Rockmans «utskremte» kan ikke skryte på seg å ha dyptgående kjennskap til medlemmene og musikken til Enslaved. Jeg har ofte syntes at black metal blir litt kjedelig og ensformig, og har derfor ikke brukt så mye tid på sjangeren, i motsetning til prog- og deathmetal.
Enslaved blir også ofte plassert i underkategorien viking metal. De par siste utgivelsene til bandet har likevel fått en del spilletid og jeg har blitt mer nysgjerrig på dem. Så da sjansen bød seg for å oppleve dem live på Rockefeller, var det et lett valg.
Attpåtil var det en anledning til å feire at debutplata «Vikingligr Veldi» fyller 30 år og dermed få en anledning til å dykke ned i det eldre låtmaterialet deres. Enslaved hadde invitert med seg 2 andre band for anledningen, Sovereign og Vemod.
Også disse nye bekjentskaper for undertegnede og antagelig for flere i salen.
Sovereign var først ute. Dette er et Oslo-basert death/ trashmetal band som hadde sin spede start i 2018. De slapp sitt debutalbum «Altered Realities» tidligere i år. Musikken er for det meste rask, hard og aggressiv – det sier seg selv med band som Sepultura, Nocturnus og Morbid Angel som inspirasjonskilder.
Det er driv, masse kule riff og hissig vokal tilhørende Simen Grong, som også er bandets bassist. Bandet består for øvrig av Tommy Jacobsen (gitar), Vidar Fineidet (gitar) og Cato Syversrud (perkusjon). For min del var dette en bra start på Enslaved sitt jubileumsarrangement.
Sovereign på Spotify:
Neste band ut var Vemod. Namsos-bandet har også sluppet ny plate i år «The Deepening» 12 år etter forrige utgivelse. Ifølge et innlegg på bandets side på Facebook, skal kveldens jubilant, Vikingligr Veldi, og ikke minst bandet bak, Enslaved, ha vært en stor inspirasjonskilde for bandet.
Musikken deres formidler stemninger og melankolske landskap av lyd mer enn tydelige og definerte melodier og riff, og jeg har lest et sted at de selv kaller musikken sin for «mørk, eterisk metal», noe jeg føler passer både musikken og navnet på bandet.
Det er et vemodig drag over de fleste låtene, selv når de krydres med en mer karakteristisk black metal-vokal eller tempoet øker og lydbildet hardner til.
For min smak blir dette en smule for introvert i konsertsammenheng, men jeg tror dette er musikk som vokser for hver gjennomhøring og som jeg kunne finne på å sette på en mørk og regntung høstkveld. At de har noe særegent er det ingen tvil om.
Vemod på Spotify:
Rockefeller ble stadig mer folksomt etter hvert som det nærmet seg kveldens hovedattraksjon, Enslaved. Sveio-bandet ble dannet av Ivar Bjørnson (gitar) og Grutle Kjellson (vokal, bass) så langt tilbake som 1991. I tillegg til «den harde kjerne» består nå bandet av Arve Isdal (gitar), Håkon Vinje (tangenter) og Iver Sandøy (perkusjon). Fra å være et mer tradisjonelt svartmetall-/viking metalband, har Enslaved beveget seg mer i progressiv retning, noe man hører tydelig på de siste utgivelsene.
Men i kveld skulle vi tilbake til røttene.
Så vidt jeg har greidd å finne ut, betyr Vikingligr Veldi «Vikingenes kongerike». Albumet består av bare 5 låter, som til gjengjeld er lange og monumentale, og blir regnet som en klassiker innen sin sjanger. Og det var mektig og intens, hissig og aggressivt og bandet framsto som ekstremt samspilte og lekne.
Lydbildet var langt fyldigere og mektigere enn innspillingen fra tidlig 90-tall, naturlig nok, og jeg syns det kledde låtene. For min del var dette en opplevelse jeg ikke ville vært foruten. Det fristet til ytterligere dyp-dykk i musikken til bandet.