Published
4 timer agoon
Denne saken er skrevet av Tommy Lund Pettersen
Et nesten utsolgt Oslo Spektrum fredag kveld (14.03) med et aldrende publikum blir blåst av banen av den svenske rockelegenden Thåström.
Thåström er aktuell med ny plate. Åpningslåta “Magiskt Oändligt” er hentet fra nettopp fjorårets «Somliga Av Oss». En seigere og svevende låt, med en intens vokalist i sentrum. Det låter pent, men den utblåsninga som truer kommer aldri. “Beväpna Dig Med Vingar” har litt mer trøkk, men tempoet er fortsatt rolig. En godlåt som høres bemerkelsesverdig godt ut til å være i en stor konsertsal. Thåström selv er det intense naturlige midtpunktet.
Det er et ganske massivt lydbilde på “Körkarlen”. Synthriff og en fuzzvegg havner likevel i bakgrunnen når vokalisten gir på. Han har en utstråling og karisma som gjør at han eier scenen uansett hvor mye bandet gir på. De roer det veldig ned med “Söndagmåndagsång”. Den lett hese stemmen gjør at låta minner om en litt polert Tom Waitz. Om noen er i tvil, så er dette et kompliment. En voldsom gitarsolo bryter inn og skaper litt liv i den ellers rolige låta.
“Stora Långa Gatan” starter med bare piano og Thåströms intense stemme. I det bandet kommer inn, får vi en klagende trompetsolo. Han tripper med noen rare håndbevegelser, før han setter i en hyl og både vokal og gitarer får mer intensitet. Låta avslutter med et heftig gitarøs og en intens piano. En lang låt med intens vokal og et variert og fint lydbilde med krydder fra noen uventede instrumenter.
Den rolige, men gode “Papperstunna Väggar” får litt ekstra trøkk her. Mye på grunn av vokalen, som er tidvis ropende og veldig inderlig.
Vokalen er i sentrum på “Solen I Den Vänstra”, men både piano og strykere bygger opp under. Det er mye dynamikk i denne låta og utover i den blir gitarene mer og mer sentrale. “Det Båsta av alt” er kveldens hittil roligste. Den inneholder stort sett bare vokal og piano, men det funker.
Det er som om gitarene varmer opp til blues i starten av “Ingen Sjunger blues som Jeffrey Lee Pearce”. En lang intro forteller oss at dette blir mektig. Det er noe skummelt over lydbildet. En klagende fiolin hjelper til der. Det er tidvis massivt. Spesielt mellom versene som Thåström leverer med en intensitet som mange bluesartister kan misunne ham. Munnspillet gjør låta enda mer blues. “Kom Med Mig” er nok en rolig, god låt med intens vokal. Instrumenteringen er stort sett lavmælt, men lekker. De er gode til å veksle mellom det rolige og det rocka i kveldens konsert.
“Centralmassivet” rocker i et rolig tempo. Lydbildet er tidvis massivt. Vokalen er kanskje på sitt mest intense her. Gitarøs, piano og en dronete, mørk synth låter skikkelig tøft, men Thåström selv er midtpunktet. “Norrut/Söderut” er en rask, tøff rocker. Vokalisten er til han å være nedpå. Gitarene er ikke det. Imperiet-låta “Saker Som Hon Gör” starter ganske rolig, men tar seg opp i refrenget. Selv om låta er fra en annen tid, passer den sømløst inn i settet. Folk synger med, noen bak meg gir på som om det er det siste de gjør. En klar favoritt i salen, der altså.
“Old Point Bar” har et heftig lydbilde. Massive, dronete gitarer og synth nesten overdøver den intense vokalen. Jeg har sett metalband her med mindre trøkk. Heftig, tøft og gåsehudfremkallende. Denne overrasker det meg hvor god er live. Den er kveldens høydepunkt hittil. Boogie woogie! “Alltid Va På Väg” har en svevende intro, men så fort vokalen kommer inn, trøkker de mer til. Rytmende og synthen kan minne om hans 90-tallsband Peace, Love & Pitbulls. Vokalen og gitarer er mer typisk hans rocka låter fra tiden som soloartist. Resultatet er en dynamisk, kuul låt med et vekslende, men tøft lydbilde med Thåströms intense stemme i sentrum.
Thåström avslutter hovedsettet med “Det Årets Kallaste Kväld”. Den innledes med saxofonsolo, faktisk. Tempoet er rolig et ganske monotont orgel står sentralt bak Joakim Thåströms nesten hviskende stemme. I refrenget drar han en Bowie-strofe – Wild is the wind. Låta bygger seg sakte opp og et lekkert gitarriff tar over showet sammen med koring.
Hele jævla settet en gang til roper en bortenfor meg, mens det er trampeklapp. Det er ikke bare jeg som er fornøyd med kveldens konsert. Heldigvis er ikke kvelden over riktig ennå. De kommer på igjen og spiller nydelige “Kort Biografi Med Litet Testamente”. Låta har en tekst som kanskje er biografisk, den beskriver i alle fall et helt liv. Mellom versene får vi en kort, men tøff gitarsolo. Låta bygger seg opp til å bli en skikkelig rocker. Den pianobaserte “Sönder Boulevard” er rolig, men populær. Jeg hører tilløp til allsang. Låta tar seg opp mot slutten med et repeterende refreng som stadig øker i intensitet.
Vokalen i “Södra Korset” er intens og bygges opp av et kor jeg ikke ser på scenen. Et intenst bankende piano er sentralt, men gitarer overtar med et tøft øs utover i låta. Thåström er rene Joe Cocker der han eier scenen. Når låta avsluttes med trampeklapp, tror noen i salen at konserten er over, men bandet kommer tilbake med to av kveldens beste låter..
Hele Oslo Spektrum klapper med når bandet kommer på scenen igjen og spiller Ebba Grön-låta “Flyktsoda”. Publikum synger også med. Det er tydelig at det er populært med gamle klassikere. Denne låta er ikke så punk, så den er faktisk blant de roligere låtene i kveld. De kunne nok med fordel ha spilt flere låter fra tiden med Ebba Grön og Imperiet, men solokarrieren er også imponerende. Det har kveldens maktdemonstrasjon av en konsert bevist.
De avslutter med mektige “Alla Vill Til Himlen”. Kveldens versjon er seig, men tøff. Det høres ut som det trampes i pianoet, vokalen er voldsom og intens. Gitarene veksler mellom fuzz og hvinende støy. Hele salen er i ekstase når konserten avsluttes. Så mye mer enn det, kan vel ikke forlanges av en konsert.
Jeg har sett Thåström live før, men har aldri sett han slik i fyr og flammer som i kveld.
Noen aldres visst bedre enn meg.
Les også: Thåström – Den rå mystiske rockepoeten
Trykk her for å følge oss på Instagram
Opplevd Thåström/ Imperiet/ Ebba Grön tidligere?
Del dine kommentarer, konsertbilder og filmklipp på Rockman facebook (trykk her)
Hvilke av årets Tons of Rock artister gleder du deg aller mest til? – Stem frem dine favoritter
Katatonia til Norge 2025 – Mesterne av melankolsk metal
Klar for Norgesaktuelle Thåström? – Den rå mystiske rockepoeten
Vinn fete Volbeat billetter til deg selv + en venn på Unity Arena 18.10
Volbeat til Norge 2025
Klar for årets festivalsesong? – Stem frem dine norske favoritter