Historien om Metallica!

Da Lars Ulrich`s far, Torben som var en kjent jazzmusiker, tok med seg sin sønn Lars (8) til Deep Purple konsert i København 1972, skapte dette selve introduksjonen til rock n` roll musikk for Lars Ulrich.  Deep Purple besto den gang av den legendariske linup med Ian Gillan (vokal), Ritchie Blackmore (gitar), Roger Glover (bass), Jon Lord (keyboards/hammond orgel), Ian Paice (trommer). Konsertopplevelsen gjorde et enormt inntrykk på unge Lars, spesielt opplevelsen han fikk av å lytte til den unike trommeslager Ian Paice. Allerede fra åpningsnummeret på konserten (se klipp under) der Ian Paice fra første låt kjører beinhardt ut med sin trommeintro til låta «Fireball», såes den første spiren i musikkhjertet til unge Lars Ulrich om selv å kunne bli en like dyktig trommis.

Vi kan jo bare se for oss samtalen mellom Lars og hans far på vei hjem fra konserten der de begge er høyt ruset på konsertopplevelsen. Dagen etter konsertbesøket løper Lars Ulrich til nærmeste platesjappe for å sikre seg albumet «Fireball».

Deep Purple albumet «Fireball» ble utgitt i 1971 og inneholder låtene «Fireball», «No No No», «Demon`s Eye», «Anyone`s Daughter», «The Mule», «Fools» og «No One Came». For å lytte til hele albumet: Trykk her > Se for deg Lars Ulrich sittende på gutterommet, med kanskje en Sølvsuper stereoforsterker og vinylplatespiller. Full av inspirasjon og konsertinntrykk med det nyinnkjøpte albumet «Fireball» snurrende på platespilleren og med albumcoveret i hånden. Vi bommer nok ikke så mye ved å påstå at dette er selve spiren og den grunnleggende inspirasjonskilden til at han 9 år senere bestemmer seg for å starte sitt eget rockeband.

Slik sett…uten Deep Purple, så ville det heller ikke vært noe Metallica.

Lars Ulrich ble født 26 desember 1963 i Gentofte, Danmark. Som 13 åring fikk han sitt første trommesett av merket Ludwig. Ludwig trommer var på denne tiden brukt av mange av rockens store trommeslagere som bl.a. Emerson Lake & Palmer trommis Carl Palmer, The Beatles`s Ringo Starr, Roger Taylor fra Queen, Alan White fra Yes, Bill Bruford, John Bonham, Led Zeppelin og ikke minst trommeslager Ian Paice fra Deep Purple. Senere har da Lars valgt å bruke trommeutstyr fra det japanske merket Tama.

Lars flyttet til Los Angeles, USA som 16-åring for å videreutvikle seg som tennisspiller. Etter hvert ble interressen for musikk større og han valgte derfor heller å følge hjerte og fokuserer på sin store musikkinterresse som trommeslager og låtskriver.

Lars bestemmer seg for å starte sitt eget rockeband og annonserer etter artister som ønsker å bli med gjennom avisen The Recycler (se over) i Los Angeles, USA i 1981. Responsen resulterte i at vokalist og gitarist James Hetfield, lead gitarist Dave Mustaine og bassist Ron McGovney i tillegg til Lars Ulrich ble bandets første lineup. Bassist Ron McGovney forlot Metallica i 1982 etter at han rett og slett ikke passet inn i bandet og ble dermed erstattet av Cliff Burton.

(Foto: fra venstre Cliff Burton, Lars Ulrich, James Hetfield og Dave Mustaine)

25 juli 1983 utgir Metallica sitt debutalbum «Kill `Em All». Albumet ble innspill på bare 2 uker og utgitt første gang i 1500 kopier. Senere ble albumet en kjempesuksess og har  i USA alene solgt mer enn 3 millioner kopier. På albumet finner vi bl.a. store låter som Cliff Burton`s instrumentale «(Anesthesia) Pulling Teeth», «Jump In The Fire» og «Whiplash». Albumtittel på debutalbumet var i utgangspunktet ment å ha tittelen «Metal Up Your Ass», men de ble frarådet å bruke albumtittelen av plateselskapet Megaforce Records, et uavhengig plateselskap som produserte debutalbumet. Cliff Burton kom dermed opp med tittelen «Kill Èm All» som med stor ironi henviser til engstelsen fra plateselskapet. Dave Mustain ble sparket av bandet rett før innspillingen av albumet skulle starte. Årsaken var Mustains narkotika og alkoholproblemer samt hans stadige aggressive adferd og konfrontasjoner med de øvrige bandmedlemmene. Dave Mustain ble dermed byttet ut med Kirk Hammett. Dave Mustaine på sin side dannet umiddelbart sitt eget band, Megadeth som sammen med Metallica, Slayer og Anthrax senere blir kjent som The Big 4 og grunnleggerne av sjangeren Trash Metal. For å lytte til hele albumet «Kill `Em All»: trykk her >

James Alan Hetfield (vokal og rythm gitarist) er født 3 august 1963 i Downey California USA. Han er en multimusikere som trakterer de fleste instrumenter og er sammen med Lars Ulrich Metallicas hovedlåtskriver. Bandet Aerosmith er hans hovedinspirasjonskilde og iflg. han selv også den direkte årsaken til at han begynte å spille gitar. Av andre store inspirasjonskilder nevnes også Motörhead, Black Sabbath, Queen, Led Zeppelin og Thin Lizzy.

Clifford Lee Burton (bass) ble født 10 februar 1962 i Castro Valley, California USA. Han ble i ung alder introdusert til musikken gjennom sin far via klassisk musikk og tok også pianotimer. I tenårene endret Burton musikkinterresen først videre til jazz og så senere til Heavy Metal. Han startet allerede som 13 åring å spille bass etter at hans bror døde. Han ville bli verdens beste bassist og øvde opptil seks timer om dagen. Det viste seg snart at Burton var et stort musikktalent. Han studerte også musikk etter high school ved Chabot Junior College i California der en av hans klassekamerater var «Big» Jim Martin, tidligere gitarist i bandet Faith No More. Burton spilte i et band ved navn Trauma da Lars Ulrich og James Hetfield oppdaget Burton under en av deres konserter. Burton spilte bass-solo på låta «(Anesthesia) Pulling Teeth». De ble helt stumme av beundring og bestemte seg for at denne bassisten MÅTTE de ha. Senere ble da låta utgitt på debutalbumet «Kill `Em All» og regnes som en av de virkelige store klassiske unike Metallica låter. Burton var inspirert av store bassister som Geezer Butler (Black Sabbath/ Ozzy), Phil Lynott (Thin Lizzy), Lemmy (Mötorhead) og Stanley Clarke (Chick Coreak/ Jeff Beck ml.). Han var også sterkt inspirert av gitarister som Ritchie Blackmore (Deep Purple/Rainbow/Blackmore`s Night), Ulrich Roth (Scorpions mfl.) og Tony Lommi (Black Sabbath/Jethro Tull).

Kirk Lee Hammett ble født 18 november 1962 i San Francisco USA. Hammett ble i tenårene sterkt inspirert av sin eldre bror`s store samling av gitarer og hard rock plater. Han begynte allerede som femtenåring å spille gitar. Hammett har også på lik linje som den unike gitaristen Steve Vai tatt private gitartimer hos gitargeniet Joe Satriani. Hans største inspirasjonskilde er Jimi Hendrix. Han ville bli som Jimi Hendrix og Hammett er også kjent for ved flere anledninger å spill Hendrixlåter i forbindelse med sine gitarsoloer. Av andre store inspirasjonskilder nevner han også Led Zeppelin, Black Sabbath, Status Quo, The Rolling Stones og UFO.

27 juli 1984 utgir Metallica sitt andre studioalbum «Ride The Lighting». Albumet ble utgitt gjennom det uavhengige plateselskapet Megaforce Records og har solgt alene bare i USA over 5 millioner kopier. På albumet finner vi en rekke sterke låter som bl.a. «Fade To Black», «Ride The Lightning» og instrumentallåta «The Call Of Ktulu». Låta «Fade to Black» er sterk balladelåt som er kjent for sin fantastiske gitarintro med milde gitartoner som etterhvert går over i gradvis sterke progressiv tunge heavy gitarriff, på lik linje med de senere utgitte Metallicalåtene » Welcome Home (Sanitarium) «, » One «, » The Unforgiven » og » The Day That Never Comes «.

For å lytte til hele albumet «Ride The Lighting: Trykk her >

3 mars 1986 utgir Metallica sitt tredje studioalbum «Master Of Puppets»:

Albumet er blant tidenes Trash Metal/ Heavy Metal største utgivelser og Metallicas virkelige gjennombruddsalbum. Et album som også fremstår som et ikonalbum innenfor musikksjangeren og som ved utallige avstemminger over tidenes albumutgivelser alltid havner høyt på slike lister. Albumet har solgt til 6 x platinium i USA og 5 x platinium i Canada noe som betyr et totalt ant. solgte kopier bare i disse land på hele 12 milloner. På albumet finner vi en rekke store låter som bl.a. «Battery», «Master Of Puppets» og «Welcome Home (Sanitarium)». Albumet er også spesielt på grunn av den tragiske ulykken som rammet Metallica der bassist Cliff Burton dessverre ble drept under tragiske omstendigheter. Hendelsen skjedde mens bandet var på turnè i anledning albumutgivelsen. Etter en konsert bandet hadde hatt i Sverige, drar de videre med en turnèbuss mot Danmark. Bussen kjører av en eller annen årsak utfor veien der Cliff Burton blir slengt ut, havner under bussen, og blir drept momentant. Det er flere teorier for årsaken til ulykken, bl.a. at bussjåføren skal ha sovnet og/eller vært påvirket av alkohol. Ingen av disse teorier er blitt bekreftet og bussjåføren har i etterkant av etterforskningen blitt frikjent. Cliff Burton døde 27 september 1986 bare 24 år gammel. Ulykken skjedde ved den svenske byen Ljungby der det også er satt opp en egen minnesten for Cliff Burton.

Hendelsen rammet Metallica hardt, men Clifford Lee Burton vil alltid bli husket som en av de viktige artister som direkte medvirket til Metallicas gjennombrudd og enorme verdensuksess. I forbindelse med albumets 20 års jubileum i 2006 valgte Metallica for første gang å fremføre albumet live i sin helhet bl.a. under Rock Am Ring festivalen 3 juni 2006. Ikke minst til stor ære og for å minne deres avdøde venn Cliff Burton.

Se den fantastiske live fremførelsen i sin helhet:

I 1986 blir Jason Curtis Newsted  «Jasonic» (født 4 mars 1963 i Kalamazzo, Michigan USA) hentet inn som ny bassist for Metallica.

Jason Newsted kom fra band som Gangster og trash metalbandet Flotsam and Jetsam og debuterte på Metallicas fjerde studioalbum «…And Justice For All» som ble utgitt 25 august 1988. Albumet ble ved utgivelsen den gang Metallicas mestselgende album og brakte bandet enda et skritt nærmere som et av verdens største heavy metal band ved å plassere seg høyt på albumlistene i en rekke land. På albumet finner man spennende låter som «Eye Of The Beholder», «Harvest Of Sorrow», «…And Justice For All» og ikke minst låta «One» med sin unike gitarsolo som forøvig har blitt stemt frem som nr 7 blant tidenes beste gitarsoloer i bladet Guitar World. For å lytte til hele «…And Justice For All»: trykk her >

13 august 1991 utgir Metallicas sitt femte studioalbum ”Metallica”, kjent som «The Black Album». Albumet er Metallicas desidert største kommersielle suksess som har solgt utrolige over 22 millioner kopier…så langt. På albumet finner vi også noen av bandets absolutt sterkeste låter som «Enter Sandman», «The Unforgiven», «Nothing Else Matters», «Wherever I May Roam» og «Sad But True».

For å lytte til hele «The Black Album»: trykk her >

4 juni 1996 utgir Metallica sitt sjette studioalbum «Load». På albumet finner vi spennende låter som bl.a. «Ain`t My Bitch», «Until It Sleeps», «King Nothing», «Hero Of The Day», «Bleeding Me» og «Mama Said». For å lytte til hele albumet «Load»: trykk her >

18 november 1997 utgir Metallica sitt syvende studioalbum «Reload». Låtene på albumet ble skrevet på samme tid som under albumet «Load» og bandet hadde planer om å utgi «Load» og «Reload» som et dobbeltalbum. Albumet har klar inspirasjon fra bluespreget «Rock N Roll». Også her, flere spennende låter som «Fuel», «The Memory Remains», «The Unforgiven II», «Better Than You» og «Low Man`s Lyric». For å lytte til hele albumet «Reload»: trykk her >

5 juni 2003 utgir Metallica sitt åttende studioalbum «St. Anger». Det skulle med andre ord ta nesten seks år fra deres forrige utgivelse «Reload». Bandet innleder samtidig med albumet «St. Anger» deres endelige samarbeid med produsent Bob Rock som er kjent for arbeid med store band som bl.a. Aerosmith, Bon Jovi og Mötley Crüe. Første kontakt bandet hadde med Bob Rock var i forbindelse med «The Black Album». I forkant av albuminnspillingen forlater også bassist Jason Newsted bandet og Bob Rock spiller i den anledning bass på albumet. For å høre hele albumet «St. Anger»: trykk her >

Robert Agustin Trujillo «Styme» født 23 oktober 1964 i Santa Monica, California, USA blir hentet inn som ny bassist for Metallica 24 februar 2003. Han er en svært dyktig bassist kjent fra band som bl.a. Black Label Society og mangeårig samarbeid med Ozzy.

12 september 2008 utgir Metallica sitt niende studioalbum «Death Magnetic». Ser vi bort i fra bandets siste albumutgivelse, den eksperimentelle albumutgivelsen «Lulu» (utgitt 31 oktober 2011) i samarbeid med den legendariske artisten Lou Reed, så vil nok de fleste Metallica fans være enige i at albumet «Death Magnetic» står som bandets foreløpige siste studioalbumutgivelse. «Death Magnetic» er et knallsterkt album, et album som jo da også er Robert Trujillos debutalbum sammen med Metallica. Ved utgivelsen toppet albumet en rekke hitlister verden over allerede etter første uken og ble dermed også en enorm kommersiell suksess. For å lytte til hele albumet «Death Magnetic»: trykk her >

Hva er ditt forhold til Metallica?

Del din musikkglede fra din(e) konsertopplevelse(r) og albumutgivelser i kommentarfeltet nedenfor eller sammen med tusenvis av tilhenger og fans på Rockmans facebook tilhengerside >