Photo Credit: Tommy Østby – instagram.com/tommy_ostby/ fotograf for Rockman - Gene Simmons, Kiss (Tons Of Rock 2019)
Det svenske selskapet Pophouse har i dag inngått en formidabel avtale med det ikoniske rockebandet Kiss der de kjøper retteigheter for svimlende 3,2 milliarder.
Pophouse Entertainment er et privat underholdningsselskap med base i Stockholm. Selskapet skaper, kjøper og utvikler merkevarer innen ulike relaterte felt, som musikk, podcasting, sceneopptreden og spill. Pophouse investerer i musikkrettigheter, samt andre typer åndsverk i underholdningsindustrien og ble etablert i 2014 av Conni Jonsson og Björn Ulvaeus (ABBA), og har siden vært tilknyttet mange av Sveriges mest bemerkelsesverdige brand innen underholdning som bl.a. ABBA, Swedish House Mafia og Avicii. Pophouse er bl.a. kjent for utvikling av det banebrytende «ABBA Voyage»-showet i London, der Pophouse er den grunnleggende investoren.
Pophouse, det banebrytende globale underholdnings- og musikkinvesteringsfirmaet, kunngjør i dagens pressemelding anskaffelsen og rettighetene til bl.a. musikkatalogen og merkenavnet inkludert verdensberømte ansiktsmalingdesign – samt varemerker til det ikoniske amerikanske rockebandet Kiss. De forklarer blant annet dette som et banebrytende partnerskapet som vil gjøre Pophouse i stand til å videreutvikle og forsterke den unike Kiss-arven over hele verden: bevare deres ikoniske musikk, gåtefulle personligheter og uttrykksfulle bilder i generasjoner fremover. Planer for en biografifilm, et avatarshow og en opplevelse med Kiss-tema er allerede i arbeid. Kiss vil forbli aktiv og spille nøkkelroller i utviklingen av prosjektene, i tett samarbeid med Pophouse.
De sier bl.a. videre: «Working closely with Kiss, Pophouse will follow its unique, value-add approach of drawing upon its world-class, in-house creative and storytelling expertise to unlock new audiences and revenue streams. Pophouse will use its proven, industry-defining playbook to create new content and experiences to enrich the KISS catalogue for fans, old and new, actively seeking to enrich and add value to the brands and artists it partners with. Inclusivity and community have always been vital to the Kiss experience, and Pophouse is committed to nurture the close relationship between Kiss and its devoted fans moving forward».
– “We have always been breaking new ground in popular culture, and this partnership will ensure that we continue to do so for years to come. Because what Pophouse is doing, is breaking rules. We already have several plans in development, where the avatar show is one, a biopic another and a KISS themed experience a third. The future could not be more exciting!” sier Gene Simmons, bassist og medgrunnlegger av Kiss.
– ”Our journey with Pophouse is fueled by the desire to eternally resonate across diverse facets of global culture. As we embark on this venture, we aim to weave our legacy into the tapestry of different worlds, ensuring that the KISS experience continues to captivate both our devoted fans and those yet to discover the thrill. This partnership is not just a chapter; it’s an eternal symphony of rock ‘n’ roll immortality” sier Paul Stanley, vokalist, gitarist og medgrunnlegger av Kiss.
2. desember 2023 spilte Kiss i Madison Square Garden i New York City, USA, det som ble annonsert som deres siste konsert noensinne. Konserten var avslutningen på deres 50 års jubileum og omfattende «End of the Road World Tour» avskjedsturnè som begynte 31. januar 2019 på Rogers Arena i Vancouver, Canada.
I etterkant av konsertens tredje ekstranummer «Rock and Roll All Nite» på kveldens siste setliste forlotbandets grunnleggere Paul Stanley (gitar) og Gene Simmons (bass) sammen med Tommy Thayer (gitar) og Eric Singer (trommer) scenen før den virtuelle utgaven av KISS ble lansert til låta «God Gave Rock And Roll To You»:
Her kan du se KISS sin offisielle video som presenterer det nye livekonseptet:
I forbindelse med pressemeldingen om dagens oppkjøp har Kiss publisert denne videoen: