter en god konsert med «Princes Of The Night». Høyfrekvent vokal og et enkelt riff driver låta fremover. Selvfølgelig får vi en gitarsolo. Selvom låta er prototypen på power metal, hører en at gutta har en fot i NWOBM. Jeg mistenker at mange band har forsøkt å kopiere denne låta med mer eller mindre hell.

Slik var kveldens setliste:

1. Hell, Fire and Damnation
  2. Motorcycle Man